- Berichten: 3
Cruisecontrol 740 defect
- Johan Veldman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2015 11:49 #156334
door Johan Veldman
Cruisecontrol 740 defect is gemaakt door Johan Veldman
Van mijn 740 uit 1990 is de cruisecontrol defect. Ondersteuning werd steeds zwakker en nu doet ie helemaal niets meer. Vacuum pompje in motorruimte vervangen, elektrische schakelaar en ontluchting bij rempedaal gecontroleerd. Vacuum slangetjes gecontroleerd. Niets lijkt te helpen. Linksonder het dashbord zit een zwart stuurkastje (Hella, met Volvo nummer 3501472. Wordt geloof ik ook gebruikt in de 240). Hiervan bijna alle onderdelen gecontroleerd en vervangen, behalve de microprocessor. Heeft iemand ervaring met deze storing of anders een vervangend stuurkastje beschikbaar? Bij de sloop (AutoRima, Elferink) niet meer te krijgen. Alvast met dank! Met groeten, Johan Veldman
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1270
06-12-2015 12:23 #156336
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Cruisecontrol 740 defect
Hallo Johan,
Welkom hier, de kans dat je op dit forum veel respons krijgt is vrij klein gezien het feit dat de meeste mensen hier geen CC op hun oldtimers hebben. (ik zeg de meeste, er zijn er heus wel
)
Hier heb je meer kans denk ik; volvo700vereniging.nl/forum
Toevallig heb ik ook zo'n systeem op m'n 240 gebouwd, afkomstig van een 740.
Om de boel draaiend te krijgen op die 240 heb ik mij er toen wat in verdiept, ik weet bijvoorbeeld nog dat de regelkast z'n snelheidssignaal krijgt van de snelheidsmeter. Die snelheidsmeter krijgt op zijn beurt het snelheidssignaal weer van de achterassensor die de tanden van het kroonwiel "leest".
Heb je gecontroleerd of jouw sneheidsmeter ook daadwerkelijk een signaal geeft aan het kastje?
Zo niet dan kan het dus zo zijn dat de snelheidsmeter het signaal niet meer door geeft aan het kastje.
Uit m'n hoofd gezegd was het volgens mij zo dat de meter een sinus binnen krijgt en een bloksignaal uitstuurt.
Als je eens flink googeld op 740 tellers is er wellicht nog steeds wel info over.
succes, groet Jan
Nog even gezocht naar wat achtergrond-info; cleanflametrap.com/speedo.html
Ik beweer niet dat het betrekking heeft op jouw type cc/volvo maar misschien heb je wat aan de info om idee te geven hoe het (kan) werken.
Welkom hier, de kans dat je op dit forum veel respons krijgt is vrij klein gezien het feit dat de meeste mensen hier geen CC op hun oldtimers hebben. (ik zeg de meeste, er zijn er heus wel

Hier heb je meer kans denk ik; volvo700vereniging.nl/forum
Toevallig heb ik ook zo'n systeem op m'n 240 gebouwd, afkomstig van een 740.
Om de boel draaiend te krijgen op die 240 heb ik mij er toen wat in verdiept, ik weet bijvoorbeeld nog dat de regelkast z'n snelheidssignaal krijgt van de snelheidsmeter. Die snelheidsmeter krijgt op zijn beurt het snelheidssignaal weer van de achterassensor die de tanden van het kroonwiel "leest".
Heb je gecontroleerd of jouw sneheidsmeter ook daadwerkelijk een signaal geeft aan het kastje?
Zo niet dan kan het dus zo zijn dat de snelheidsmeter het signaal niet meer door geeft aan het kastje.
Uit m'n hoofd gezegd was het volgens mij zo dat de meter een sinus binnen krijgt en een bloksignaal uitstuurt.
Als je eens flink googeld op 740 tellers is er wellicht nog steeds wel info over.
succes, groet Jan
Nog even gezocht naar wat achtergrond-info; cleanflametrap.com/speedo.html
Ik beweer niet dat het betrekking heeft op jouw type cc/volvo maar misschien heb je wat aan de info om idee te geven hoe het (kan) werken.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Veldman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
09-12-2015 20:50 #156443
door Johan Veldman
Beantwoord door Johan Veldman in topic Cruisecontrol 740 defect
Hallo Jan,
Dank! Het was een bewuste keus om bij de VKV aan te sluiten en niet bij de Volvo700 vereniging, al zal ik daar zeker mijn licht nog eens opsteken.
Je hebt me wel aan het denken gezet. Ik dacht namelijk dat het regelkastje het signaal krijgt van de bobine, want achterop de snelheidsmeter zit de gele draad die naar het regelkastje CC loopt, op dezelfde steker als 2 paarse draden waarvan ik altijd dacht dat die met de bobine te maken hadden. Dus misschien zit de gele draad wel op de verkeerde steker. Ga ik nazoeken!
De link die je stuurde is zeker herkenbaar. Het is een mooi systeem (als het werkt). Wat dat betreft is de betrouwbaarheid van onze Volvo's gelukkig goed voor elkaar. Zeker na 573.000 Km
Bedankt Jan, ik heb weer genoeg stof tot verder nadenken en verder zoeken!
Dank! Het was een bewuste keus om bij de VKV aan te sluiten en niet bij de Volvo700 vereniging, al zal ik daar zeker mijn licht nog eens opsteken.
Je hebt me wel aan het denken gezet. Ik dacht namelijk dat het regelkastje het signaal krijgt van de bobine, want achterop de snelheidsmeter zit de gele draad die naar het regelkastje CC loopt, op dezelfde steker als 2 paarse draden waarvan ik altijd dacht dat die met de bobine te maken hadden. Dus misschien zit de gele draad wel op de verkeerde steker. Ga ik nazoeken!
De link die je stuurde is zeker herkenbaar. Het is een mooi systeem (als het werkt). Wat dat betreft is de betrouwbaarheid van onze Volvo's gelukkig goed voor elkaar. Zeker na 573.000 Km

Bedankt Jan, ik heb weer genoeg stof tot verder nadenken en verder zoeken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1270
10-12-2015 00:01 #156451
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Cruisecontrol 740 defect
Ha Johan,
Graag gedaan hoor, wat je zegt over het bobine-signaal zou best wel eens kunnen.
Het is niet helemaal ongebruikelijk om daar een CC mee te laten weten of de snelheid wel / niet constant is.
Vraag me alleen dan wel af hoe ze het fixen met een automaatbak die immers een "vloeistofkoppeling" heeft, die zou verschillende toeren kunnen laten zien bij gelijkblijvende snelheid.
Hoe dan ook, laat je niet op het verkeerde been zetten door mijn bijdrage :lol: houd alles nog even open.
groet Jan
Graag gedaan hoor, wat je zegt over het bobine-signaal zou best wel eens kunnen.
Het is niet helemaal ongebruikelijk om daar een CC mee te laten weten of de snelheid wel / niet constant is.
Vraag me alleen dan wel af hoe ze het fixen met een automaatbak die immers een "vloeistofkoppeling" heeft, die zou verschillende toeren kunnen laten zien bij gelijkblijvende snelheid.

Hoe dan ook, laat je niet op het verkeerde been zetten door mijn bijdrage :lol: houd alles nog even open.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Reniers
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 291
10-12-2015 19:48 #156470
door Ruud Reniers
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Cruisecontrol 740 defect
je kan de pomp, slange en balgje controleren door spanning op de pomp te zetten.
Voetschakekaars zijn naast elektrische contacten ook ontluchters, maar dat wist je vast al.
In mijn vorige 940 zelf een set ingebouwd. Die had het rare verschijnsel dat er een vertraging van een paar seconden in zat. Berg af met caravan resulteerde dan in te hoge snelheden.
Voetschakekaars zijn naast elektrische contacten ook ontluchters, maar dat wist je vast al.
In mijn vorige 940 zelf een set ingebouwd. Die had het rare verschijnsel dat er een vertraging van een paar seconden in zat. Berg af met caravan resulteerde dan in te hoge snelheden.

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Veldman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
10-12-2015 21:50 #156473
door Johan Veldman
Beantwoord door Johan Veldman in topic Cruisecontrol 740 defect
Hoi Jan,
Ach, het kan geen kwaad om de aansluiting nog eens te controleren, dan kan ik dat ook uitsluiten. Wel vreemd dat de CC ooit wel gewerkt heeft, al was het nooit van harte. En stekers verkeerd terugzetten is niet echt mijn ding, want dat schrijf ik allemaal netjes op. Maar jouw verhaal over het gebruik bij een automaat (bij mij het geval) klinkt ook logisch. Als het buiten weer wat warmer wordt zal ik er weer eens in duiken (letterlijk en figuurlijk).
Ruud ook bedankt. Dat had ik inderdaad al eens geprobeerd (met externe voeding). Alles werkte toen prima.
Leuke foto's, gezellige boel daar in Zeeland :lol:
Ach, het kan geen kwaad om de aansluiting nog eens te controleren, dan kan ik dat ook uitsluiten. Wel vreemd dat de CC ooit wel gewerkt heeft, al was het nooit van harte. En stekers verkeerd terugzetten is niet echt mijn ding, want dat schrijf ik allemaal netjes op. Maar jouw verhaal over het gebruik bij een automaat (bij mij het geval) klinkt ook logisch. Als het buiten weer wat warmer wordt zal ik er weer eens in duiken (letterlijk en figuurlijk).
Ruud ook bedankt. Dat had ik inderdaad al eens geprobeerd (met externe voeding). Alles werkte toen prima.
Leuke foto's, gezellige boel daar in Zeeland :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.