Ruitenwissermotor, stroomverbruik en schakeling
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-05-2015 22:37 #151703
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Ruitenwissermotor, stroomverbruik en schakeling is gemaakt door Lars Rengersen
Graag wil ik weten hoeveel stroom de ruitenwissermotor trek in normale en snelle stand.
Wie weet hoe deze geschakeld wordt en hoe ik dit het beste kan meten?
Ik dacht even de weerstand te meten, maar dat gaat niet goed.
Er gaan drie draden de unit in en als je het kapje eraf haalt gaan er twee de motor in.
Tussen de ene en massa meet ik 10 Ohm en tussen die andere en massa 24 Ohm.
Maar dan zou je uitkomen op respectievelijk 15W en 6W, maar dat lijkt me wat aan de lage kant.
Heeft iemand het kant en klare antwoord? Of tips over hoe ik wel het opgenomen vermogen kan bepalen?
Als ik hem even rechtstreeks op een accu wil testen met een stroommeter ertussen, hoe moet ik hem dan schakelen? Welke van de drie draden moet waaraan in welke combinatie?
Wie weet hoe deze geschakeld wordt en hoe ik dit het beste kan meten?
Ik dacht even de weerstand te meten, maar dat gaat niet goed.
Er gaan drie draden de unit in en als je het kapje eraf haalt gaan er twee de motor in.
Tussen de ene en massa meet ik 10 Ohm en tussen die andere en massa 24 Ohm.
Maar dan zou je uitkomen op respectievelijk 15W en 6W, maar dat lijkt me wat aan de lage kant.
Heeft iemand het kant en klare antwoord? Of tips over hoe ik wel het opgenomen vermogen kan bepalen?
Als ik hem even rechtstreeks op een accu wil testen met een stroommeter ertussen, hoe moet ik hem dan schakelen? Welke van de drie draden moet waaraan in welke combinatie?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1270
26-05-2015 23:14 #151705
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Ruitenwissermotor, stroomverbruik en schakeling
Hoi Lars,
Als je even van het slechtste uit gaat; vastgevroren ruitenwissers en je zet per ongeluk je wissers aan; dan trekt de motor als je geluk hebt je zekering kapot, als je pech hebt verbrandt hij.........
De meest realistische waarde is onder belasting, dus met de wisserbladen op je ruit.
Onbelast meten, dus motor op de werkbank en dan stroom meten, is net zoiets als je fiets op z'n kop zetten, aan de trappers draaien en dan concluderen dat fietsen best een lichte sport is :lol:
De draden die je motor in gaan zijn;
-snelheid 1 (gaat dus de motor in)
-snelheid 2 (gaat dus de motor in)
-constante stroom om in rust stand te komen als snelheid 1 wordt uitgeschakeld (gaat naar contactbaan in tandwielhuis)
De stroom kan je meten door het beurtelings plaatsen van je stroommeter tussen de 2 eerstgenoemde draden.
Of nog handiger ; het plaatsen van een stroomtang beurtelings óm de 2 eerstgenoemde draden.
groet Jan
Als je even van het slechtste uit gaat; vastgevroren ruitenwissers en je zet per ongeluk je wissers aan; dan trekt de motor als je geluk hebt je zekering kapot, als je pech hebt verbrandt hij.........
De meest realistische waarde is onder belasting, dus met de wisserbladen op je ruit.
Onbelast meten, dus motor op de werkbank en dan stroom meten, is net zoiets als je fiets op z'n kop zetten, aan de trappers draaien en dan concluderen dat fietsen best een lichte sport is :lol:
De draden die je motor in gaan zijn;
-snelheid 1 (gaat dus de motor in)
-snelheid 2 (gaat dus de motor in)
-constante stroom om in rust stand te komen als snelheid 1 wordt uitgeschakeld (gaat naar contactbaan in tandwielhuis)
De stroom kan je meten door het beurtelings plaatsen van je stroommeter tussen de 2 eerstgenoemde draden.
Of nog handiger ; het plaatsen van een stroomtang beurtelings óm de 2 eerstgenoemde draden.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
27-05-2015 07:10 #151708
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Ruitenwissermotor, stroomverbruik en schakeling
Er even van uitgaande dat je over een Ama met functionerende ruitenwissers beschikt:
Zekering vervangen daar A-meter, ruitenwissers inschakelen en je weet t!
Wel even opletten of er nog meer ingeschakelde verbruikers op die zekering zitten, in dat geval moet je het verschil in stroom hebben met uit- en ingeschakelde ruitenwissers. :ugeek:
Zekering vervangen daar A-meter, ruitenwissers inschakelen en je weet t!
Wel even opletten of er nog meer ingeschakelde verbruikers op die zekering zitten, in dat geval moet je het verschil in stroom hebben met uit- en ingeschakelde ruitenwissers. :ugeek:
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-05-2015 07:15 #151709
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ruitenwissermotor, stroomverbruik en schakeling
Thanks Jan en Hans!
Goed punt dat het onder belasting moet en ik ga even verschil in stroom meten met mijn Amazon.
Wordt vervolgd.
Goed punt dat het onder belasting moet en ik ga even verschil in stroom meten met mijn Amazon.
Wordt vervolgd.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-05-2015 09:28 #151712
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ruitenwissermotor, stroomverbruik en schakeling
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-05-2015 09:30 #151713
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ruitenwissermotor, stroomverbruik en schakeling
Vervolgvraag maar dan m.b.t. de kachelmotor.
In mijn Amazon heeft hij twee standen.
Stand 1: zacht blazen
Stand 2 (schakelaar geheel uitgetrokken): heel zacht blazen
Ben ik dan toe aan een gereviseerde kachelmotor of hebben meer mensen het probleem dat hij op stand twee bijna nog zachter blaast dan op stand 1?
In mijn Amazon heeft hij twee standen.
Stand 1: zacht blazen
Stand 2 (schakelaar geheel uitgetrokken): heel zacht blazen
Ben ik dan toe aan een gereviseerde kachelmotor of hebben meer mensen het probleem dat hij op stand twee bijna nog zachter blaast dan op stand 1?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 555
27-05-2015 09:36 #151714
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Ruitenwissermotor, stroomverbruik en schakeling
Het hoort zo te zijn dat de blower op halve kracht blaast wanneer de schakelaar compleet is uitgetrokken.
Als de schakelaar half uitgetrokken is, dan heb je "full power", maar in praktijk is dat vaak niet echt indrukwekkend....
Als de schakelaar half uitgetrokken is, dan heb je "full power", maar in praktijk is dat vaak niet echt indrukwekkend....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-05-2015 10:34 #151718
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ruitenwissermotor, stroomverbruik en schakeling
Dankje! Ik ga dan maar eens kijken voor een geschikte upgrade motor die wat meer blaascapaciteit geeft.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.