oplichtend dynamo lampje met RAW aan en regen

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-02-2016 15:15 #158059 door Hansw
Hallo, bij onze combi licht het dynamo lampje zachtjes op als het vochtig weer is en als je de RAW aanzet. (ensoms ook als je de aanjager aanzet).
Onlangs dynamo los gehad, collector netjes afgedraaid, koolborstels en lagers vervangen.

Als het droog is kan ik de gewone verlichting, aanjager op max en grootlicht en RAW tegelijkertijd aanzetten en blijft het dynamo lampje uit. Massa vanaf accu naar het blok en chassis heb ik ook schoongemaakt.

iemand een idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-02-2016 17:45 #158068 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic oplichtend dynamo lampje met RAW aan en regen
Hans, in het elektrisch circuit van het laadstroomlampje zitten veel contacten/overgangen die allemaal weerstand kunnen genereren en daarmee het lampje laten gloeien door het ontstane spanningsverschil. Controleer de gehele bedrading en test evt met een draad rechtstreeks van de dynamo naar het lampje. Gezien het feit dat het bij vochtig weer optreedt zou ik vooral onder de motorkap zoeken naar slechte contactne.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2016 09:33 #158080 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic oplichtend dynamo lampje met RAW aan en regen
Beste Hans,
Ik kan mij herinneren dat dit euvel al bij vrij nieuwe amazones openbaarde, destijds deed men er niets aan, zo van hoort bij de auto. IK zelf kocht in 1975 een amazone uit 1969 dus 6 jaar oud, ook bij deze wagen ging het controle lampje zachtjes opgloeien bij inschakelen van meerdere gebruikers, en Hans dat is nog steeds zo en in al die jaren is het niet erger geworden.
Dus ik zou me er niet druk om maken, als de dynamo maar goed bijlaad, niets aan de hand.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2016 13:23 #158083 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic oplichtend dynamo lampje met RAW aan en regen
Ik heb het ook wel eens gehad, maar dat kwam door een slippende (versleten) v-snaar.

Hij piepte niet, uiteindelijk ging hij wel piepen, en na vervanging was alles opgelost.

Ik gok in combinatie, met een gladde v-snaar van het water. En dan de extra kracht die de dynamo vraagt vanwege de accessoires dat hij net wat begon te slippen.

Excuus, ik dacht dat het bij stationair was. (wat bij mij het geval was)

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2016 18:31 #158088 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic oplichtend dynamo lampje met RAW aan en regen
Mensen, bedankt voor de reactie. het enige wat ik niet zo goed kan verklaren is dat hij het niet doet bj regen en aanjager/ groot licht. maar wel bij regen RAW en gewoon licht. dan trekt hij toch minder stroom. een iets slippende V-snaar klinkt ook wle logisch. ik ga het proberen.
Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD