Ruitenwisser Amazon

Lees meer
27-08-2015 19:30 #153686 door Rob Baeten
Ruitenwisser Amazon is gemaakt door Rob Baeten
Misschien even een tip. Deze week bleef mijn linker ruitenwisser ineens verticaal staan om daarna zijn weg over de motorkap te vervolgen, een lichte lak schade tot gevolg :roll:
Vandaag alles uit elkaar gehaald en kwam er achter dat het roestmonster de tandwieltjes had aangetast waardoor de tanden aan een kant helemaal weg waren gesleten.





Heb het op kunnen lossen door het tandwieltje 180 graden te draaien, opnieuw vet erin en wist nu weer als een zonnetje. Is natuurlijk geen oplossing voor jaren maar zal zeker weer een tijd mee gaan, kan ik ondertussen gaan zoeken naar een vervanging. Gelijk de andere kant bekeken maar die was nog perfect.




Heb nu wel geleerd dat als de "vrije slag"op de ruitenwisser arm groot is dat toch eerst even de tandwieltjes ga controleren op overmatige slijtage.

Groeten, Rob





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2015 11:35 #153764 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Ruitenwisser Amazon
Ik heb kort geleden een gereviseerd mechanisme. Voor de montage de tandwielhuisjes wel even volgestopt met vet.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2015 17:33 #154253 door R.J. Vonk (GAST)
Beantwoord door R.J. Vonk (GAST) in topic Ruitenwisser Amazon
De ruitenwisser-motor stopt na 3 minuten draaien en begint dan na een paar minuten weer te draaien, wat niet erg prettig is .
Het is een 6-volt motor van een 122S uit 1960 . Zou het kunnen zijn dat de rw-motor warm loopt en dan even af moet koelen?
Wat zou de oplossing zijn voor dit probleem ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2015 18:55 #154254 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Ruitenwisser Amazon

"R.J. Vonk" schreef:
De ruitenwisser-motor stopt na 3 minuten draaien en begint dan na een paar minuten weer te draaien, wat niet erg prettig is .
Het is een 6-volt motor van een 122S uit 1960 . Zou het kunnen zijn dat de rw-motor warm loopt en dan even af moet koelen?
Wat zou de oplossing zijn voor dit probleem ?


Dat kan meerdere redene hebben, het meest voor de hand liggend zou volgens mij de koolborstels van de motor zijn. Voor zover ik weet zit er geen temperatuur bescherming in deze motoren, het zou daarom ook nog kunnen zijn dat er ergens een draadbreuk zit die opend als hij warm wordt en toevallig weer goed sluit bij afkoelen. Bij het 6 volt systeem is de stroom hoger dan bij de 12 volt systemen, warmte ontwikkeling zou dus een oorzaak kunnen zijn. Kijk ook even naar de bedrading/aansluitingen/massa en de schakelaar zelf, een hoge overgangs weerstand bij 6 volt (grote stroom = warmte) kan ook voor problemen zorgen.

Succes,

Groete, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
24-09-2015 19:34 #154287 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Ruitenwisser Amazon
Een hele tijd geleden heb ik hetzelfde gehad nl dat de tandwielen versleten waren.
aangezien ik wel van wat "prutsen" hou heb ik het mechanisme/tandwielen zelf gemaakt.





























Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
24-09-2015 20:38 #154291 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Ruitenwisser Amazon
Mooi werk, met juiste steek en evolvente?:)
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 10:20 #154310 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Ruitenwisser Amazon
Zo, dat noem ik geen prutsen meer Joost. Heel mooi werk, ik hou me aanbevolen voor zo een setje :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 17:48 #154338 door R.J. Vonk (GAST)
Beantwoord door R.J. Vonk (GAST) in topic Ruitenwisser Amazon
Dit ziet er wel heel mooi uit ! Ik hoop dat de schade bij mij beperkt blijft tot het verwisselen van de koolborstels en de bedrading.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2015 16:30 #155182 door R.J. Vonk (GAST)
Beantwoord door R.J. Vonk (GAST) in topic Ruitenwisser Amazon
Probleem opgelost. De oorzaak was een versleten collector waarbij er zelfs een contact-strip weg was. Alles is nu gereviseerd inclusief nieuwe koolborstels.
Dank voor al de suggesties !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2015 17:24 #155184 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Ruitenwisser Amazon
Mooi om te horen dat het opgelost is :) kan me voorstellen dat je het niet fijn vond als het begon te regenen. Drie minuten zonder ruitenwissers in de regen is wel erg lang.

@ Joost,

Heb je tanden met een 20 graden hoek gebruikt?

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.