Startmotor blijft hangen

• Koen Sibbel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2015 11:28 #148910 door Koen Sibbel
Startmotor blijft hangen is gemaakt door Koen Sibbel
Goededag,

Ik heb nu sinds een half jaar een amazon uit 1966 en eigenlijk prima gedaan tot nu toe.

Nu heeft hij enige tijd stilgestaan in de winter en nu ik hem wil starten blijft de startmotor hangen, ook als de sleutel uit het contact is. Nu heb ik al een hoop geprobeerd, maar zou graag nog wat meer input willen waar het aan kan liggen.

- Ik heb de startmotor eruitgehaald, gedemonteerd, schoongemaakt maar werkt perfect. (ook getest uit de auto, werkt prima blijft niet hangen) Dus volgens mij ligt het niet aan het relais.

- als ik de accu loshaal om de startmotor te stoppen en ik sluit deze vervolgens weer aan, dan start de startmotor niet, die doet het pas weer als ik het contact omdraai. Om vervolgens weer te blijven hangen etc.

- De accu is in niet zo'n beste staat meer dus die ga ik vervangen (hier kan het niet aan liggen neem ik aan?)

Ik heb verder niet extreem veel verstand van de electra in de Amazon, volgens mij loopt er maar 1 draad direct van het contactslot naar de startmotor, zonder iets ertussen toch?

Naar mijn inzicht moet het dus aan het contactblokje liggen, maar voordat ik direct een nieuwe koop (beperkt budget) wil ik zeker weten dat het daaraan ligt.

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Koen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
25-02-2015 11:46 #148911 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Startmotor blijft hangen
Hoi koen,

Het kan ook aan het relais liggen wat op de startmotor zit. Een klap met de hamer doet soms wonderen.
Anders even de draad losmaken van je contact slot. Als die dan stopt weet je dat het in je contactslot zit.
Tja het is allemaal oud en kan zomaar kapot gaan.

Bij mij was het contactslot ook stuk en heb als oplossing er een startknop voor geplaatst.

Cees

• Koen Sibbel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2015 12:36 #148914 door Koen Sibbel
Beantwoord door Koen Sibbel in topic Startmotor blijft hangen
Ik heb zojuist even geprobeerd kabeltje dat van contactslot naar de startmotor loopt los te halen, maar de startmotor blijft dan inderdaad draaien. En dat terwijl hij binnen op de werkbank dit niet vertoonde. Het relais liep ook nog soepel toen ik de startmotor open had.

Als het relais zou blijven hangen zou hij ook weer aangaan als ik de accu weer aansluit, of begrijp ik dat verkeerd?

Het ligt dus niet aan het contactslot. Dat is nu duidelijk.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2015 12:46 #148915 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Startmotor blijft hangen
Ik zou het zoeken in de bendix of de hevel die de bendix bedient.

• Koen Sibbel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2015 13:02 #148916 door Koen Sibbel
Ook die heb ik opengemaakt, schoongemaakt en daar was niks raars aan te zien, liep ook soepel in de werkbank (aangesloten op de accu en werkte prima) ik begin te twijfelen of een vorige eigenaar niet iets raars heeft gedaan met elektrisch circuit.

Ik heb twee foto's gemaakt van de situatie.

imageshack.us/i/p8dFaSEvj

Op de foto van de startmotor komen twee dikke zwarte draden rechtstreeks vanaf het contactslot op de +, de contact aansluiting bestaat uit twee draden die samenkomen. 1 de groene komt rechtsreeks vanaf het contact, de dunne zwarte gaat naar een kastje vlak boven de accu zoals op de andere foto te zien.

Is dit de normale situatie?

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-02-2015 13:25 #148917 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Startmotor blijft hangen
Dat kastje is een relais. De zwarte draad die vanaf de groene bij de startmotor komt bekrachtigt deze bij het starten. Wat verder de funktie van het relais is weet ik niet. Ik zou de zwarte draad eens loskoppelen, wel isoleren en dan nog eens kijken of de startmotor blijft doordraaien. Misschien blijft dat relais hangen? Je kunt ook kijken of er spanning blijft staan op die zwarte draad als je de sleutel loslaat zoja is het relais kapot.
Succes, Frans

• Koen Sibbel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2015 15:09 #148921 door Koen Sibbel
Bedankt voor de tips, ik heb weer wat gerommeld maar als ik het zwarte draadje van dat relais loshaal is er geen verschil. Overigens gaat de gele draad van dat relais direct op de accu, de rode draad gaat terug naar het contactslot maar zit op een ander contact punt dan de startmotor ( aan dat contactpunt waar ie naartoe gaat zitten vervolgens twee losse aansluitingen, vermoed dat dit van een lpg installatie is geweest die vervolgens weer is uitgebouwd.)

Ik weet niet even niet meer wat het kan zijn.... Of zou dat relais boven de accu het toch kunnen zijn?

EDIT: Al meet ik geen spanning op de zwarte draad naar dat relais toe, terwijl de startmotor het blijft doen. Inmiddels is de accu helemaal overleden zakt tot onder de 5 volt tijdens het starten. dus daar ga ik een nieuwe voor halen. Misschien dat met een nieuwe accu de problemen ook wel zijn verholpen op wonderbaarlijke manier....

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-02-2015 17:12 #148923 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Startmotor blijft hangen
Al eens geprobeerd de groene draad bij de startmotor los te maken terwijl hij draait? Blijft hij dan toch draaien zit de fout in de solenoide van de startmotor en niet in de stuurstroom vanuit het contactslot. Aangezien je geen stroom meet op de zwarte draad welke verbonden is met de groene terwijl de startmotor blijft draaien vermoed ik toch de fout in de solenoide van de startmotor.

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
25-02-2015 18:06 #148924 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Startmotor blijft hangen
Koen,

Heb je nou al een klap met de hamer op de startmotor gegeven?

Dan zal het relais wel losschieten.

Cees

• Koen Sibbel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2015 18:42 #148926 door Koen Sibbel
Ja had ik direct gedaan al voordat ik de startmotor had losgemaakt en schoongemaakt, ook daarna meerdere malen gedaan.

Maar ik heb het inmiddels opgelost, bleek dat de accu echt heel slecht was. En daarnaast bleek dat extra relais terug te lopen naar de zekering kast waar een zekering kapot was. deze heb ik vervangen en heb vervolgens met starthulp even goed gestart en merkte dat de startmotor dan wel goed functioneert. De startmotor slaat af zodra de motor gaat lopen. Gaat de motor niet lopen dan blijft de startmotor draaien. Nog wel even iets om door te laten meten door iemand die er een hoop verstand van heeft. Maar we kunnen in ieder geval weer de weg op.

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD