Xenon verlichting inbouwen

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
14-03-2015 19:46 #149474 door P. Niem
Xenon verlichting inbouwen is gemaakt door P. Niem
Het viel mij op dat er op dit forum slechts eenmaal een topic is geweest over xenon verlichting. Dit ging over de voors een tegens. Er worden in dit topic geen ervaringen beschreven.
Ik heb een xenon kit in mijn P1800 gebouwd en het bevalt uitermate goed. Er komt echt een enorme bak licht vanaf. Ik kan eenieder aanraden te overwegen een set in te bouwen.

Ik heb een overzicht gemaakt van overwegingen en kwesties die ik tegenkwam voor en tijdens het inbouwen.

Stappen voor het inbouwen (aanvullend op de meegeleverde handleiding van de kit)
1. Koppel alle snoeren los van alle lampen in het spatbord en trek deze terug naar de motorruimte. De H4 stekker past niet door het gat. Knip deze daarom los van het snoer (zie kopje H4 snoer.
2. Boor het gat op met een trappenboor (zie afbeelding).
3. Voer de xenon, stadslicht en knipper snoeren door het gat. Bescherm de kabels in het gat met bijvoorbeeld deze samen met een stukje kabelbescherming (zie abeelding) door het gat.

H4 snoer
De H4 stekker die op de halogeenlamp zit, moet losgehaald worden en in de H4 stekker worden geklikt van de kit. Dit moet in de motorruimte. De stekker pas echter niet door het gat van het spatbord naar de motorruimte.
De H4 stekker moet daarom worden losgeknipt. Soldeer deze stekker niet opnieuw aan het draad maar vervang het hele snoer en de multistekker.
Koop een Multistekker female stekker en een H4 female stekker. Verbind deze met een kort snoer.

Opmerkingen
• Een van de twee H4 kabels wordt gebruikt om de Xenon kit in te schakelen. Heb je een auto waarbij iedere koplamp op een eigen circuit zit, dan vervalt het voordeel dat er altijd een blijft werken. Klapt je zekering eruit dan is er geen dimlicht/grootlicht meer. Je bent dan aangewezen op de stadslichten.
• Om strooilicht te verminderen is het dat het glas helder en vochtvrij is. Bij halogeen licht is dit minder erg omdat H4 licht minder fel is dan Xenon licht.
• Op reacties als dat het ten koste gaat van de originaliteit zit ik niet te wachten. Het wel of niet origineel houden is persoonlijk. Vervuil dit topic niet met dit soort opmerkingen!
• Xenon kan verblinden, dit weet iedere weggebruiker. Een voordeel bij klassieke Volvo’s is dat de koplampen niet hoog zitten. (PC Hoofdtracktors hebben hoge koplampen en verblinden sowieso). Het gele licht helpt ook (Ik heb behalve bij mijn eigen auto nooit auto’s met geel xenon licht gezien, maar alleen blauw licht)Vervuil het topic niet met dit soort opmerkingen!
• Onder de motorkap zal het er allemaal niet heel chic uitzien. Er zijn 6 zwarte doosjes en een boel snoeren weg te werken. Zie afbeelding waarbij de snoeren en doosjes uitgespreid op de vloer liggen.
• Ik was na het inbouwen super content met de lichtopbrengst. Maar na het vervangen van een koplampunit voor een nieuwe werd de opbrengst nog groter! Zie de afbeelding voor het verschil tussen een oude en een nieuwe koplamp unit.

kabellengte
De lengte van de meegeleverde kabels die naar de lampen gaan, zijn waarschijnlijk te kort. Deze lengte is namelijk gebaseerd op auto’s waarbij de koplamp in het motorruim zit.
Bestel daarom een Verlengkabel voor de xenon ballast a € 8,-. Misschien heb je deze kabel niet nodig bij de installatie, maar het is vervelend als je vastloopt en moet wachten tot deze kabel binnen is. Overigens is deze kabel is niet zelf te verlengen omdat het een speciale 25.000 volt kabel is.
Er bestaat voor zover ik weet geen verlengkabel voor het dunne draad dat het grootlicht/dimlicht regelt. Dit snoer is wel te verlengen dmv solderen. Het is mij echter gelukt om, met moeite, de kit in te bouwen zonder dit snoer te verlengen.

Welke kit
Ga voor de Pilot Bi xenon H4, Pro Line 3000k retro geel.
• Het merk Pilot omdat ik gehoord heb dat goedkopere kits niet goed werken.
• Bi xenon voor groot licht/dimlicht.
• 3000k retro geel omdat deze groen/gele kleur het beste past bij oldtimers en minder verblind dan blauw.

Andere benodigdheden
Multistekker. Te koop bij www.rdae.nl/nl/mc2tb-connector.html
H4 female multistekker. Te koop bij www.rdae.nl/nl/bh029-h4-lampstekker.html













1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2015 08:31 #149480 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Xenon verlichting inbouwen
Zonder dit topic te "vervuilen"... :mrgreen:

Mooie beschrijving, ik had waarschijnlijk de ballasten achter de koplampen weggewerkt.
Goed dat je gekozen hebt voor de 3000k retro gele kleur, de versie die het best bij een oldtimer past en ook nog eens meer licht geeft dan de "blauwe versie" (dit is alleen waar omdat geel licht voor de mens beter zichtbaar is dan de blauwe, vandaar ook die amber/gele brillen voor het autorijden) Licht opbrengst is uiteraard gelijk.
Klaar voor de Nachtrit?

bedankt voor de beschrijving,
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
15-03-2015 09:02 #149481 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Xenon verlichting inbouwen
Hoi voor degene die het willen proberen hier een goedkope set.

www.lightinthebox.com/12v-35w-h4 ... 31118.html

Alle licht kleuren zijn beschikbaar en nee ik heb geen aandelen.

Cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-03-2015 10:29 #149485 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Xenon verlichting inbouwen
hoe zit het met strooilicht?

Want ik heb weleens gehoord van Xenon verlichting in onze volvo's. Deze setjes moesten voor de apk uitgebouwd worden, omdat ze er anders niet doorheen kwamen, vanwege het verstrooide lichtbeeld.

Als ik kijk naar jouw rechter lamp, lijkt hij niet geweldig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2015 16:22 #149490 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Xenon verlichting inbouwen
Leuke beschrijving, Sjoerd!

Ik ben wel benieuwd naar de plaatjes in het donker. De reden dat ik Xenon heb verwisseld voor Xenon was het strooilicht. Ik zal jouw foto gebruiken en aangeven waar het strooilicht-wolkje bij mij zat. Ben dus benieuwd of dat de garagedeur is, of dat jij ook strooilicht hebt.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
15-03-2015 20:52 #149492 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Xenon verlichting inbouwen
Ik vind het strooilicht minimaal en hoor ook geen klachten van mensen die voor me hebben gereden. Maar inderdaad, de APK zal uitwijzen of het goed is zo. Binnenkort post ik een foto in het donker.

Zoals gezegd heb ik de linker koplampunit vervangen. Hierdoor is het licht nog feller en wellicht het strooilicht minder. Ik ben zo tevreden met de nog hogere lichtopbrengst dat ik de rechter unit ook ga vervangen.

Ik heb dus nu de beste xenon kit, nieuw glas en nieuwe reflector. Als nu het strooilicht nog te groot is, dan heroverweeg ik de upgrade. Maar alle voortekenen zijn dat het goed zit.

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2015 22:42 #149541 door Laurens Zondag
Beantwoord door Laurens Zondag in topic Xenon verlichting inbouwen
Hallo Sjoerd,

je bent niet de enige die met 3000k Xenon rond rijdt. De 242 waar ik mee rij heeft het sinds de zomer van 2013 ook. het bevalt me reuze goed vooral s avonds de kleur geel geeft een stuk meer rust als je door de polderwegen heenrijdt.
klik hier voor de foto

het is niet heel duidelijk te zien op deze foto maar het is echt 3000k. Na 2 jaar merk ik wel dat 1 van de 2 starters eingelijk op is en vervangen moet worden. (lang leve china kwaliteit...)

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
05-05-2023 11:58 - 05-05-2023 11:58 #203039 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Xenon verlichting inbouwen
Mijn Xenon verlichting is inmiddels stuk. Door een of ander defect in de elektronica schakelden ze steeds minder vaak in tot ze het helemaal niet meer deden.

Ik heb de hele boel eruit getrokken en ben het aan het vervangen door LED
Ik monteer:
- Osram LEDriving® HL EASY H4/H19 White
- Nieuwe kabel Volvo nr 6680731


1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2023 12:19 #203040 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Xenon verlichting inbouwen
Ter info: LED H4 is niet toegestaan op de openbare weg (maar misschien wist je dit al en maakt je dat niet uit).
Zie ook mijn blogpost met de achtergrond www.oudevolvo.nl/blog/2018/02/18/legale-...pen-op-volvo-amazon/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
05-05-2023 12:30 #203041 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Xenon verlichting inbouwen
Klopt, dat maakt mij niet uit.

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.