relais alarmschakelaar

• Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2015 21:29 #155335 door Saskia De Vos
relais alarmschakelaar is gemaakt door Saskia De Vos
Ik heb op de VKB een mooie alarmlichtschakelaar van een 140 op de kop kunnen tikken. Die wil ik inbouwen in mijn Volvo Amazon. Helaas ontbrak het bijhorend relais en dat bleek heel lastig te vinden. Toen ik op eBay nog zo'n schakelaar mét relais tegenkwam, aarzelde ik niet en heb ik ook die gekocht. Ook die heb ik inmiddels in huis.

Nu, ik vrees dat het relais niet werkt :cry: . Ik ben een elektro-noob, dus willen jullie even meedenken? De schakelaar krijgt massa door het contact van de schroefdraad van de knop met het metalen dashboard. Pin '30' op de schakelaar is de constante plus. Ik heb het massapunt van de schakelaar (schroefdraad knop) verbonden met de minpool van de accu en pin '30' met de pluspool. Het lampje van de knop ging branden, maar ik hoorde het relais niet klikken. Ook niet bij montage op de andere schakelaar. Is deze manier van testen juist? Het relais zou dan moeten klikken?

Nu, als het inderdaad stuk is, wat zijn de alternatieven voor zo'n relais? Ik heb de vaste kanalen (Skandix, Dries en Scandcar) allemaal al gecontacteerd, maar geen enkele kon me helpen aan een passend relais! Het probleem is kennelijk dat de terminals van het originele relais een andere volgorde hebben dan een modern substituut. Kan dus niet rechtstreeks op de schakelaar worden gemonteerd. Klopt het dat zo'n origineel (passend) relais zo lastig te vinden is?

(het relais dat op de schakelaar van eBay zat, lijkt me ook geen origineel. De vermeldingen 'X', 'P' en 'L' worden meer in Amerika gebruikt, dacht ik. Er staat ook 'Mexico' op. 8-) )

Ik heb ook gevraagd naar een ander (knipperlicht) relais, dat ik eventueel via kabelaansluitingen met de schakelaar kan verbinden, maar zo 'creatief' wilden ze kennelijk niet meedenken.. Zoiets moet toch lukken? Weet iemand welke clignoteur ik dan exact nodig heb, en welke terminals ik met deze van de schakelaar moet verbinden? Door de google-bomen zie ik het bos niet meer. :roll:

Pics:

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-11-2015 21:56 #155336 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic relais alarmschakelaar
Het is geen relais maar een bi-metaal , in het engels flasher.
deze doen het alleen onder belasting , m.a.w. de knipperlichten moeten aangesloten zijn.
de schema's zijn op dit forum te vinden , dit is enige tijd geleden nog hier besproken.
kijk even op alarmlichtschakelaar.

• Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2015 22:24 #155337 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic relais alarmschakelaar
Aaah.. dus de knippers moeten aangesloten zijn. Ok, ik zal dan eerst een set-up moeten maken.

Op Google vond ik dat het exacte partnummer 686452-4 zou moeten zijn. Als ik vervolgens dit nummer in Google inklop en op afbeeldingen klik, kom ik onder andere terecht op de site van Scandcar:

Dat is zowat exact dezelfde relay. En ook de aansluitingspunten X-P-L zitten in de goede volgorde.
Dan snap ik echt niet waarom Scandcar, Skandix of VolvoKlassiekers mij niet kunnen vertellen dat dit het benodigde relais is??

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-11-2015 22:38 #155338 door Rene Brandt
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/download/file.php?id=8815&mode=view ">download/file.php?id=8815&mode=view

• Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2015 22:55 #155341 door Saskia De Vos
Bedankt René. Maar de vraag ging niet zozeer over het aansluiten, wel over het relais en de mogelijke alternatieven.

Wat betreft aansluiten, ik had die ook al gevonden:

volvoamazonpictures.se/guides/Four-way%2...20Volvo%20Amazon.pdf

sw-em.com/emergflash.htm

Ik wilde de blauwe en groene draad van de knipperlichten pakken aan de connector, onderaan links in het dashboard. Wel nog even bedenken hoe ik dat ga doen. Ik wil het netjes doen, niet met stroomdiefjes ofzo :o

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2015 05:30 #155346 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic relais alarmschakelaar
Dat is een mooie schakelaar Saskia,

Ik zou eerst even wat draad verbinden om te kijken of het correct werkt, en daarna netjes solderen en afwerken met een krimpkousje.

succes,
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2015 08:57 #155348 door Rene Brandt
Als alternatief kun je elke belasting onafhankelijke richtingaanwijzerautomaat gebruiken.
te koop in vrijwel elke bekende webshop.
het standaard bi-metaal in de amazon werkt goed met 2 maal 21 watt lampen , dus 42 watt totaal.
als je de 4 knipperlichten =84 watt op het bi- metaal zet knipperen ze veel te traag.
je zou wel met 2 bi-metalen kunnen werken , voor li en re elk 1.

• Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2015 14:48 #155356 door Saskia De Vos
@ Rene, maar met een alarmschakelaar van een 140 waar dus een extra bi-metaal op zit, zou je dit probleem toch niet mogen hebben? Natuurlijk blijft de originele clignoteur onder de motorkap ook gewoon zitten. De voornoemde set-up wordt vaak aftermarket toegepast op Amazons en 1800's. Ik heb nog nooit gehoord dat het niet zou werken / te traag zou knipperen.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2015 15:58 #155357 door Rene Brandt
Nee , dat klopt , je vroeg echter om een alternatief in geval het origineel niet zou werken cq het originele bi-metaal
kapot zou zijn.

• Saskia De Vos
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2015 16:14 #155358 door Saskia De Vos
Ik bedoelde een alternatief voor de clignoteur op de alarmschakelaar. Niet voor het originele.

Maar als ik rechtstreeks op het onderdeelnummer zoek, kom ik onder andere terecht bij Scandcar. Ik begrijp niet waarom Scandcar mij dan zegt dat ze geen idee hebben waar ik een clignoteur voor die schakelaar kan vinden terwijl het in hun eigen webshop staat. Ik heb hun een hoop afbeeldingen gemaild van de schakelaar en de clignoteur.

Enfin. In feite weet ik nu genoeg. Bedankt voor de tips!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD