ruitensproeierpomp
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-02-2016 17:38 #158523
door 05703-dummy
Groet, Hans
ruitensproeierpomp is gemaakt door 05703-dummy
Hallo, mijn ruitensproeierpompje doet niet wat hij moet doen
Als hij begint te draaien geeft hij even en kort straaltje water, daarna wel geluid maar geen water, en als hij weer stopt geeft hij ook nog een heel klein straaltje.
Ja, het tankje is gevuld, de slangetjes zijn niet verstopt, het aanzuiggat is vrij; dat zijn de mogelijke oorzaken die ik al heb uitgesloten.
Ik heb het idee dat het impellertje niet stevig genoeg op het aandrijfasje klemt, waardoor dit niet goed meedraait (mijn theorie: bij starten en stoppen ligt het toerental lager waardoor het impellertje nog wel meedraait). Is dit een bekend probleem en weet iemand hoe dit weer vast is te zetten, te beginnen met hoe open te maken?
Of maak ik een denkfout en zijn er nog andere oorzaken bekend?
Oh ja, het is een pompje uit een 140, maar volgens mij zijn t allemaal dezelfde.

Ja, het tankje is gevuld, de slangetjes zijn niet verstopt, het aanzuiggat is vrij; dat zijn de mogelijke oorzaken die ik al heb uitgesloten.
Ik heb het idee dat het impellertje niet stevig genoeg op het aandrijfasje klemt, waardoor dit niet goed meedraait (mijn theorie: bij starten en stoppen ligt het toerental lager waardoor het impellertje nog wel meedraait). Is dit een bekend probleem en weet iemand hoe dit weer vast is te zetten, te beginnen met hoe open te maken?
Of maak ik een denkfout en zijn er nog andere oorzaken bekend?
Oh ja, het is een pompje uit een 140, maar volgens mij zijn t allemaal dezelfde.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-02-2016 21:29 #158526
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic ruitensproeierpomp
Je zit goed met je gedachte. Zou alleen geen oplossing voor je probleem weten. Ja een nieuw pompje kopen maar misschien is nog te redden.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-02-2016 20:57 #158537
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic ruitensproeierpomp
En opeens schoot me te binnen dat ik ooit (ik schat zo'n 20 jaar geleden) een pompje uit een schuur van de buren van vrienden in Denemarken had meegenomen; soort schuurvondst dus :lol: Anyway, ik heb dit pompje teruggevonden en langzaamaan is er leven in gekomen op een dc-voeding. Hij trekt echter nogal wat stroom, een Ampere of 3, weet iemand of dit normaal is?
Tis nu ff te donker om in de auto te testen...
Tis nu ff te donker om in de auto te testen...
Groet, Hans
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-03-2016 16:05 #158547
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic ruitensproeierpomp
Elektrisch auto spul trekt meestal veel ampere...maar je zou voor de zekerheid even de stroom kunnen meten die je huidige pompje trekt......
01-03-2016 19:36 #158548
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic ruitensproeierpomp
In mijn overzicht voor de
Berekening capaciteit DC/DC converter
van mijn EV combi heb ik de ruitensproeier voor 10W staan, dus eerder 1 ampère. Ik weet echter niet meer hoe ik aan dat getal kom. Ik meen ergens in documentatie gevonden en dus niet gemeten.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-03-2016 10:50 #158559
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic ruitensproeierpomp
De "barnfindpump" doet 't prima, wie wat bewaart die heeft wat, we kunnen weer sproeien 
Circa 25W komt overigens meer in de richting dan 10W Lars, de defecte trok tegen de 2A en de "nieuwe" -een iets ander type- zit rond de 2,4A. Maar goed, zo kritisch heb je je converter ook weer niet gekozen zag ik en bovendien is de inschakeltijd minimaal.

Circa 25W komt overigens meer in de richting dan 10W Lars, de defecte trok tegen de 2A en de "nieuwe" -een iets ander type- zit rond de 2,4A. Maar goed, zo kritisch heb je je converter ook weer niet gekozen zag ik en bovendien is de inschakeltijd minimaal.
Groet, Hans