Weigerachtige dynamo

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2016 21:22 #161197 door Joop van Putten
Weigerachtige dynamo is gemaakt door Joop van Putten
Tijdens onze reis door Wales Ierland en Schotland met de Amazon begon de dynamo in Ierland kuren te vertonen. Dan wel en dan niet laden.
Uiteindelijk ervoor gekozen om in een Ierse garage ernaar te laten kijken. De garagist kwam tot de conclusie dat de dynamo vervangen diende te worden.
We zijn er toch maar mee doorgereden in de hoop dat er toch voldoende power in de accu zou blijven. Dat lukte nog een week, maar toen in Schotland, op weg naar de ferry in Nw Castle was de stroom echt op en hebben we bij een benzinestation gevraagd of men een garage kon bellen om een nieuwe accu te brengen. Daarmee zouden we toch wel thuis kunnen komen.
De accu werd gebracht maar de polen zaten niet op de juiste plek. Achter de man aangereden naar zijn werkplaats en daar nog een paar accus geprobeerd tot we de goeie hadden. Hartelijk bedanken, afrekenen, starten en rijden. Een kwartier later en we hadden de boot gemist.

Thuis direct een nieuwe dynamo besteld bij Bakkenes en die er ondanks mijn onervarenheid maar wel met telefonische hulp van Dries erin gezet.
Alles werkte weer behalve het starten. Een tik en het hele elektrische systeem was dood. Zoeken en denken en de volgende dag het probleem gevonden. De massa-aansluiting van de min-pool naar de carrosserie, die achter de accu zit, bleek gecorrodeerd. Schoonmaken met een staalborsteltje was voldoende om dat probleem op te lossen. De Amazon rijdt weer als ooit tevoren.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2016 23:05 #161198 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Weigerachtige dynamo
Ja, de massa is bij Volvo vaak het probleem, ik monteer daarom een extra massavlecht tussen het blok en het chassis, zorgt er voor dat je meer startspanning hebt.
Bij uitval van elektriek altijd aan de hoofdzekering denken, corrosie...daardoor slecht contact in kastje

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2016 23:31 #161199 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Weigerachtige dynamo
Massacontacten en accupolen moeten niet alleen schoon zijn, het is ook raadzaam om ze in te vetten met zuurvrije vaseline.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2016 15:17 #161209 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Weigerachtige dynamo
Ik heb een extra min kabel van de minpool van de accu naar de voorkant van het motorblok. Die gevlochten kabel onder de auto geeft altijd problemen door corrosie.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2016 18:11 #161216 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Weigerachtige dynamo
Ik heb inmiddels nieuwe massakabels besteld voor Accu-body en motor-body. Dan zou ik weer een poosje vooruit moeten kunnen :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD