Draad aan contact die heet wordt
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-05-2016 20:13 #160577
door Ivo Van Antwerpen
Draad aan contact die heet wordt is gemaakt door Ivo Van Antwerpen
^Dat dus, als ik de kachelblazer op zet, vooral op tweede stand.
Is het normaal dat de blazer zoveel stroom trekt dat de draad aan het contact zo heet wordt dat je hem bijna niet meer kan aanraken?
Smelten doet het net niet maar volgens mij scheelt het niet veel. De zekering houdt het ook maar ik heb er toch geen goed gevoel bij.
Is het normaal dat de blazer zoveel stroom trekt dat de draad aan het contact zo heet wordt dat je hem bijna niet meer kan aanraken?
Smelten doet het net niet maar volgens mij scheelt het niet veel. De zekering houdt het ook maar ik heb er toch geen goed gevoel bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-05-2016 20:53 #160579
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Draad aan contact die heet wordt
Dat komt vaak als de bedrading door veroudering gecorrodeerd is.
de bedrading is dan groen gekleurd bij het afstrippen.
de bedrading gaat zich dan gedragen als een weerstand , remedie is de betreffende bedrading te vervangen of te bypassen.
meet ook eens de stroom door een amperemeter in serie te zetten tussen de motor en bedrading , je weet dan in ieder geval of de motor normaal stroom trekt.
de bedrading is dan groen gekleurd bij het afstrippen.
de bedrading gaat zich dan gedragen als een weerstand , remedie is de betreffende bedrading te vervangen of te bypassen.
meet ook eens de stroom door een amperemeter in serie te zetten tussen de motor en bedrading , je weet dan in ieder geval of de motor normaal stroom trekt.
- Thom Fransen
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
20-05-2016 21:18 #160583
door Thom Fransen
The difference between men and boys is the price of their toys
Beantwoord door Thom Fransen in topic Draad aan contact die heet wordt
Check ook de massapunten (oftewel maak schoon).
Thom
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
20-05-2016 22:48 - 20-05-2016 22:50 #160584
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Draad aan contact die heet wordt
Ik ken het verschijnsel wel van mijn volvo 245, die had een zekeringkast met slechte contacten en daar heb ik ook mijn fikken wel eens aan verbrand.....
De oorzaak zit in een overgangsweerstand.
De overgangsweerstand wordt vaak gevormd door een contact van bijvoorbeeld een kabelschoen / vlakstekker / AMP-tje of hoe we die stekkers ook maar noemen.
Door inwerking van vocht kan de zaak gaan oxideren en dan is de weerstand niet meer nul.
Dan ontstaat er de zgn overgangsweerstand.
Die kan je theoretisch wel meten met een multimeter maar dat is onpraktisch en vaak ook niet realistisch.
Een geschikter methode is de V1 t/m 4 methode.
Dan meet je de volgende zaken met ingeschakelde verbruiker:
1) spanning van je accu, gemeten op de polen zelf , NIET OP DE KLEMMEN
2) spanning tussen pluspool accu en pluspool verbruiker
3) spanning over pluspool verbruiker en minpool of massaaansluiting verbruiker.
4) spanning tussen minpool /aansluiting verbruiker en minpool accu
Dat is even werk MAAR je hebt dan wel inzicht in de actuele situatie.
Overigens moeten de waarden 2 , 3 en 4 opgeteld gelijk zijn aan accuspanning.
Stel nu dat je achtereenvolgens de volgende waarden meet :
1) 12,4
2) 1,7
3) 10,5
4) 0,2
Je kunt dan dus zien dat je in je plus-circuit al 1,7 Volt verliest.
En alle elektrische verliezen worden omgezet in warmte op het punt waar de weerstand zit.
Om een idee te geven hoevèèl warmte dat is kunnen we wel even een zijsprongetje maken.
Vermogen wordt uitgerekend met de formule P=U x I
P= vermogen in Watt
U= spanning in Volt
I= stroom in Ampere
In dit geval pakken we een voorbeeld-stroom van 10 ampere, en de spanningsval van de overgangsweerstand van 1,7V
Het opgenomen vermogen in de overgangsweerstand is dan dus 10 x 1,7 = 17 Watt.
Om een idee te geven hoe veel warmte dat kn ontwikkelen : met een 15Watt soldeerbout kan je prima electronica solderen........
Ja maar de hele draad wordt warm........
Dat kan, de warmte die ontstaat bij het bijvoorbeeld gecorrodeerde stekkertje trekt door het goed-geleidende-koper snel de draad in. Natuurlijk kan ook de draad te dun gekozen zijn voor de te voeren stroom maar dat laten we even buiten beschouwing.
In de praktijk gaat een overgangsweerstand voor meer problemen zorgen omdat de grote hitte het stekkertje zo kan "uitgloeien" dat zijn klemkracht verminderd en daardoor nòg meer weerstand gaat opleveren. Etc.etc.
Goed dat is de theorie, in de praktijk kan je vaak prima met vingers en neus de plek van de overgangsweerstand opsporen en het contact vervangen /repareren.
Soms is het een optelsom van factoren, de spanning van 1,7 Volt in het plus-circuit zal vaak op zijn beurt weer weer een optelsom zijn van kleine overgangsweerstandjes in ;
-accuklem (groene bloemkolen)
-zekeringkast
-schakelaar van verbruiker
-evt.verdeelblokjes etc. Etc.
Dus als je een hoog verlies hebt in de plus dan kan je nog wat deel-metingen verrichten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, groet Jan
De oorzaak zit in een overgangsweerstand.
De overgangsweerstand wordt vaak gevormd door een contact van bijvoorbeeld een kabelschoen / vlakstekker / AMP-tje of hoe we die stekkers ook maar noemen.
Door inwerking van vocht kan de zaak gaan oxideren en dan is de weerstand niet meer nul.
Dan ontstaat er de zgn overgangsweerstand.
Die kan je theoretisch wel meten met een multimeter maar dat is onpraktisch en vaak ook niet realistisch.
Een geschikter methode is de V1 t/m 4 methode.
Dan meet je de volgende zaken met ingeschakelde verbruiker:
1) spanning van je accu, gemeten op de polen zelf , NIET OP DE KLEMMEN
2) spanning tussen pluspool accu en pluspool verbruiker
3) spanning over pluspool verbruiker en minpool of massaaansluiting verbruiker.
4) spanning tussen minpool /aansluiting verbruiker en minpool accu
Dat is even werk MAAR je hebt dan wel inzicht in de actuele situatie.
Overigens moeten de waarden 2 , 3 en 4 opgeteld gelijk zijn aan accuspanning.
Stel nu dat je achtereenvolgens de volgende waarden meet :
1) 12,4
2) 1,7
3) 10,5
4) 0,2
Je kunt dan dus zien dat je in je plus-circuit al 1,7 Volt verliest.
En alle elektrische verliezen worden omgezet in warmte op het punt waar de weerstand zit.
Om een idee te geven hoevèèl warmte dat is kunnen we wel even een zijsprongetje maken.
Vermogen wordt uitgerekend met de formule P=U x I
P= vermogen in Watt
U= spanning in Volt
I= stroom in Ampere
In dit geval pakken we een voorbeeld-stroom van 10 ampere, en de spanningsval van de overgangsweerstand van 1,7V
Het opgenomen vermogen in de overgangsweerstand is dan dus 10 x 1,7 = 17 Watt.
Om een idee te geven hoe veel warmte dat kn ontwikkelen : met een 15Watt soldeerbout kan je prima electronica solderen........
Ja maar de hele draad wordt warm........
Dat kan, de warmte die ontstaat bij het bijvoorbeeld gecorrodeerde stekkertje trekt door het goed-geleidende-koper snel de draad in. Natuurlijk kan ook de draad te dun gekozen zijn voor de te voeren stroom maar dat laten we even buiten beschouwing.
In de praktijk gaat een overgangsweerstand voor meer problemen zorgen omdat de grote hitte het stekkertje zo kan "uitgloeien" dat zijn klemkracht verminderd en daardoor nòg meer weerstand gaat opleveren. Etc.etc.
Goed dat is de theorie, in de praktijk kan je vaak prima met vingers en neus de plek van de overgangsweerstand opsporen en het contact vervangen /repareren.
Soms is het een optelsom van factoren, de spanning van 1,7 Volt in het plus-circuit zal vaak op zijn beurt weer weer een optelsom zijn van kleine overgangsweerstandjes in ;
-accuklem (groene bloemkolen)
-zekeringkast
-schakelaar van verbruiker
-evt.verdeelblokjes etc. Etc.
Dus als je een hoog verlies hebt in de plus dan kan je nog wat deel-metingen verrichten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Laatst bewerkt 20-05-2016 22:50 door Jan van Bochove.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-05-2016 11:01 #160597
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Draad aan contact die heet wordt
Zeer verhelderend, ik kan ik mee aan de slag.
Bedankt heren.
Wordt vervolgd...
Bedankt heren.
Wordt vervolgd...
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-05-2016 21:26 - 22-05-2016 21:28 #160649
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Draad aan contact die heet wordt
Vandaag de verbindingen onder het kapje aan het contactslot eens nader bekeken.
Aan de inkomende stroomdraad zijn 2 andere draden afgetakt met van die splitter schuifstekkertjes, die met zo'n zij pootje waar je dan weer een andere bij kan aanhangen. Zo dus 2 op elkaar om 3 draden te maken. Deze 3 klemverbindingen wat dicht geknepen zodat ze weer wat strakker zitten en het lijkt nu niet meer heet te worden. Ik ga nog wel eens die vertakkingen er uit halen en elders maken, alle bijgelegde verbuikers liever nog over een relais schakelen.
Ik heb hier weer iets uit bijgeleerd, ik wist niet dat een zwakker verbinding zulke weerstand kon maken dat de boel heet wordt.
Aan de inkomende stroomdraad zijn 2 andere draden afgetakt met van die splitter schuifstekkertjes, die met zo'n zij pootje waar je dan weer een andere bij kan aanhangen. Zo dus 2 op elkaar om 3 draden te maken. Deze 3 klemverbindingen wat dicht geknepen zodat ze weer wat strakker zitten en het lijkt nu niet meer heet te worden. Ik ga nog wel eens die vertakkingen er uit halen en elders maken, alle bijgelegde verbuikers liever nog over een relais schakelen.
Ik heb hier weer iets uit bijgeleerd, ik wist niet dat een zwakker verbinding zulke weerstand kon maken dat de boel heet wordt.
Laatst bewerkt 22-05-2016 21:28 door Ivo Van Antwerpen.