Tijd voor een nieuwe accu?
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
Nu het iets kouder begint te worden lijkt mijn 144 (b20e) moeilijker te starten...gaat nog wel maar duurt wat langer.
Spanning op de accu zakt tijdens het starten van 12,85V naar 11V. Ik weet niet hoe oud deze accu is maar het zou zo 5 jaar kunnen zijn.
Tijd voor een nieuwe?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
12,85V in rust is ook niet verkeerd.
Meet voor alle zekerheid nog even de laadspanning van je dynamo (zou tussen 13,7 en 14,3V moeten zijn) - maar zo te zien is er in ieder geval geen probleem met je accu !
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
Accu is dus +10 jaar oud maar hoeft niet al die tijd in de auto te hebben gezeten.
Het is een 70Ah accu dus hij zal nu wel op z'n reserves teren....denk dat ik hem toch maar ga vervangen.
Nog tips qua merk?
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
Dynamo spanning was OK.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Ja, mocht je een nieuwe willen, overweeg dan een Optima . Is wel iets duurder, maar heeft diverse voordelen."roland klinkenberg" schreef:
Nog tips qua merk?
Dus al zet je een 100 ampère erin, de dynamo van 55 ampère kan hem niet tot 100 oppompen.
Wel is het zo dat je accu meer reserve heeft, het is in de winter normaal dat je wel tot 30% verlies hebt.
Gewoon doorrijden dus, sparen voor het geval dat, Varta of Optima zou een goede keuze zijn.
Ik gebruik de laatste jaren vaak Bosch, via de AMA/AMBAG onze hofleverancier, Volvo gebruikt ze ook en is prijstechnisch wat beter.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Thanks Rob...! Accu lijkt idd ok...maar is wel al oud. Kan zijn dat er van de 70Ah nu nog 30 over is...
Dynamo spanning was OK.
Nee, dat is hier beslist niet het geval ! Als de accucapaciteit zover gedaald zou zijn zou de accu spanning tijdens het starten veel lager vallen. Sterker nog : als de spanning tijdens starten slechts naar 11V zakt, is dat eigenlijk gewoon heel goed !
Ergo : zonde om nu de accu te vervangen, verkeerde (lees : voortijdige) investering. Het gaat je probleem beslist niet oplossen.
Enne : alles wat oud is, is daarom nog niet verkeert.
(Nog niet zo lang geleden had ik problemen met mijn Lada Niva : tijdens het starten daalde de accuspanning naar 5,5V ..... om een lang verhaal kort te maken : was een dynamo probleem. Dynamo heb ik vervangen en nieuwe levert 14,6V. De 6 maanden oude accu heeft wel een oplazer gehad : spanning in rust is nog maar net boven de 12,7 V, ook na 2 weken stilstand. Tijdens het starten daalt de spanning nu slechts naar 10,6 V - daar is niks mis mee, dus ik laat de accu gewoon zitten. Wel meet ik nu vaker om zeker te weten dat e.a. niet achteruit gaat ...)
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
"Ed van der Zee" schreef:
Ja, het blijft lastig die elektra V= I x R
Dus al zet je een 100 ampère erin, de dynamo van 55 ampère kan hem niet tot 100 oppompen.
Zo lastig is het nu ook weer net, Ed. Je moet alleen geen capaciteit (Ah) verwarren met laadstroom (A)! :shock:
Een 100Ah uur accu is wel degelijk volledig te laden met een 55A dynamo!
Wat wel belangrijk is, is dat je een moderne calciumaccu oplaadt met een iets hogere spanning dan een ouderwetse accu.
Doe je dat niet dan zal de calcium accu nooit volledig opgeladen worden. Ik heb onlangs een electronische spanningsregelaar in m'n 145 gezet waarvan de laadspanning instelbaar is. :mrgreen:
Groet, Hans
- roland klinkenberg
- Elite lid
-