Te snel knipperende alarmlichten
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
heb je de juiste clignoteur?
Origineel zit er geen alarmlichtschakelaar in je P1800, dus het kan zijn dat je nog de oude clignoteur hebt en deze niet geschikt is voor alarmlichten. Dit was tenminste bij mij het geval: ik heb na het plaatsen van een alarmlichtschakelaar een andere clignoteur moeten plaatsen.
Als je niets veranderd hebt en het probleem nu opeens optreedt, verwacht ik dat er een slecht contact in je alarmlichtschakelaar zit.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-
Hallo Rudi,"Rudi Dortangs" schreef:
Halo Peter,
heb je de juiste clignoteur?
Origineel zit er geen alarmlichtschakelaar in je P1800, dus het kan zijn dat je nog de oude clignoteur hebt en deze niet geschikt is voor alarmlichten. Dit was tenminste bij mij het geval: ik heb na het plaatsen van een alarmlichtschakelaar een andere clignoteur moeten plaatsen.
Als je niets veranderd hebt en het probleem nu opeens optreedt, verwacht ik dat er een slecht contact in je alarmlichtschakelaar zit.
succes, Rudi
Het probleem heb ik al sinds de aankoop in 2008. Weet jij toevallig welke clignoteur er dan wel in moet zitten?
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Wanneer het knipperlicht aangezet wordt, begint er een stroom te lopen door dit bimetaaltje en door de gekozen knipperlichten (bijv. linksvoor en linksachter, 2 lampjes dus). Deze stroom zorgt voor het opwarmen van het bimetaaltje, die daardoor krom trekt en dan geen contact meer maakt. Er kan dan geen stroom meer lopen, dus gaan de lampjes uit en koelt het bimetaal weer af totdat hij weer contact maakt, dit herhaalt net zo lang tot je het knipperlicht weer uit zet.
De hoeveelheid stroom die er loopt is bij normaal knipperen dus gelijk aan de stroom die door 2 lampjes loopt, en die stroom bepaalt hoe snel het bimetaaltje opwarmt en daarmee ook de knippersnelheid.
Bij inschakelen van het alarmlicht, zitten er 4 in plaats van 2 knipperlampjes op de clignoteur aangesloten. Dus er loopt meer stroom, dus het opwarmen van het bimetaaltje gaat veel sneller. Dit verklaart de hogere knipperfrequentie.
Clignoteur vervangen door een elektronische zou het probleem moeten oplossen (een elektronische heeft een vaste frequentie, onafhankelijk van het aantal aangesloten lampjes).
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
ik zou eind van de week kunnen kijken wat voor clignoteur ik erin heb zitten. Maar de vraag is ook wat voor een waarschuwingsschakelaar je hebt. Ik heb een waarschuwingsschakelaar zonder eigen clignoteur geplaatst, de clignoteur zit in het originele stekkerblokje (maar de originele clignoteur werkte niet correct en moest door een ander type vervangen worden).
De waarschuwingsschakelaar die Volvo de laatste bouwjaren in de amazon geplaatst heeft (met zwarte rubberen knop met daarin rood glaasje met "warning" in wit erop geschreven) is een combinatie met een clignoteur, die zit achter op deze schakelaar geschoven.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.