Laadstroomlampje licht op met stilstaande motor
- Eelke Toonstra (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-03-2015 22:39 #149679
door Eelke Toonstra (GAST)
Volvo Amazon (13134) 1966 Lichtblauw (89) - B18A - Zenith 36VN - LPG
Laadstroomlampje licht op met stilstaande motor is gemaakt door Eelke Toonstra (GAST)
Mijn Volvo Amazon reed prima totdat hij ineens niet meer wou starten. Het laadstroomlampje brandt fel en gaat niet uit. Zie ook dit filmpje:
Al met het zekeringenkastje wezen rommelen, maar ik kan de oorzaak niet vinden. Als hij dan toch een keer start loopt hij heel onregelmatig stationair, zie hier:
Na wat zoeken op dit forum denk ik aan de wisselstroomdynamo, ik zou denken dat hij nog goed moet zijn, hij is precies 5 jaar oud. Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Al met het zekeringenkastje wezen rommelen, maar ik kan de oorzaak niet vinden. Als hij dan toch een keer start loopt hij heel onregelmatig stationair, zie hier:
Na wat zoeken op dit forum denk ik aan de wisselstroomdynamo, ik zou denken dat hij nog goed moet zijn, hij is precies 5 jaar oud. Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-03-2015 23:41 #149682
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Laadstroomlampje licht op met stilstaande motor
spanningsregelaar nakijken... mijn dynamo was 2 jaar oud en ik kon het onderdeel gewoon vervangen... maar als de motor uitstaat, hoort dat lampje dan niet aan te geven dat de dynamo niet bijlaad?
grtz Ruud :ugeek:
grtz Ruud :ugeek:
Volvo... Drive it like You hate it

- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 08:26 #149686
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Laadstroomlampje licht op met stilstaande motor
Moet toch ook oplichten met stilstaande motor...of heb ik het mis?
- Eelke Toonstra (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 08:36 #149687
Beantwoord door Eelke Toonstra (GAST) in topic Laadstroomlampje licht op met stilstaande motor
Ik weet niet of hij nou moet branden met stilstaande motor of niet.
Hier nog wat punten:
- Er staat ongeveer 12,3V op en er loopt 0,6A doorheen (dikke rode draad bij zekeringkastje) als ik contact maak met de sleutel.
- Hij start dan heel moeilijk, slaat nauwelijks aan en zodra ik gas geef slaat hij af (zie video's in openingsbericht)
- Vrij recent een elektronische ontsteking ingezet, 123-ignition
- Eveneens een gereviseerde startmotor geplaatst toen
- Hij reed prima volgens mijn vriendin. Ze zet hem uit om de garage te openen en wil vervolgens starten om naar binnen te rijden en hij start niet meer.
Hier nog wat punten:
- Er staat ongeveer 12,3V op en er loopt 0,6A doorheen (dikke rode draad bij zekeringkastje) als ik contact maak met de sleutel.
- Hij start dan heel moeilijk, slaat nauwelijks aan en zodra ik gas geef slaat hij af (zie video's in openingsbericht)
- Vrij recent een elektronische ontsteking ingezet, 123-ignition
- Eveneens een gereviseerde startmotor geplaatst toen
- Hij reed prima volgens mijn vriendin. Ze zet hem uit om de garage te openen en wil vervolgens starten om naar binnen te rijden en hij start niet meer.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 08:49 #149688
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Laadstroomlampje licht op met stilstaande motor
Het lampje moet branden bij te laag toerental (=te lage laadstroom/spanning) dus dat is goed
Wat ik hoor en zie:
Het lijkt erop dat er in het stroomcircuit een lek/sluiting zit aangezien zelfs de dynamo het zwaar heeft. Als deze namelijk een te grote stroom moet leveren zul je dit mechanisch ook merken en dan werkt die ook als een grotere last op de motor.
De laadspanning is in ieder geval te laag en het lijkt op enkel de accuspanning. Laadspanning zou moeten stijgen naar pakweg 13.8...14.5V.
Wat ik zou doen is de originele stroomverdeler erin zetten en de 123ign even eruit en vanaf daar verder werken. Verdachten: 123ign, doorslag oid, te grote last....en natuurlijk de laadregelaar
Wat ik hoor en zie:
Het lijkt erop dat er in het stroomcircuit een lek/sluiting zit aangezien zelfs de dynamo het zwaar heeft. Als deze namelijk een te grote stroom moet leveren zul je dit mechanisch ook merken en dan werkt die ook als een grotere last op de motor.
De laadspanning is in ieder geval te laag en het lijkt op enkel de accuspanning. Laadspanning zou moeten stijgen naar pakweg 13.8...14.5V.
Wat ik zou doen is de originele stroomverdeler erin zetten en de 123ign even eruit en vanaf daar verder werken. Verdachten: 123ign, doorslag oid, te grote last....en natuurlijk de laadregelaar
- Eelke Toonstra (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 09:25 #149690
Beantwoord door Eelke Toonstra (GAST) in topic Laadstroomlampje licht op met stilstaande motor
Dankje, ik ga vanmiddag even de originele stroomverdeler plaatsen en laat het resultaat weten.
Wat bedoel je met doorslag? Ik ken die term niet.
Wat bedoel je met doorslag? Ik ken die term niet.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 10:05 #149691
door Arno Pfennings
Als ergens een stroom naar massa loopt wat eigenlijk niet hoort
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 11:36 #149699
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Laadstroomlampje licht op met stilstaande motor
Blijft het amp lampje ook nog branden als contact uit staat? Zo ja,dan is de diode brug in de dynamo stuk.
- Eelke Toonstra (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 20:20 #149715
Dank voor de reacties tot nu toe. Het lampje brandt niet als het contact uit staat, zie ook de eerste video die ik heb gemaakt:
- Eelke Toonstra (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-03-2015 22:13 #149767
Even een update, het probleem is opgelost. Dat het laadstroomlampje brandt als de motor niet draait en het contact wel aan staat is normaal. Hoort uit te gaan zodra de motor loopt.
Het bleek aan de LPG installatie te liggen. Zodra ik overschakel op benzine start de auto als vanouds. Nu dus maar eens naar de vergasser etcetera kijken...
Bedankt voor de tips in ieder geval!
Het bleek aan de LPG installatie te liggen. Zodra ik overschakel op benzine start de auto als vanouds. Nu dus maar eens naar de vergasser etcetera kijken...
Bedankt voor de tips in ieder geval!