richtingaanwijzer: links wel rechts niet
- Ineke Hekman (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-04-2016 10:50 #159825
door Ineke Hekman (GAST)
God" spare me from the desire of seeking; Love, Approval and Appreciation.....
richtingaanwijzer: links wel rechts niet is gemaakt door Ineke Hekman (GAST)
Hallo,
sinds kort werkt mijn richtingaanwijzer naar rechts wel,.... maar naar links niet. Heb de stuurschakelaar bekeken maar zie niets vreemds , ook het relais ( 3 punts?) werkt gewoon op rechts. Mijn overdrive schakelt ook niet meer in?! kan dit met elkaar te maken hebben? ( weet namelijk niet of dit gelijk is ontstaan) Voor de rest werkt alles goed.
Ik heb de zekeringen nagekeken maar die zijn allemaal goed. waar kan ik het best beginnen? Heb een multimeter en kan weerstand meten ,....maar waar begin ik? Alvast bedankt voor de reacties!
sinds kort werkt mijn richtingaanwijzer naar rechts wel,.... maar naar links niet. Heb de stuurschakelaar bekeken maar zie niets vreemds , ook het relais ( 3 punts?) werkt gewoon op rechts. Mijn overdrive schakelt ook niet meer in?! kan dit met elkaar te maken hebben? ( weet namelijk niet of dit gelijk is ontstaan) Voor de rest werkt alles goed.
Ik heb de zekeringen nagekeken maar die zijn allemaal goed. waar kan ik het best beginnen? Heb een multimeter en kan weerstand meten ,....maar waar begin ik? Alvast bedankt voor de reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-04-2016 10:54 #159826
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic richtingaanwijzer: links wel rechts niet
Wederom grote kans dat een massa niet goed is, van de clignateurs zou ik de massa en de stekkers controleren
OD zit met een kabeltje naar chassisbalk verbonden voor aarde, even checken.
Maar OD heeft vaker last van te weinig olie of te lage oliedruk, solenoid kapot of gewoon versleten....
OD zit met een kabeltje naar chassisbalk verbonden voor aarde, even checken.
Maar OD heeft vaker last van te weinig olie of te lage oliedruk, solenoid kapot of gewoon versleten....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- 09664-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-04-2016 16:31 #159895
door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic richtingaanwijzer: links wel rechts niet
De overdrive werkt alleen in de 4e versnelling. Hiervoor zit er op de deksel van de versn.bak een schakelaar. Hier een slecht contact of defecte schakelaar is ook een optie.
- Ineke Hekman (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-04-2016 00:18 #159951
door Ineke Hekman (GAST)
Beantwoord door Ineke Hekman (GAST) in topic richtingaanwijzer: links wel rechts niet
Massa is oke, lamp ook , kan een relais stuk zijn of half stuk? ( knipperlicht links werkt wel) Of is het de stuur-schakelaar ? Hoe kan ik één en ander doormeten en uitsluiten? O.d heb ik de massa vervangen en een andere schakelaar. Maar moet ff rijden om te testen.!
28-04-2016 09:05 #159960
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic richtingaanwijzer: links wel rechts niet
Je kunt prima meten bij de richtingaanwijzer of er spanning komt... of het lampje wat draaien dat wil ook wel eens helpen.
Ik blijf het gevoel houden dat het om een massa probleem gaat, als rechts het doet is er met je clignateur relais niks mis.
Ik blijf het gevoel houden dat het om een massa probleem gaat, als rechts het doet is er met je clignateur relais niks mis.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-04-2016 09:47 #159961
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic richtingaanwijzer: links wel rechts niet
Hi Ineke,
Een relais werkt... of niet, maar het werkt in ieder geval niet een beetje...
Kijk eens links onder het dashboard naar het verdeel blok.
Daarvandaan gaan kabels naar voren en naar achteren.
Als links het wel doet en rechts niet dan verdenk ik de blauwe draad.
Groen is voor links en blauw is voor rechts.
De knipperautomaat doet het dus daar hoef je je niet druk over te maken. Ik verdenk een los contactje (draadbreuk).
Als het probleem in massa zou zitten dan doet links voor het bijvoorbeeld niet en links achter wel...
In de massa zou ik het dus niet zoeken, contacten even schoonmaken kan echter nooit kwaad.
Je kan ook nog met een spanningzoeker in de stuurkolom controleren of de blauwe en groene draad worden bekrachtigd.
Voor beide klusjes zal je in ieder geval lenig moeten zijn.
Succes met zoeken,
Ruud
Een relais werkt... of niet, maar het werkt in ieder geval niet een beetje...
Kijk eens links onder het dashboard naar het verdeel blok.
Daarvandaan gaan kabels naar voren en naar achteren.
Als links het wel doet en rechts niet dan verdenk ik de blauwe draad.
Groen is voor links en blauw is voor rechts.
De knipperautomaat doet het dus daar hoef je je niet druk over te maken. Ik verdenk een los contactje (draadbreuk).
Als het probleem in massa zou zitten dan doet links voor het bijvoorbeeld niet en links achter wel...
In de massa zou ik het dus niet zoeken, contacten even schoonmaken kan echter nooit kwaad.
Je kan ook nog met een spanningzoeker in de stuurkolom controleren of de blauwe en groene draad worden bekrachtigd.
Voor beide klusjes zal je in ieder geval lenig moeten zijn.
Succes met zoeken,
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it

- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-04-2016 21:05 #159973
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic richtingaanwijzer: links wel rechts niet
Ineke, je schrijft dat het knipperlicht het links niet doet.
Wat doet hij niet? Gaat de lamp wel branden maar knippert hij niet of gebeurt er helemaal niks?
Als er een lamp wel gaat branden maar niet knippert, dan is het inderdaad een massaprobleem of eventueel een versleten lamp. Nieuwe lampjes willen dan ook wel eens helpen.
De mechanische knipperlichtautomaten zijn er gevoelig voor de juiste belasting; met een aanhanger achter de auto gaan ze meestal sneller knipperen. Met te weinig belasting knipperen ze langzaam of helemaal niet.
Wat doet hij niet? Gaat de lamp wel branden maar knippert hij niet of gebeurt er helemaal niks?
Als er een lamp wel gaat branden maar niet knippert, dan is het inderdaad een massaprobleem of eventueel een versleten lamp. Nieuwe lampjes willen dan ook wel eens helpen.
De mechanische knipperlichtautomaten zijn er gevoelig voor de juiste belasting; met een aanhanger achter de auto gaan ze meestal sneller knipperen. Met te weinig belasting knipperen ze langzaam of helemaal niet.
- Ineke Hekman (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-04-2016 22:02 #159979
door Ineke Hekman (GAST)
Beantwoord door Ineke Hekman (GAST) in topic richtingaanwijzer: links wel rechts niet
Ik heb de schakelaar doorgemeten en heb hier wel stroom.ik heb geen verdeelkastje . Bij het knipperlicht meet ik niets. Lamp brandt niet.
Wat ik niet snap zijn de 3 contacten op de schakelaar. 3 voor groen , 3 voor blauw.
Wat ik niet snap zijn de 3 contacten op de schakelaar. 3 voor groen , 3 voor blauw.
- Joan Tacx
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-05-2016 20:33 #160274
door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic richtingaanwijzer: links wel rechts niet
3 groene draden en 3 blauwe klopt.
Even de groene.
1 naar de voorzijde.
1 naar de achterzijde
1 naar het lampje op het dashboard of naar de schakelaar alarmlichten als deze gemonteerd is.
Ik zou kijken naar het stekkerblok onder het dashboard,of aan de linkerzijde naast de pedalen.
Even de groene.
1 naar de voorzijde.
1 naar de achterzijde
1 naar het lampje op het dashboard of naar de schakelaar alarmlichten als deze gemonteerd is.
Ik zou kijken naar het stekkerblok onder het dashboard,of aan de linkerzijde naast de pedalen.
10-05-2016 21:12 #160277
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
De stekker voor de clignateurs zit volgens mij vooraan, bij het front.
Even uit elkaar trekken, wat WD40 erop en paar keer in en uit elkaar trekken.
Als je geen stroom hebt wordt een draadbreuk waarschijnlijk.
Even uit elkaar trekken, wat WD40 erop en paar keer in en uit elkaar trekken.
Als je geen stroom hebt wordt een draadbreuk waarschijnlijk.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express