Motor aansluiten voor testen op motorstand
- Dree Crauwels
- Senior lid
-
Minder
Meer
17-12-2015 14:37 #156657
door Dree Crauwels
Motor aansluiten voor testen op motorstand is gemaakt door Dree Crauwels
Hallo iedereen,
ik wist niet in welk onderwerp ik het moest plaatsen ('motor' of 'elektrisch systeem')
Nu de vraag:
ik zou graag mijn motor willen testen op mijn motorstand. Heeft iemand hier een 'wiring diagram' of iets gelijkaardigs, waarvan ik kan zien hoe ik alles correct moet aansluiten ? Of heeft iemand hier er ervaring mee?
De oude kabelboom gebruiken is geen optie.
Bedankt !!! Dree
ik wist niet in welk onderwerp ik het moest plaatsen ('motor' of 'elektrisch systeem')

Nu de vraag:
ik zou graag mijn motor willen testen op mijn motorstand. Heeft iemand hier een 'wiring diagram' of iets gelijkaardigs, waarvan ik kan zien hoe ik alles correct moet aansluiten ? Of heeft iemand hier er ervaring mee?
De oude kabelboom gebruiken is geen optie.
Bedankt !!! Dree
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-12-2015 16:11 #156658
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Motor aansluiten voor testen op motorstand
Er zijn maar heel weinig -elektrisch- zaken die nodig zijn om het blok te laten lopen..
Ik ga tenminste uit van een B18 of B20 blok?
Je hebt een vonk nodig: dat betekent dat de massa van het motorblok aan de minpool moet zitten. Je hebt een bobine nodig, die je (gezekerd) aan de pluspool verbindt (met een schakelaar; de bobine lang voorzien van spanning zonder dat de motor draait is slecht voor de bobine.
De min van de bobine gaat naar de aansluiting op de verdeler. Verder natuurlijk de bobinekabel naar de verdeler aansluiten en de 4 bougiekabels.
Verder een dikke plus draad naar de startmotor rechtstreeks vanaf de accu. Om te kunnen starten moet je vanaf de plus een (dunnere, origineel groene) draad vanaf de plus naar het kleine lipje of schroefje op de startmotor leggen, via een drukschakelaar. Schakelaar indrukken = starten.
Vergeet ook niet de oliedrukschakelaar op een lampje aan te sluiten. Van de pluspool naar het lampje, en dan vanaf het lampje naar de oliedrukschakelaar. Standaard maakt deze schakelaar contact met massa, en zal het lampje oplichten. Wanneer er oliedruk opgebouwd is moet het lampje uit gaan.
Ik ga tenminste uit van een B18 of B20 blok?
Je hebt een vonk nodig: dat betekent dat de massa van het motorblok aan de minpool moet zitten. Je hebt een bobine nodig, die je (gezekerd) aan de pluspool verbindt (met een schakelaar; de bobine lang voorzien van spanning zonder dat de motor draait is slecht voor de bobine.
De min van de bobine gaat naar de aansluiting op de verdeler. Verder natuurlijk de bobinekabel naar de verdeler aansluiten en de 4 bougiekabels.
Verder een dikke plus draad naar de startmotor rechtstreeks vanaf de accu. Om te kunnen starten moet je vanaf de plus een (dunnere, origineel groene) draad vanaf de plus naar het kleine lipje of schroefje op de startmotor leggen, via een drukschakelaar. Schakelaar indrukken = starten.
Vergeet ook niet de oliedrukschakelaar op een lampje aan te sluiten. Van de pluspool naar het lampje, en dan vanaf het lampje naar de oliedrukschakelaar. Standaard maakt deze schakelaar contact met massa, en zal het lampje oplichten. Wanneer er oliedruk opgebouwd is moet het lampje uit gaan.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-12-2015 18:09 #156660
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Motor aansluiten voor testen op motorstand
Hi Dree,
Wat voor motorstandaard is er in het spel?
Je hebt wel een heel goed verankerd onderstel nodig om een onbelaste motor te laten draaien.
Een standaard op wieltjes, zoals je voor revisiewerk gebruikt is ABSOLUUT levenslink.
Teun
Wat voor motorstandaard is er in het spel?
Je hebt wel een heel goed verankerd onderstel nodig om een onbelaste motor te laten draaien.
Een standaard op wieltjes, zoals je voor revisiewerk gebruikt is ABSOLUUT levenslink.
Teun
- Dree Crauwels
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-12-2015 17:19 #156680
door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic Motor aansluiten voor testen op motorstand
Bedankt voor de reacties !!!
Ik heb volgende motorstand.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQADpou6WAgkS87govND1XVxdMenm-VDcr_OXoL-7iat5BKY79Z
Ik heb mensen het al zien doen zo, en is het echt zo gevaarlijk ?
Inderdaad een B20 blok, en bedankt voor de goede beschrijving trouwens!
Moet de oliedrukschakelaar verbonden zijn ?
Bedankt! Dree
Ik heb volgende motorstand.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQADpou6WAgkS87govND1XVxdMenm-VDcr_OXoL-7iat5BKY79Z
Ik heb mensen het al zien doen zo, en is het echt zo gevaarlijk ?
Inderdaad een B20 blok, en bedankt voor de goede beschrijving trouwens!
Moet de oliedrukschakelaar verbonden zijn ?
Bedankt! Dree
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-12-2015 17:40 #156681
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Motor aansluiten voor testen op motorstand
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-12-2015 17:52 #156682
door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Motor aansluiten voor testen op motorstand
Ik heb zo'n zelfde stand, maar ik moet het vliegwiel er af halen omdat de bevestiging anders niet past. Op dat moment kan ik het blok dus niet starten met de startmotor. Los daarvan zou ik ook liever een steviger motorstand gebruiken om het blok te laten draaien. Ik gebruik deze motorstand puur voor montage van het blok.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-12-2015 18:12 #156683
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Motor aansluiten voor testen op motorstand
Klopt, ook bij mij moet vliegwiel eraf voor montage op de motorstand.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-12-2015 18:17 #156685
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Motor aansluiten voor testen op motorstand
Ik heb al een paar keer een blok gewoon op de grond getart, een paar houten blokken op kritieke plekken er onder en als hij eenmaal draait vanboven op het klepdeksel een beetje in bedwang houden, gewoon met de hand maar wel met een goed paar handschoenen. Ventilatorschroef er wel af, en geen water er op, kan je dus zo niet laten warm draaien, maar gewoon even starten en eventjes laten lopen om te testen is geen probleem.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-12-2015 21:55 #156689
door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Motor aansluiten voor testen op motorstand
Ik geef 't op
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-12-2015 16:23 #156710
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Motor aansluiten voor testen op motorstand
Ach Teun, zo hou je werk..