elektrisch probleem, uitval radio bij 1500 toeren.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-12-2015 14:19 #156701
door Jeroen Kuizenga (GAST)
elektrisch probleem, uitval radio bij 1500 toeren. is gemaakt door Jeroen Kuizenga (GAST)
Sinds gisteren heb ik een tellerset aangesloten.
Wanneer de auto start geeft de meter +-13V aan. Wanneer ik gas geef en rij loopt de teller tegen de max aan 16V.
Stationair:
Als ik rij of iets gas geef:
Waar ik ook achter kwam is, dat wanneer ik rij de radio er bij de 1500 toeren uitvalt en uit blijft bij meer toeren.
Als ik de verlichting aan zet doet de radio het wel goed (en blijft hij het doen, ook bij meer dan 1500 toeren).
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt
Wanneer de auto start geeft de meter +-13V aan. Wanneer ik gas geef en rij loopt de teller tegen de max aan 16V.
Stationair:
Als ik rij of iets gas geef:
Waar ik ook achter kwam is, dat wanneer ik rij de radio er bij de 1500 toeren uitvalt en uit blijft bij meer toeren.
Als ik de verlichting aan zet doet de radio het wel goed (en blijft hij het doen, ook bij meer dan 1500 toeren).
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-12-2015 14:26 #156705
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic elektrisch probleem, uitval radio bij 1500 toeren.
In je radio zit misschien wel een soort van over-spannings-beveiliging, als het systeem werkelijk naar de 16 volt gaat is dat wel een "beetje" veel!
Mijn tip zou zijn met ene losse voltmeter te kijken of de aangegeven waarde werkelijk klopt. als dat zo is is of je dynamo (diodes??) niet goed of je regelaar. Zeker het onderzoeken waard om grotere schade te voorkomen!
Hans
Mijn tip zou zijn met ene losse voltmeter te kijken of de aangegeven waarde werkelijk klopt. als dat zo is is of je dynamo (diodes??) niet goed of je regelaar. Zeker het onderzoeken waard om grotere schade te voorkomen!
Hans
- Peter Kruiswijk (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-12-2015 15:20 #156708
door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic elektrisch probleem, uitval radio bij 1500 toeren.
de afgeregelde spanning moet liggen tussen de 14.2 en 14.7 volt. een hogere spanning heeft tot gevolg dat je lampen eerder de geest geven evenals je radio. meet met een redelijk betrouwbare voltmeter de spanning op de accupolen bij niet lopende motor. als alles inorde is dan zal de spanning liggen tussen de 12.4 en 13.2 volt. daarna de motor starten en dan moet de meter maximaal 14.7 volt aangeven. als het hoger is dan is je spanningsregelaar defect.
succes
peter
succes
peter
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-12-2015 16:16 #156709
door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic elektrisch probleem, uitval radio bij 1500 toeren.
Bedankt voor de reacties. Dit gebeurde vanmiddag toen ik de weg op ging.
Ik moest nog weer terug naar huis, en het gekke is, hij heeft een tijdje stil gestaan en ik heb toen weer een stukje gereden maar het probleem bleef. Na het laatste stukje rijden bleef de meter redelijk rond de 12V hangen, bij gas geven liep het iets op maar niet meteen door naar de max van de teller. Of dit nou aan de teller ligt of toch ergens anders aan blijft nog even onbekend. Ik ga vanavond thuis even een voltmeter de boel testen op de manier dat Peter aangeeft.
Ik hoop dat het aan de meter ligt die in de auto zit.
Nogmaals dank voor de reacties en tips!
Ik moest nog weer terug naar huis, en het gekke is, hij heeft een tijdje stil gestaan en ik heb toen weer een stukje gereden maar het probleem bleef. Na het laatste stukje rijden bleef de meter redelijk rond de 12V hangen, bij gas geven liep het iets op maar niet meteen door naar de max van de teller. Of dit nou aan de teller ligt of toch ergens anders aan blijft nog even onbekend. Ik ga vanavond thuis even een voltmeter de boel testen op de manier dat Peter aangeeft.
Ik hoop dat het aan de meter ligt die in de auto zit.
Nogmaals dank voor de reacties en tips!