probleem elektronica (achterlicht + dashboard verlichting)

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-07-2015 23:42 #152532 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic probleem elektronica (achterlicht + dashboard verlichting)
Beste Sjoerd,

Onder je dash zal het inderdaad wel niet meer zo zitten als vroeger...
maar een ding is zeker... parkeerlichten heb je niet.
De eerste stand van je lichtschakelaar is voor stadslicht. de lampjes voor naast de knippers gaat aan en een relais schakelt de achterlichten aan. Een ander contact van je lichtschakelaar zorgt voor de dashbord verlichting, stadslicht is witte kabel en dash is rode kabel. Kijk eerst of de licht schakelaar nog helemaal goed is aangesloten... (los contactje) schakelaar haal je relatief makkelijk los als je eerst ff de accu loskoppelt, knopje erafdraaien en daarna de ring losdraaien met een schroevendraaier. nu kan je de schakelaar loshalen, dat is makkelijker dan met 35 graden opgevouwen onder je dashbord liggen...

Succes!
Ruud,

ps... misschien heb je hier nog wat aan:
www.volvokv.nl/index.php?option= ... 2&Itemid=6

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-07-2015 09:18 #152540 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic probleem elektronica (achterlicht + dashboard verlichting)
Er is al veel goede raad gegeven, wellicht nog een tip.
Als je de zekeringen van het kastje li in de motorruimte er uithaalt, haal dan een schuurpapiertje over de zekering én het rondje waar ze in zitten, daar zit vaak het probleem.... je hebt als het goed is ook één wat grotere zekering, dat is de hoofdzekering en daar schakelen de lichten over, deze extra goed schoonmaken.
Als er vreemde zaken optreden, denk dan ook aan de massa's, is een massa niet goed dan gaat de stroom 'zoeken' naar het volgende massapunt.
Je hebt nu de dashboard verlichting aan gedraaid met de lichtschakelaar ?. nog niks... lampjes checken.
Is dus op je rug achter het dashboard en een voor een vervangen met een lampje wat je hebt gechecked.
Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Sjoerd van Beek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-03-2016 22:57 #158654 door Sjoerd van Beek
Beantwoord door Sjoerd van Beek in topic probleem elektronica (achterlicht + dashboard verlichting)
Na het plaatsen van mijn vorige bericht over mijn verlichting begon alles het spontaan weer te doen en heb ik er niet meer verder naar gekeken. Toen lange tijd niet met mijn amazon gereden omdat ik zelf in het buiteland verbleef.

Nu rijd ik weer regelmatig en nu doen mijn achterlichten en dashboardverlichting het definitief niet meer.

Wederom zekeringen gecontroleerd, dezen lijken in orde.
De lichtschakelaar los gehaald. De 2 witte draden die samenkomen waren niet meer aangesloten. Dat stekkertje was kapot gegaan. Echter na het maken van het stekkertje is er nog altijd niets veranderd. Zou mijn lichtschakelaar kapot zijn?

Een ander detail is dat mijn linker koplamp nu in korte tijd al 2 keer kapot is gegaan. Daarnaast blijft mijn groot licht lampje bij klein licht ook branden, maar dan wel minimaal. Bij aanzetten groot licht brand hij wel gewoon op normale sterkte. Mogelijk staan deze zaken in verband met mijn elektra-problemen.

Omdat ik soms mijn amazon in het donker gebruik wilde ik eigenlijk het probleem even tijdelijk verhelpen door mijn remlichten voortdurend te laten branden. De schakelaar bij het rempedaal waar ik hem verwachtte heb ik echter niet gevonden.

Kortom mijn vragen:
- Lichtschakelaar kapot of iemand andere ideeen?
- Hoe even tijdelijk mijn remlicht permanent laten branden, zodat ik indien nodig toch door het donker kan.

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2016 09:43 #158666 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic probleem elektronica (achterlicht + dashboard verlichting)
Dag Sjoerd, Ik adviseer je de zaak keurig en definitief in orde te maken voordat je in het donker gaat rijden.

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2016 11:29 #158670 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic probleem elektronica (achterlicht + dashboard verlichting)
Sjoerd,

Ook ik adviseer je om dit snel te (laten) maken...
Kan je echt geen kant meer op dan zit de schakelaar voor je remlicht in de motorruimte op het schutbord net onder de kachel.
stekkertjes aan elkaar verbinden met wat isolatie tape helpt je uit de brand. Ik denk wel dat gezien de klachten die je omschrijft dat je de verlichting eerst moet maken en dan pas weer gaat rijden. Dit omdat er volgens mij ergens kortsluiting zit of dat zit er aan te komen. Dus brandgevaar in de cabine, daar zit je niet op te wachten...

Succes Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD