Gestrand met een defecte diodebrug

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-03-2016 23:23 - 03-02-2019 19:48 #158622 door Peter Rumen
Gestrand met een defecte diodebrug is gemaakt door Peter Rumen
Na 2 dagen probleemloos de eerste kilometer gereden met mijn gereviseerde motor gaat 's avonds laat - met nog 25 km te gaan - ineens de verlichting in sterkte achteruit en verlaat ik uit voorzorg bij Weert Noord de A2. Sta liever op de uitrit dan op de vluchtstrook in het pikke donker waar de auto's met meer dan 130 km/u voorbij razen. Halverwege de oprit was de accu leeg en rest mij niets anders dan de ANWB te bellen. Wordt ik na een half uurtje door de ANWB driehonderd meter verder weggesleep naar een veiligere plaats en waar meer straatverlichting is. Echter rijdt de ANWB bus zich vast in de zachte berm! :roll: Moet hij er weer door een collega worden uitgetrokken. :) Met een extra accu op de bijrijders plaats en verbonden met de lege accu in de auto rijden we gezamelijk 20 km naar mijn huis. De dag erop werd geconstateerd dat de diodebrug op de dynamo was doorgebrand waardoor de accu niet meer werd bijgeladen. Tja dan kom je niet ver meer op een volle accu midden in de nacht en met de verlichting aan. Nu zit er een grotere en beter gekoelde diodebrug op en rijdt de auto weer als een zonnetje. Kan ik in ieder geval weer verder gaan met het inrijden van de motor. Ga nu op zoek naar een Voltmeter voor in de auto zodat het laadproces wat beter is te controleren.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Laatst bewerkt 03-02-2019 19:48 door Peter Rumen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-03-2016 09:45 #158632 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Gestrand met een defecte diodebrug
Geen alarmerend rood brandend laadstroomlampje gezien voordat je stilviel?

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-03-2016 12:37 - 09-03-2016 04:42 #158634 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Gestrand met een defecte diodebrug
Paul, in klok van de ML/KM teller zitten 3 lampjes zo groot als een speldeknop die bijna niet opvallen als ze branden.
Oranje = laadstroom
Groen = richtingaanwijzer
Blauw = groot licht

Het enige lampje wat overdag goed zichtbaar is is de groene van de richtingaanwijzer. 's Nachts kun je zelfs met veel moeite het blauwe grootlicht lampje waarnemen en deze verstopt zich ook nog eens gedeeltelijk achter de V van het stuurwiel. Het Oranje laadstroom lampje blijft bij mij altijd heeeeeel licht branden en gaat niet volledig uit als de motor loopt. De accu wordt dan toch tussen de 13,8-14,5 V bijgeladen. Ik heb hier als eens vaker over nagedacht om de 3 lampjes in de klok aan te sluiten op 3 externe lampjes van een groter formaat. Heeft hier iemand ervaring mee?

Bijlage niet gevonden

"Paul Schaap" schreef:
Geen alarmerend rood brandend laadstroomlampje gezien voordat je stilviel?

Bijlagen:
Laatst bewerkt 09-03-2016 04:42 door Peter Rumen.

• Thom Fransen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-03-2016 13:11 #158637 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Gestrand met een defecte diodebrug
Peter,

Als het laadstroomlampje zachtjes blijft branden terwijl de accu toch goed wordt geladen dan heb je een massa probleempje achter je dashboard (dit geldt alleen bij een wisselstroomdynamo van het Bosch type!).

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-03-2016 17:35 #158641 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Gestrand met een defecte diodebrug
hoi Peter, omdat ik mijn teller uitgebreid heb schoongemaakt, heb ik ook deze lampjes verbeterd. Heb je ook dat de lampjes elkaar overstralen? Er zit een buis van ca. 4cm lang tussen de lamp en de wijzerplaat. Net achter de wijzerplaat zit misschien nog wat schuimachtige troep, bij mij was daar een lichtlek. Ik heb de drie buisjes voorzien van wat krimpkous om de aansluiting naar de wijzerplaat dicht te krijgen. Dat leverde best wat feller licht op.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-03-2016 04:34 #158660 door Peter Rumen

"Rob Spoon" schreef:
hoi Peter, omdat ik mijn teller uitgebreid heb schoongemaakt, heb ik ook deze lampjes verbeterd. Heb je ook dat de lampjes elkaar overstralen? Er zit een buis van ca. 4cm lang tussen de lamp en de wijzerplaat. Net achter de wijzerplaat zit misschien nog wat schuimachtige troep, bij mij was daar een lichtlek. Ik heb de drie buisjes voorzien van wat krimpkous om de aansluiting naar de wijzerplaat dicht te krijgen. Dat leverde best wat feller licht op.

Hoi Rob, inderdaad een slimme oplossing. Maar heb ik in januari 2014 beide klokken bij Info Instruments in Breda laten reviseren a € 150,- per stuk. Beide klokken zijn geseald en de chromen felsrand zit er weer netjes op. En om deze weer helemaal uit elkaar te gaan halen zie ik nu even niet zitten. Over de dashboardverlichting gesproken, ik heb ook duidelijk minder licht in de mijlenteller dan in de toerenteller en dat ziet eigenlijk niet zo mooi uit. Heb alle dashboardlampjes van 2W vervangen voor 3W lampjes maar dit leverde niets op. Misschien kan ik in de mijlenteller 4W doen en de overige gewoon 3W of is dit niet verstandig. :? :( Heb jij nog een idee hoe dit is op te lossen?

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2016 08:08 #158663 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Gestrand met een defecte diodebrug
Dat verschil heb ik niet, Peter. Ik heb de lampjes vervangen door 3W exemplaren, daarmee was het geregeld. Wel heb ik de binnenkant van de tellers ook zo schoon, reflecterend mogelijk gemaakt. Maar eventueel kun je wat meer licht in de ene teller monteren. Als die lampjes er zijn.
Mijn electrische thermometers hebben nu ook een backlight.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-03-2016 15:31 #158678 door Peter Rumen

"Rob Spoon" schreef:
Dat verschil heb ik niet, Peter. Ik heb de lampjes vervangen door 3W exemplaren, daarmee was het geregeld. Wel heb ik de binnenkant van de tellers ook zo schoon, reflecterend mogelijk gemaakt. Maar eventueel kun je wat meer licht in de ene teller monteren. Als die lampjes er zijn.
Mijn electrische thermometers hebben nu ook een backlight.

Rob, ziet er mooi uit! Tja als je alles van tevoren weet dan had ik dit bij Info Instruments wel aangeven dan was het natuurlijk wat beter verlicht geweest. Het is niet zo en ga nu maar wat experimenteren met wattages en wellicht wat reinigen. Misschien kan een dikker wattenstaafje met wat alcohol in de luchtbuis nog wat helderheid geven. :roll:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2016 22:46 #158699 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gestrand met een defecte diodebrug
Je zou ook nog kunnen kijken naar led lampjes met hetzelfde voetje.
4W in plaats van de 2W is ook veel meer warmte. Ik weet niet of de omliggende delen dat leuk vinden?
Al zijn het geen lampjes die permanent branden (als het goed is).

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-03-2016 23:58 #158701 door Peter Rumen

"Lars Rengersen" schreef:
Je zou ook nog kunnen kijken naar led lampjes met hetzelfde voetje.
4W in plaats van de 2W is ook veel meer warmte. Ik weet niet of de omliggende delen dat leuk vinden?
Al zijn het geen lampjes die permanent branden (als het goed is).

Hoi Lars, ook een zeer goede optie en naar mijn mening ook de beste. Meer licht, minder warmte en minder stroomverbruik.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD