6 volt prestatie verhogen?
- Marc Timmers
- Junior lid
-
Heeft iemand hier ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Maar wat wil je precies bereiken?
Een 6V installatie is veel gevoeliger voor overgangsweerstanden dan een 12 V systeem. Bij een 6V installatie is de stroom immers twee keer zo groot dus hakt een overgangsweerstand er dubbel zo hard in.
Waar je voor moet zorgen is dat je installatie netjes in orde is. Dus geen gecorrodeerde stekkers, zekeringen etc. Doffe reflectoren dragen ook niet bij aan de lichtopbrengst. De reflectoren van je achterlichten lichtje opschuren en wit maken met radiatorlak doet wonderen.
Er bestaan tegenwoordig ook LED lampen maar de kwaliteit die op de markt gebracht wordt is wisselend. Als je die lampen voor je richtingaanwijzers gaat gebruiken is de kans groot dat je richtingaanwijzerrelais er mee op houdt.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Maar inderdaad eerst meten of er wel 6 volt bij je lampen komt en anders opzoek gaan naar de weerstanden.....
6v wissel of 6v gelijkspanning maakt inderdaad voor de lampen niet uit (alleen wordt met een wisselstroomdynamo iets eerder je accu opgeladen.)
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Het moeilijkste met 6 volt is een aanhanger of caravan: daarop heb je te weinig spanning & stroom over. Ik rijd er wel mee, maar je mag je afvragen of dit verantwoord is?
Met een spanningmeter kun je alle overgangsweerstanden eenvoudig in kaart brengen en kijken waar het meeste spannningsverlies optreedt. Daar moet je dan als eerste iets aan doen.
Succes!
- Marc Timmers
- Junior lid
-
" men " gaf mij aan dat je met een 6 volt wisselstroom dynamo bv geen last meer hebt van het oranje lampje op je dashboard, dat hij tegen de 7 volt geeft en dus net gemakkelijke start en wat meer buffer heeft. Het schijnt dat ook de citroen traction (en wat andere Franse auto's) later is uitgerust met een wisselstroom dynamo. Kort daarop kwam de 12 volt en stopte iedere ontwikkeling op het gebied van 6 volt.
De Citroën Traction Avant is nooit uitgerust met een wisselstroomdynamo. Ook de Citroën DS en ID die nog een 6V-installatie hadden (tot ca. 1962) hadden een gelijkstroomdynamo. Wisselstroomdynamo's voor 12V-installaties in automobielen werden pas gangbaar in de tweede helft van de jaren zestig. Tegenwoordig zijn er wel 6V-wisselstroomdynamo's verkrijgbaar voor bv. de Traction, maar dat is pas sinds de jaren negentig het geval. Het voordeel van die dingen is o.a. dat ze de accu ook bijladen tijdens stationair toerental."Marc Timmers" schreef:
Het schijnt dat ook de citroen traction (en wat andere Franse auto's) later is uitgerust met een wisselstroom dynamo.
- Marc Timmers
- Junior lid
-
Dank voor je reactie. Maar daarom; zou een wisselstroom dynamo dezelfde voordelen kunnen hebben in de amazon?
gr,
Marc
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Bij een gelijkstroomdynamo wordt er gelijkstroom opgewekt, bij een wisselstroomdynamo wordt er wisselstroom opgewekt die dmv ingebouwde diodes gelijk wordt gericht tot gelijkstroom. Uit beide dynamo's komt dus uiteindelijk gelijkstroom.
Een wisselstroomdynamo heeft echter over het algemeen een veel beter rendement dan een gelijkstroomdynamo. Hierdoor is er vaak meer stroom beschikbaar voor alle verbruikers en blijft er ook nog wat over om je accu op te laden. En met een volle accu start je Ama weer beter dan met een half lege.
Voor de rest blijft 6V 6V, en blijft het zaak om overgangsweerstanden (corrosie op stekkertjes, contacten ed) te voorkomen.
Tov 12V heb je voor hetzelfde vermogen de dubbele stroom nodig, dubbele stroom leidt bij overgangsweerstand tot dubbel spanningsverlies en als je dan maar 6V hebt dan hou je al snel weinig over...

Groet, Hans
Wouw, dit is best een lange post geworden :oops:
Ik geloof dat wat Gert zegt is dat het kan helpen als je accu te snel leeg getrokken wordt als je rijd (minder geladen dan verbruikt). In dat geval zou een wisselstroom dynamo ook laden tijdens bijvoorbeeld het stilstaan voor een stoplicht etc. en kunnen helpen. Maar 6 Volt blijft inderdaad 6 volt. Nu laden alle dynamo's met een hoger voltage dan dat de accu heeft, maar daar zit, voor zover ik dit begrijp (ben geen elektronicus), geen verschil tussen gelijk of wisselstroom.
Voor zover ik mijn middelbare school nog herinner zijn het de drie formules die uit de wet van Ohm kunnen worden afgeleid die je parten spelen. Daarbij is U het voltage, I het ampèrage en R de weerstand. Een 12 of 6 Volt systeem hebben nu bijvoorbeeld een 12 Watt knipperlichtje (voor het gemak van het reken voorbeeld), maar vermogen is U x I. Dus bij 6V geld 12W = 6V x 2Amp. Bij 12V geld 12W = 12V x 1Amp.
Als Ohm nu gelijk heeft (en ik heb nog niemand gehoord die zegt dat hij dat niet zou hebben) geld het volgende:
U = I x R. Dus als je met een een U van 6V rekent, mag je weerstand van je lampje nog maar 3 Ohm zijn, er vanuit gaande dat je bedrading effectief 0 Ohm is. Maar als je nu slechte contacten hebt die bijvoorbeeld een Ohm extra opleveren, heb je opeens 4 Ohm weerstand op dat circuit. Dan blijft je 6V zoals gezegd 6V, maar wordt het ampèrage opeens nog maar 6V = 1,5Amp x 4Ohm. Als je die 1,5Amp dan weer in je vermogens berekening zet wordt het afgegeven vermogen W = 6V x 1,5Amp = 9W. En dat zie je overdag amper.
Het zelfde voor 12V is dus een lampje van 1Amp is 12V = 1Amp x 12Ohm, zet hier een extra ohm bedradingsproblemen bij en het wordt ongeveer 12V = 0,92Amp x 13Ohm, en die 0,92Amp in je vermogens berekening is W = 12V x 0,92Amp = 11.04W
Zoals je ziet verlies je met een 6V systeem 2 keer zoveel vermogen door de zelfde problemen als bij een 12V systeem.
Ik weet niet of het je help, maar ik heb stroom leren te begrijpen door het als water te bekijken (ben nog al visueel ingesteld)
Je accu is effectief vergelijkbaar met twee vaten met water er in, Als hij volledig geladen is, staat alle water in 1 vat, en bepaalt het niveau verschil de druk tussen de twee en dat is dan weer vergelijkbaar met het voltage. Het vermogen van de accu kun je vergelijken met de afmeting van de vaten. Grotere vaten is hoger te leveren ampèrage .
Het ampèrage is de snelheid waarmee het water van het ene vat naar het andere kan stromen. Het snelst is 0Ohm, kortsluiting. Dan dondert alle water zo van het ene vat in het andere. Maar als je het via een lampje doet moet je dat als een dun buisje zien. Hoe dikker het buisje, hoe sneller het water stroomt en hoe minder weerstand het water van het buisje ondervindt. Hoe kleiner het buisje, hoe meer weerstand en dus hoe minder ampèrage of water er stroomt.
Nu is het vermogen te vergelijken met een klein schoepen rad dat je in dat buisje aandrijft. Hoe groter het buisje, hoe meer water, hoe sterker het schoepenrad wordt aangedreven. Maar als nu het buisje half dicht slibt, mag het bij het schoepenrad nog steeds even wijd zijn, maar komt door die vernauwing toch minder water langs het rad en heeft het dus minder kracht.
Mijn advies zou zijn de bedrading van bijvoorbeeld de richting aanwijzers, remlichten en ruitenwisser eens door te meten, met zoveel mogelijk van de contact punten er tussen. Dat moet bijna nul zijn. En als die richting de 0,5 of 1 Ohm gaat begint het vervelende werk om uit te vogelen waar de extra weerstand geïntroduceerd wordt

Ik heb voor de zekerheid voor mijn 61er op 6V gewoon een hele nieuwe draadboom gemaakt. Helaas is er in de eerste 4 jaar 2 keer een ander bedradingssysteem in gegaan. De mijne heeft een enkel, horizontaal zekeringskastje met 6 contact punten en zekeringen. Maar volgens mij heeft de 60er uitvoering van jou 2 kastjes met in totaal 10 zekeringspunten. Dus 1 op 1 mijn schema over nemen gaat volgens mij helaas niet.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project