Te snel knipperende alarmlichten

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-06-2015 14:00 #152290 door Peter Rumen
Te snel knipperende alarmlichten is gemaakt door Peter Rumen
Bij het inschakelen van de alarmlichten gaan deze in een zeer hoog tempo knipperen alsof ze bijna continue branden. Bij normaal inschakelen van de richtingaanwijzer L+R knippert de richtingaanwijzer op een normaal tempo. Dus zou ik zeggen dat de clignoteur niet defect is, of zie ik dit verkeerd. :? Wie weet wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-06-2015 18:27 #152299 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Te snel knipperende alarmlichten
Halo Peter,
heb je de juiste clignoteur?
Origineel zit er geen alarmlichtschakelaar in je P1800, dus het kan zijn dat je nog de oude clignoteur hebt en deze niet geschikt is voor alarmlichten. Dit was tenminste bij mij het geval: ik heb na het plaatsen van een alarmlichtschakelaar een andere clignoteur moeten plaatsen.
Als je niets veranderd hebt en het probleem nu opeens optreedt, verwacht ik dat er een slecht contact in je alarmlichtschakelaar zit.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Peter Rumen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-06-2015 03:47 #152305 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Te snel knipperende alarmlichten

"Rudi Dortangs" schreef:
Halo Peter,
heb je de juiste clignoteur?
Origineel zit er geen alarmlichtschakelaar in je P1800, dus het kan zijn dat je nog de oude clignoteur hebt en deze niet geschikt is voor alarmlichten. Dit was tenminste bij mij het geval: ik heb na het plaatsen van een alarmlichtschakelaar een andere clignoteur moeten plaatsen.
Als je niets veranderd hebt en het probleem nu opeens optreedt, verwacht ik dat er een slecht contact in je alarmlichtschakelaar zit.
succes, Rudi

Hallo Rudi,
Het probleem heb ik al sinds de aankoop in 2008. Weet jij toevallig welke clignoteur er dan wel in moet zitten?

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2015 13:52 #152312 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Te snel knipperende alarmlichten
lastig te zeggen, Peter. Origineel werden de alarmknippers pas vanaf de E gemonteerd. Ik heb zelf een schakeling met het originele knipper-relais gemaakt. Te snel knipperen duidt meestal op een kapotte lamp. Ik denk dat je ergens een sluiting in het alarmlicht systeem hebt. Probeer het ff met een ander relais, dan kan je dat uitsluiten.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2015 15:27 #152313 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Te snel knipperende alarmlichten
Ik verdenk ook de clignoteur. De werking van het normale knipperlicht is als volgt: De clignoteur is niks anders als een bimetaaltje die contact maakt als hij 'koud' is.
Wanneer het knipperlicht aangezet wordt, begint er een stroom te lopen door dit bimetaaltje en door de gekozen knipperlichten (bijv. linksvoor en linksachter, 2 lampjes dus). Deze stroom zorgt voor het opwarmen van het bimetaaltje, die daardoor krom trekt en dan geen contact meer maakt. Er kan dan geen stroom meer lopen, dus gaan de lampjes uit en koelt het bimetaal weer af totdat hij weer contact maakt, dit herhaalt net zo lang tot je het knipperlicht weer uit zet.

De hoeveelheid stroom die er loopt is bij normaal knipperen dus gelijk aan de stroom die door 2 lampjes loopt, en die stroom bepaalt hoe snel het bimetaaltje opwarmt en daarmee ook de knippersnelheid.

Bij inschakelen van het alarmlicht, zitten er 4 in plaats van 2 knipperlampjes op de clignoteur aangesloten. Dus er loopt meer stroom, dus het opwarmen van het bimetaaltje gaat veel sneller. Dit verklaart de hogere knipperfrequentie.

Clignoteur vervangen door een elektronische zou het probleem moeten oplossen (een elektronische heeft een vaste frequentie, onafhankelijk van het aantal aangesloten lampjes).

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2015 18:51 #152317 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Te snel knipperende alarmlichten
Hallo Peter,
ik zou eind van de week kunnen kijken wat voor clignoteur ik erin heb zitten. Maar de vraag is ook wat voor een waarschuwingsschakelaar je hebt. Ik heb een waarschuwingsschakelaar zonder eigen clignoteur geplaatst, de clignoteur zit in het originele stekkerblokje (maar de originele clignoteur werkte niet correct en moest door een ander type vervangen worden).
De waarschuwingsschakelaar die Volvo de laatste bouwjaren in de amazon geplaatst heeft (met zwarte rubberen knop met daarin rood glaasje met "warning" in wit erop geschreven) is een combinatie met een clignoteur, die zit achter op deze schakelaar geschoven.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD