Wisselstroomdynamo spanningsregelaar opgeblazen
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-07-2015 21:26 #152811
door Arno Pfennings
Wisselstroomdynamo spanningsregelaar opgeblazen is gemaakt door Arno Pfennings
En dat voor de tweede keer. Deze keer denk ik de oorzaak te weten en wel bij lopende motor terugduwen van de oliedruklamphouden in het snelheidsmeterhuis. Op zich vreemd dat dit een pets veroorzaakt en de zekering doorvliegt....en dan ook de spanningsregelaar door de piek een fatale pets krijgt.
En nu de vraag of dit in latere modellen beter beschermd wordt zodat de dynamo bij kortsluiting zijn stroom beperkt en de regelaar niet dood gaat..?
En nu de vraag of dit in latere modellen beter beschermd wordt zodat de dynamo bij kortsluiting zijn stroom beperkt en de regelaar niet dood gaat..?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-07-2015 21:27 #152812
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Wisselstroomdynamo spanningsregelaar opgeblazen
Of....toch maar terug naar de mechanische spanningsregelaar want die waren elektrisch nagenoeg niet kapot te krijgen....maar is dit een optie icm een AC dynamo?
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-07-2015 22:03 #152813
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wisselstroomdynamo spanningsregelaar opgeblazen
De fitting van de oliedruk lamp is geisoleerd van massa.
tenzij een defect....
deze lamp krijgt +12v via het contactslot .
de - 12v komt van de schakelaar of oliedruksensor.
bij alle modellen geeft een kortsluiting een overbelasting voor o.a. de dynamo , daar is de zekering voor , zekering knapt dus of te laat of zekering is te zwaar.
lampen dus vervangen met contact uit , eigenlijk bij werken aan de electra de accu ontkoppelen.
voor de continuiteit/ betrouwbaarheid , buitenland-reizen , zou ik zelf een moderne dynamo met ingebouwde spanningsregelaar
kopen en het e.e.a knap afzekeren met een mooie zekeringkast/de verbruikers verdelen over meerdere lichtere zekeringen.
ook het laadstroomlampje zit origineel niet ideaal geschakeld , dit kan beter .
op deze manier maak je je ama wat bedrijfszekerder.
tenzij een defect....
deze lamp krijgt +12v via het contactslot .
de - 12v komt van de schakelaar of oliedruksensor.
bij alle modellen geeft een kortsluiting een overbelasting voor o.a. de dynamo , daar is de zekering voor , zekering knapt dus of te laat of zekering is te zwaar.
lampen dus vervangen met contact uit , eigenlijk bij werken aan de electra de accu ontkoppelen.
voor de continuiteit/ betrouwbaarheid , buitenland-reizen , zou ik zelf een moderne dynamo met ingebouwde spanningsregelaar
kopen en het e.e.a knap afzekeren met een mooie zekeringkast/de verbruikers verdelen over meerdere lichtere zekeringen.
ook het laadstroomlampje zit origineel niet ideaal geschakeld , dit kan beter .
op deze manier maak je je ama wat bedrijfszekerder.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-07-2015 22:13 #152815
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Wisselstroomdynamo spanningsregelaar opgeblazen
Hoi Rene, het is een ingebouwde spanningsregelaar. Het blijft een rare opzet aangezien de dynamo eigenlijk apart afgekeerd zou moeten worden met 60A oud...of nog beter dat de regelaar zelf een stroombegrenzer heeft en een groot koelblok
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-07-2015 22:25 #152817
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wisselstroomdynamo spanningsregelaar opgeblazen
Heb je een bosch met de diodebrug gecombineerd met koolborstels , 2 schroefjes op de achterzijde ??
In dat geval is de schade beperkt , deze zijn niet zo duur.
ik denk dat je vette kortsluiting gemaakt hebt met de fitting tegen massa o.i.d.
dit loopt via de 25A zekering.
voortaan toch maar de spanning eraf bij het wisselen van de lampjes
In dat geval is de schade beperkt , deze zijn niet zo duur.
ik denk dat je vette kortsluiting gemaakt hebt met de fitting tegen massa o.i.d.
dit loopt via de 25A zekering.
voortaan toch maar de spanning eraf bij het wisselen van de lampjes

- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-07-2015 08:01 #152823
door Arno Pfennings
Yep die heb ik. Wordt idd gewoon voorzichtig zijn en de accupool ook dan los halen
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-07-2015 07:19 #152833
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Wisselstroomdynamo spanningsregelaar opgeblazen
Je zal denk ik eerder één of meerdere diodes hebben opgeblazen dan je spanningsregelaar zelf. En ook dat lijkt me vreemd want die diodes kunnen wel meer hebben dan die 25A van je zekering, maar misschien toch een rare hoge piekspanning met bijbehorende stroom ontstaan toen je kortsluiting maakte :roll:
Groet, Hans