Ruitenwisserschakelaar (142 van 1970)

  • Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-08-2015 11:14 #153248 door Ton Verhaagen
Ruitenwisserschakelaar (142 van 1970) is gemaakt door Ton Verhaagen
Van mijn 142 (van 1970) doet de ruitenwisser het niet op de hoge snelheid. De normale snelheid doet het wel. Ik hoop dat het de schakelaar is op het dashboard en niet de motor. Ik heb een reserve schakelaar (zie foto). Nu lukt het mij met geen mogelijkheid om de zwarte knop van de huidige schakelaar af te krijgen. Omdat de schakelaar gedraaid moet worden voor het sproeien, is de schroefdraad geblokkeerd lijkt wel.
Weet iemand een oplossing?
Bij voorbaat dank.


1974 Volvo 142
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2015 16:45 #153253 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Ruitenwisserschakelaar (142 van 1970)
Bij mij is het gewoon linksom (anti-clockwise) de zwarte knop eraf draaien.
Succes!
Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Paul Franse
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2015 20:24 #153256 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Ruitenwisserschakelaar (142 van 1970)
Er zit, voor zover ik weet, een klein plastic schuifje verwerkt in de knop dat je eerst moet verwijderen. Succes!

Met vriendelijke groet,

Paul Franse

Life is what you make it!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-08-2015 22:10 #153260 door Ton Verhaagen
Beantwoord door Ton Verhaagen in topic Ruitenwisserschakelaar (142 van 1970)

"Paul Franse" schreef:
Er zit, voor zover ik weet, een klein plastic schuifje verwerkt in de knop dat je eerst moet verwijderen. Succes!

Met vriendelijke groet,

Paul Franse


Inderdaad Paul,
Met een kromme paperclip duuw je het er zo uit en dan kan de knop er afgedraaid. Zie foto. Nu maar hopen dat het de schakelaar is en niet de motor. Bedankt voor de tip.


1974 Volvo 142
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-08-2015 23:27 #153280 door Ton Verhaagen
Beantwoord door Ton Verhaagen in topic Ruitenwisserschakelaar (142 van 1970)
Het is niet de schakelaar. Dus op zoek naar een ruitenwissermotor.

1974 Volvo 142

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-08-2015 13:40 #153294 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Ruitenwisserschakelaar (142 van 1970)
Als ik de ruitenwisser schakelaar van een amazon doormeet, dan heb je bij een bapaalde stand (langzaam of snel, weet ik niet meer) 2 stuurstromen naar de motor, en bij de andere stand 1 stuurstroom.

Misschien eerst meten of de stuurstromen netjes bij je electromotor komen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-08-2015 17:27 #153314 door Ton Verhaagen
Beantwoord door Ton Verhaagen in topic Ruitenwisserschakelaar (142 van 1970)

"Ronald Damme" schreef:
Als ik de ruitenwisser schakelaar van een amazon doormeet, dan heb je bij een bapaalde stand (langzaam of snel, weet ik niet meer) 2 stuurstromen naar de motor, en bij de andere stand 1 stuurstroom.

Misschien eerst meten of de stuurstromen netjes bij je electromotor komen?


Moet ik eerst uitvinden hoe je dit kan meten.

1974 Volvo 142

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2015 21:21 #153329 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Ruitenwisserschakelaar (142 van 1970)
het makkelijkst is met een multimeter, te meten hoeveel voltage er bij welke pool komt en in welke schakelaar-stand.

meet je bij 1 een vreemde waarde, dan kan je de weerstand meten, om te controleren of je bv een kabelbreuk hebt.

op youtube, staan een heleboel tutorials hoe je met een multimeter moet werken.

Een dergelijk ding kost 15 euro bij de bouwmarkt, zijn geld meer dan waard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-08-2015 22:12 #153389 door Ton Verhaagen
Beantwoord door Ton Verhaagen in topic Ruitenwisserschakelaar (142 van 1970)

"Ronald Damme" schreef:
het makkelijkst is met een multimeter, te meten hoeveel voltage er bij welke pool komt en in welke schakelaar-stand.

meet je bij 1 een vreemde waarde, dan kan je de weerstand meten, om te controleren of je bv een kabelbreuk hebt.

op youtube, staan een heleboel tutorials hoe je met een multimeter moet werken.

Een dergelijk ding kost 15 euro bij de bouwmarkt, zijn geld meer dan waard.



Dank Ronald, Ik denk dat ik het even doorschuif naar deze winter. Dan gaat toch het interieur er uit en de onderkant van het dashboard. Het is nu worstelen om er bij te komen. Ik kan nog rijden (met één ruitenwisser snelheid). Ik heb een multimeter. Ik zal ook het schema opzoeken.

1974 Volvo 142

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-11-2015 09:12 #155609 door Ton Verhaagen
Beantwoord door Ton Verhaagen in topic Ruitenwisserschakelaar (142 van 1970)
Het is opgelost. Er blijkt een kabelbreuk vlakbij de ruitenwissermotor. Na herstel van de draad werkt de ruitenwissermotor weer op twee snelheden.

Hartelijk dank voor alle tips.

Dit topic kan dicht.

1974 Volvo 142

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD