radio aansluiten

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2015 20:51 #151577 door Ronald Damme (GAST)
radio aansluiten is gemaakt door Ronald Damme (GAST)
Al een aantal jaar geleden heb ik een caravan op de kop getikt.
Ik ben nu al een tijdje bezig hem op te knappen en van wat dagelijkse gemakken te voorzien.

Ik ben nu bezig een radio in te bouwen, alleen ik zit hier met een uitdaging.

De antenne heeft een geschakelde plus nodig.

De radio zelf heeft enkel een constante plus en een uitgang voor de audio.
De radio wordt geïsoleerd in een houten kast gemonteerd. (moet een aparte massa aanleggen)

Is er mogelijkheid dat ik (door bv in serie) de antenne kan schakelen met de radio zonder een extra schakelaar ertussen te zetten. De radio zelf heeft een aan en uit knop.

alvast bedankt voor jullie reacties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2015 22:32 #151581 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic radio aansluiten
Dan zet je de antenne toch tussen de radio en de aarde?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2015 22:33 #151582 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic radio aansluiten
Wordt de weerstand dan niet te hoog, om de radio nog te kunnen voeden?

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
24-05-2015 11:29 #151597 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic radio aansluiten
Hoi Ronald, mooie foto, heb je nou een extra lamp op je spiegelsteun gezet?Ziet er gaaf uit én origineel idee.

Grappig, je stelt vragenderwijs voor of het in serie kan, er wordt voorgesteld de antenne "er tussen" te plaatsen (in serie dus) en je vraagt je terecht af of de weerstand niet te hoog wordt. :D dit is trouwens beslist niet sarcastisch bedoelt.

Ik zal proberen het toe te lichten waaróm het geen goed idee is.

Laat ik een overdreven voorbeeld stellen (overdrijven maakt de zaak duidelijk).
Je wilt je startmotor in serie zetten met je binnenverlichting :o

Startmotor 1,2Kw trekt (theoretisch) 100A
Binnenlampje 12W trekt (theoretisch) 1A

Als je serie schakeld krijg je dit; PLUS
STARTMOTOR
LAMPJE
MASSA
Gevoelsmatig verwachten mensen dat de startmotor het lampje kapot zal maken doordat hij 100A "trekt".
Echter, het lampje laat zich niet gek maken want zijn inwendige weerstand begrensd de stroom op 1A.....
Ga maar na; PLUS
MASSA = kortsluiting, dus oneindig hoge stroom (max. stroom die je accu kan leveren)
PLUS
LAMPJE
MASSA = 1A, als daar nog een startmotor tussen komt maakt niet uit, het lampje ging tussen plus en min ook al niet feller branden dan zijn inwendige weerstand toe liet.

Terug naar de radio;

Je kunt de radio open maken en dan kijken of je het contact ná de schakelaar kunt voorzien van een extra draadje dat je er bij op soldeert.
Je kunt de aan/uit-knop doorlussen door een brugje te solderen en een externe schakelaar gebruiken waarmee je radio en antenne inschakeld.

Als je een aftakking in je radio maakt zoals genoemd in optie 1 dan kan je overwegen een relais te plaatsen waarmee je de antenne van voeding voorziet.Als het een elektrisch uitschuifbare antenne is zal die namelijk wel wat stroom trekken, wellicht dat de aan/uit-knop van je radio dat niet leuk vind en doorbrandt.........
Als het alleen maar een versterker-functie in je antenne betreft zal het wel meevallen, even op de antenne kijken hoeveel vermogen deze opneemt.

groet Jan

PS je kunt van de stroombegrenzende lamp in een serieschakeling ook heel slim gebruik maken;
Bij kortsluiting in je elektrische installatie kan je een grootverpakking zekeringen halen en vervolgens één voor één de verbruikers afkoppelen en nieuwe zekering er in tot je de boosdoener gevonden hebt.

Je kunt ook een lamp van 55watt in serie zetten en dan op je gemak de kortsluiting zoeken.
In plaats van de zekering doe je een draad van lamp naar het ene pootje van de zekering en een draad van het andere pootje terug naar de lamp, je hebt de lamp dan in serie gezet.

Als de lamp voluit fel brandt heb je nog steeds kortsluiting, brandt de lamp zwak dan heb je de sluiting weggenomen.
Wordt bij ons op de zaak wekelijks met succes toegepast om sluiting te zoeken.
Voordeel is dat je met een schuin oog de lamp in de gaten houdt terwijl je met je vingers aan bedrading juttert en verbruikers aan/afkoppeld, je ziet wat je doet.
En de stroom wordt begrensd door de lamp, in geval van een 55Watt lamp dus op 55/12=4,5A ongeveer.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2015 12:44 #151605 door Ronald Damme (GAST)
Aller eerst dank voor de reacties. Betreffende je "kritiek", 1 van mijn motto's is: Een ja-knikker is alleen goed voor olie op te pompen. Ik hou graag van andere geluiden, ook al kan dat soms confronterend zijn.

"Jan van Bochove" schreef:
Hoi Ronald, mooie foto, heb je nou een extra lamp op je spiegelsteun gezet?Ziet er gaaf uit én origineel idee.

Nee niet op de spiegelsteun, in het spotbord zaten montage gaten voor een spatbord spiegel, hier heb ik een zoeklamp opgeplaatst. Achterop de lamp zit nog een spiegel, die neemt de dode hoek weg

Laat ik een overdreven voorbeeld stellen (overdrijven maakt de zaak duidelijk).
Je wilt je startmotor in serie zetten met je binnenverlichting :o

Startmotor 1,2Kw trekt (theoretisch) 100A
Binnenlampje 12W trekt (theoretisch) 1A

Als je serie schakeld krijg je dit; PLUS

STARTMOTOR
LAMPJE
MASSA
Gevoelsmatig verwachten mensen dat de startmotor het lampje kapot zal maken doordat hij 100A "trekt".
Echter, het lampje laat zich niet gek maken want zijn inwendige weerstand begrensd de stroom op 1A.....
Ga maar na; PLUS
MASSA = kortsluiting, dus oneindig hoge stroom (max. stroom die je accu kan leveren)
PLUS
LAMPJE
MASSA = 1A, als daar nog een startmotor tussen komt maakt niet uit, het lampje ging tussen plus en min ook al niet feller branden dan zijn inwendige weerstand toe liet.

Daarom zat ik dus te twijfelen, ik heb ook wel eens ledjes in serie geschakeld met de aansturing van relais', hier zag ik ook dat de weerstand te groot was en dat daardoor de relais niet bekrachtigd werd. Daarom vroeg ik mij af of iemand andere ideeën had, en twijfelde ik of het kon werken :D

Terug naar de radio;

Je kunt de radio open maken en dan kijken of je het contact ná de schakelaar kunt voorzien van een extra draadje dat je er bij op soldeert.
Je kunt de aan/uit-knop doorlussen door een brugje te solderen en een externe schakelaar gebruiken waarmee je radio en antenne inschakeld.

Als je een aftakking in je radio maakt zoals genoemd in optie 1 dan kan je overwegen een relais te plaatsen waarmee je de antenne van voeding voorziet.Als het een elektrisch uitschuifbare antenne is zal die namelijk wel wat stroom trekken, wellicht dat de aan/uit-knop van je radio dat niet leuk vind en doorbrandt.........
Als het alleen maar een versterker-functie in je antenne betreft zal het wel meevallen, even op de antenne kijken hoeveel vermogen deze opneemt.

Dank je voor de ideën. De aan uit knop is ook gelijk de volume knop, dus ik zat te denken of het niet ook gelijk een schuifweerstand is. En die ook het voltage beperkt. De antenne is een raamantenne, met ingebouwde versterker. Aangezien het voor een caravan is (die stilstaat), wil ik misschien eerst kijken of het ook werkt zonder de versterker.

Maar ik zal hem openschroeven, wat metingen uitvoeren en kijken of 1 van je oplossingen implementeerbaar is.

Ik hou jullie op de hoogte.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
24-05-2015 14:10 #151611 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic radio aansluiten
WOW , dat ziet er bruut uit, mooie set licht heb je daar!!
Dat zoeklicht vind ik ook wel heel mooi zo, ademt ook wel een beetje de tijdgeest van de auto.

Ik weet niet hoe oud de radio is maar de ouderwetse potmeters hadden vaak een aan/uit functie die los stond van de weerstandsbaan. Is ook wel te herkennen aan het aantal aansluitingen.
Als je nog een ouderwetse klik voelt/hoort zal het wel een "losse" schakelfunctie zijn.

Ik gok dat het versterkertje van de raamantenne niet veel meer zal pakken dan 250mA maar meten is weten.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2015 19:44 #151683 door Ronald Damme (GAST)
Na de radio open gemaakt te hebben, toch maar besloten het eerst te proberen zonder antenne versterker.

De gele draad is de geschakelde 12V van de aan uit knop.

Het uiteindelijke resultaat ziet er zo uit.

Bovenop de kast staat een oude pc-speaker. De antenne heb ik in de kast boven de radio geplakt.
Vooralsnog komt er zeer zuiver geluid uit. Maar dit is ook mogelijk omdat ik praktisch onder de TV-toren woon.

Volgende week staan we een weekend op een lokaal oldtimer weekend, kijken hoe hij het dan uithoud. Kan ik ook gelijk een lijstje opstellen met wat ik allemaal nog wil veranderen.

Als voeding gebruik ik een omvormer die 6,3A kan leveren, helaas trekt de koelbox meer dan 6,3A waardoor het voltage zakt en de radio begint te brommen.

Dus ik heb een sterkere trafo nodig.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-05-2015 22:16 #151686 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic radio aansluiten
Of een extra accu in je caravan.. Als de koelkast niet staat te koelen laad de accu op , springt de koelkast aan dan levert de accu tijdelijk de gemiste ampères.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD