- Berichten: 8
schema 245DL 1975/76, Zweedse verlichting
- Berend Vocking
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2015 13:17 #156265
door Berend Vocking
Kijk verder dan je neus lang is en ga voor al door.
245DL, 1975 - Internatinal 533,1976
schema 245DL 1975/76, Zweedse verlichting is gemaakt door Berend Vocking
Vorige week ineens een lege accu, na een hulp start ging het laadstroomlampje wel uit. Dus op pad gegaan maar eind van de dag hetzelfde verhaal. Andere accu er in en het leek of er niet echt bijgeladen werd maar laadstroom lamp ging wel uit. Vervolgens wou de verlichting niet aan. Het is een dus een exemplaar met dagrijverlichting. Bij op contact zetten ging de parkeer verlichting aan, zette je dan de lichtschakelaar 2 standjes verder voor dimlicht dan was alles uit, seinen ging wel. Na wat proberen en rommelen leek alles toch te werken.
Heel thuisgekomen en de volgende dag de dynamo onderzocht, deze stond ineens wat losjes hoewel ik bij vervanging van de snaren 2 weken geleden de boel toch op 1cm spanning had gezet. Er zit ruimte op de rubber bussen van de Dynamo die daar kantelde en dan slipte de snaren. Dynamo schoongemaakt en met vul ring gemonteerd. Om de snaren niet te laten slippen moeten deze wel erg strak staan vind ik. nog eens onderzoeken welke snaren er officieel op moeten. Toen de lichtschakelaar gedemonteerd want de verlichting deed het weer niet. Toen ik de stekker er af wou trekken bleef ik er bijna aan plakken, zo heet was dat spul. De kunststof achterzijde is verbrand, nieuwe schakelaar besteld en ne toch eerst maar gemeten wat er voor stroom loopt. Volgens mij kan dat nooit zo veel zijn, een paar 5 watt en kleinere lampjes en wat stuurstroom. Er loopt echter meer dan 14 A, als ik de stuurstroom naar het lichtrelais onderbreek loopt er ruim 4 A. Ik heb hier wel een schema van de 245 vanaf 1980 en deze is zo hier en daar anders. Heeft iemand misschien het juiste schema van een 245DL met Zweedse dagrijverlichting?
Voorlopig ben ik met de verlichting nog niet klaar want om de problemen met defecte bekabeling in de achterdeur op te lossen hebben de Zweden de kabelboom bij de vertakking naar de tank(bij reservewiel) afgeknipt en een draadje van achterlicht naar kenteken plaat gelegd. Dit moet natuurlijk weer beter dan origineel worden.
Hier op de documentatie zie ik het juiste schema niet en de origineel Volvo cd kan ik FF niet installeren omdat mijn administrator account corrupt is. Over Murphy gesproken.
Nu eerst Piet maar eens helpen.
Heel thuisgekomen en de volgende dag de dynamo onderzocht, deze stond ineens wat losjes hoewel ik bij vervanging van de snaren 2 weken geleden de boel toch op 1cm spanning had gezet. Er zit ruimte op de rubber bussen van de Dynamo die daar kantelde en dan slipte de snaren. Dynamo schoongemaakt en met vul ring gemonteerd. Om de snaren niet te laten slippen moeten deze wel erg strak staan vind ik. nog eens onderzoeken welke snaren er officieel op moeten. Toen de lichtschakelaar gedemonteerd want de verlichting deed het weer niet. Toen ik de stekker er af wou trekken bleef ik er bijna aan plakken, zo heet was dat spul. De kunststof achterzijde is verbrand, nieuwe schakelaar besteld en ne toch eerst maar gemeten wat er voor stroom loopt. Volgens mij kan dat nooit zo veel zijn, een paar 5 watt en kleinere lampjes en wat stuurstroom. Er loopt echter meer dan 14 A, als ik de stuurstroom naar het lichtrelais onderbreek loopt er ruim 4 A. Ik heb hier wel een schema van de 245 vanaf 1980 en deze is zo hier en daar anders. Heeft iemand misschien het juiste schema van een 245DL met Zweedse dagrijverlichting?
Voorlopig ben ik met de verlichting nog niet klaar want om de problemen met defecte bekabeling in de achterdeur op te lossen hebben de Zweden de kabelboom bij de vertakking naar de tank(bij reservewiel) afgeknipt en een draadje van achterlicht naar kenteken plaat gelegd. Dit moet natuurlijk weer beter dan origineel worden.
Hier op de documentatie zie ik het juiste schema niet en de origineel Volvo cd kan ik FF niet installeren omdat mijn administrator account corrupt is. Over Murphy gesproken.
Nu eerst Piet maar eens helpen.
Kijk verder dan je neus lang is en ga voor al door.
245DL, 1975 - Internatinal 533,1976
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.