- Berichten: 1429
Condensator controleren, Hoe?
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-01-2016 13:07 #157226
door Hansw
Condensator controleren, Hoe? is gemaakt door Hansw
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1290
10-01-2016 20:21 #157235
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Condensator controleren, Hoe?
Hans,
Heb het boek erop nageslagen en het staat er echt. Echter met 35 jaar ervaring in de elektronica krijg ik dat nog steeds niet voor elkaar.
Als hobbyist is het bijna ondoenlijk om dit met eenvoudige hulpmiddelen te checken (ik ken wel een test die je thuis simpel kunt uitvoeren maar als je niet uitkijkt zit je met je tengels aan de hoge spanning dus die suggestie laat ik om ongelukken te voorkomen achterwege).
Sommige universeelmeters hebben de mogelijkheid om condensatoren te testen, de meeste condensatoren die in ontstekingen gebruikt worden hebben een waarde ergens tussen 220nF en 470nF. Nadeel is dat dit een zogenaamde klein signaal test is. Als een condensator niet meer helemaal fris is zal hij bij hoge spanningen doorslaan, zo ergens bij 200 - 400 Volt.
Dus hier kunnen we als hobbyist niet veel mee.
Beste methode is nog de optische inspectie van je contactpunten. Als deze geen inbrandverschijnselen vertonen dan is je condensator nog goed.
Na 10.000 - 20.000 km is het normaal dat je enige inbrandverschijnselen ziet op je contactpunten.
Als je contactpunten binnen 1.000 km al inbranden dan ligt het zeer waarschijnlijk aan je condensator (een te kleine openingsafstand tussen je contactpunten kan overigens ook tot inbranden leiden, zelfs met een condensator die goed is!!!)
Dus zorg ervoor dat je je contactpunten op 0.4,mm hebt staan
Heb het boek erop nageslagen en het staat er echt. Echter met 35 jaar ervaring in de elektronica krijg ik dat nog steeds niet voor elkaar.
Als hobbyist is het bijna ondoenlijk om dit met eenvoudige hulpmiddelen te checken (ik ken wel een test die je thuis simpel kunt uitvoeren maar als je niet uitkijkt zit je met je tengels aan de hoge spanning dus die suggestie laat ik om ongelukken te voorkomen achterwege).
Sommige universeelmeters hebben de mogelijkheid om condensatoren te testen, de meeste condensatoren die in ontstekingen gebruikt worden hebben een waarde ergens tussen 220nF en 470nF. Nadeel is dat dit een zogenaamde klein signaal test is. Als een condensator niet meer helemaal fris is zal hij bij hoge spanningen doorslaan, zo ergens bij 200 - 400 Volt.
Dus hier kunnen we als hobbyist niet veel mee.
Beste methode is nog de optische inspectie van je contactpunten. Als deze geen inbrandverschijnselen vertonen dan is je condensator nog goed.
Na 10.000 - 20.000 km is het normaal dat je enige inbrandverschijnselen ziet op je contactpunten.
Als je contactpunten binnen 1.000 km al inbranden dan ligt het zeer waarschijnlijk aan je condensator (een te kleine openingsafstand tussen je contactpunten kan overigens ook tot inbranden leiden, zelfs met een condensator die goed is!!!)
Dus zorg ervoor dat je je contactpunten op 0.4,mm hebt staan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 379
11-01-2016 12:10 #157259
door Reinoud ter Braake
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Condensator controleren, Hoe?
Ik kan me van vroeger een speciale testkast herinneren, hier kon je gewoon zien dat er enorme vonken ontstonden bij een defecte condensator. Met een defecte condensator loopt je motor nooit rustig
Bij mijn Zundapp kon je het s'avonds gewoon zien door het vliegwiel.
Je kunt wel een globale test doen:
Het enige wat je moet doen is de schakelaar van de ene in de andere stand te brengen, bij een defecte condensator slaat de Ohmmeter niet uit, bij een in goede staat verkerende condensator slaat de meter duidelijk waarneembaar heel even uit.
Je moet wel een analoge meter gebruiken in de kOhm stand, met een digitale meter lukt het niet.
( Hier kun je ook aanloopcondensatoren van wasmachines en kolomboormachines ed mee testen)
Wellicht een idee om gewoon een reservecondensator voorzien van snoertjes en krokodilleklemmen in je kofferbak te leggen, Je kunt hem zo straffeloos parallel aansluiten op je ontsteking zonder te hoeven sleutelen voor een testje.
Bij mijn Zundapp kon je het s'avonds gewoon zien door het vliegwiel.
Je kunt wel een globale test doen:
Het enige wat je moet doen is de schakelaar van de ene in de andere stand te brengen, bij een defecte condensator slaat de Ohmmeter niet uit, bij een in goede staat verkerende condensator slaat de meter duidelijk waarneembaar heel even uit.
Je moet wel een analoge meter gebruiken in de kOhm stand, met een digitale meter lukt het niet.
( Hier kun je ook aanloopcondensatoren van wasmachines en kolomboormachines ed mee testen)
Wellicht een idee om gewoon een reservecondensator voorzien van snoertjes en krokodilleklemmen in je kofferbak te leggen, Je kunt hem zo straffeloos parallel aansluiten op je ontsteking zonder te hoeven sleutelen voor een testje.
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.