Verlichting niet over contact schakelen, hoe doe ik dat?

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2015 21:26 #152872 door Hansw
Hallo, vanavond voor de tweede keer "pech" gehad in niet al te lange tijd.
Accu leeg omdat ik vergeten was de verlichting uit te zetten. Niet zo handig... :oops: :oops:

Vervelend omdat de ene Amazpn wel, en de andere het niet over het contact geschakeld heeft..

Kan iemand vertellen hoe en waar ik het verlichtings-relais kan vinden om dit zo makkelijk als mogelijk wel over het contact te schakelen? Scheelt weer zoeken..

Ik durf m'n naam er bijna niet onder te zetten... :( :(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2015 21:33 #152873 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Verlichting niet over contact schakelen, hoe doe ik dat?
Wat denk je van een lichtalarm?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Leof
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2015 22:48 - 19-07-2015 22:50 #152874 door Leof

"Hans Wassink" schreef:
Ik durf m'n naam er bijna niet onder te zetten... :( :(

Je naam staat er al boven... :mrgreen:

Maar inderdaad, een zoemertje gevoed door de licht- of voetschakelaar en aan massa via deurcontact is wel zo handig. Doe je de deur open als het licht aanstaat dan zoemmmmmmm.
Wil je persé alleen bij ingeschakeld contact licht aan kunnen aanzetten heb je denk ik een relais nodig (althans bij 544 of Amazon).

P544B B16A, P220VE B18A
Laatst bewerkt 19-07-2015 22:50 door Leof.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2015 22:49 #152875 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Verlichting niet over contact schakelen, hoe doe ik dat?
Verlichtingsrelais?

Als het goes is heeft de amazon die niet

Voeding van de schakelaar over het contact laten lopen, of er zelf een relais tussen knopen?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2015 23:05 #152876 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Verlichting niet over contact schakelen, hoe doe ik dat?
In de documentatie staan wat erg handige E-schema's ondermeer de van de upgrade van het schakelen van dimlicht en grootlicht via een relais. Met een aanvullende modificatie moet deactiveren bij contact uit ook wel erin te fietsen zijn.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2015 23:12 #152877 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Verlichting niet over contact schakelen, hoe doe ik dat?
Een lichtalarm is eenvoudiger en zeer doeltreffend kan ik je zeggen. ;)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2015 23:25 #152878 door Hansw
Bedankt. Ik had een lichtalarm, maar die bleef af en toe hangen. De laatste keer toen mijn vrouw samen met een vriendin de auto meehad, dus die reed een uurtje met ingeschakelde verlichting en zoemer.. :( Was een emotioneel moment bij thuiskomst zal ik je vertellen.. Dus die er tussenuit geknipt... Later bleek het een massasluiting bij de doorvoer door het schutbord.

Als het niet over een relais gaat zoek ik de voeding wel op naar de schakelaar en zet er een relais tussen die over het contact gaat. Ik dacht dat een van de relais die aan de linkerkant op het binnenscherm zit van de verlichting was..

Lars, duidelijk schema, bedankt! Als ik de zwarte draad vanaf contactslot naar de verlichting schakelaar bij het contactslot verzet naar een aansluiting die pas spanning krijgt als hij op contact staat, dan ben ik er al. Voor de zekerheid die voeding gebruiken voor een stuurstroom voor het relais en het is beter dan nieuw.. Ronald, jou idee Denk ik. Morgen eens proberen.

Hans.

• Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-07-2015 09:19 #152880 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Verlichting niet over contact schakelen, hoe doe ik dat?
En hoe ga je het doen als je de auto in donker ergens parkeert je kunt niet de auto op contact laten staan
Het lijkt mij gevaarlijk als je niet minimaal je stadslichten aan kunt doen

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2015 11:01 #152881 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Verlichting niet over contact schakelen, hoe doe ik dat?

"Ronald Zwerus" schreef:
En hoe ga je het doen als je de auto in donker ergens parkeert je kunt niet de auto op contact laten staan
Het lijkt mij gevaarlijk als je niet minimaal je stadslichten aan kunt doen

Ik werk op het platteland en ik woonde op het platteland, ik heb nog nooit iemand gezien die zijn parkeerlichten gebruikte.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2015 11:37 #152882 door Hansw
Ronald, ik woon ook op het platte land, ook al ben ik je nog nooit tegengekomen.. ;) en ook ik zet nooit mijn auto met alleen maar stadslichten aan ergens neer. Nog sterker, ik heb niet eens alarmlichten.. (En die zou ik eigenlijk wel willen..)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD