dynamo
- Joop van Putten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2015 11:09 #148066
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
dynamo is gemaakt door Joop van Putten
Bij de laatste beurt, een paar honderd km terug, is de v-snaar vervangen.
Bij de snertrit op 1 februari begon op een gegeven moment een snerend geluid te komen. Het geluid van een slippende v-snaar.
Het geluid is toerenafhankelijk.
Bij het uitzetten van stroomvreters (koplampen, breedstralers en achterruitverwarming) hield het geluid op. Ik blijf dus bij mijn idee van een slippende snaar.
Kan het zijn dat de snaar is opgerekt en bij zware belasting van de dynamo het slippen ontstaat?
En hoe strak moet de snaar staan?
Bij de snertrit op 1 februari begon op een gegeven moment een snerend geluid te komen. Het geluid van een slippende v-snaar.
Het geluid is toerenafhankelijk.
Bij het uitzetten van stroomvreters (koplampen, breedstralers en achterruitverwarming) hield het geluid op. Ik blijf dus bij mijn idee van een slippende snaar.
Kan het zijn dat de snaar is opgerekt en bij zware belasting van de dynamo het slippen ontstaat?
En hoe strak moet de snaar staan?
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2015 12:08 #148067
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic dynamo
Moet waarschijnlijk even nagespannen worden. Geluid/slippen doet zich inderdaad horen bij belasting.
Je moet de V-snaar halverwege met je duim ongeveer een centimeter kunnen indrukken, niet meer.
Ook niet veel strakker zetten i.v.m. belasting lagers van waterpomp en dynamo.
Succes, Paul
Je moet de V-snaar halverwege met je duim ongeveer een centimeter kunnen indrukken, niet meer.
Ook niet veel strakker zetten i.v.m. belasting lagers van waterpomp en dynamo.
Succes, Paul
08-02-2015 00:42 #148219
door Joop van Putten
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic dynamo
Ik heb de snaar iets strakker gezet maar zo nu en dan slipt hij nog bij groot stroomverbruik.
Kan het zijn dat de dynamo te laag amperage heeft en dus te zwaar moet trekken? Ik kan het amperage overigens niet aflezen.
Als ik alles (koplampen, breedstralers, achteruitverwarming, aanjager) aanzet kan ik zomaar tegen de 40 ampere trekken.
Anders gesteld: helpt het om een zwaardere dynamo erop te zetten, bijvoorbeeld 70 amp, en trekt die dan minder zwaar aan de snaar?
Kan het zijn dat de dynamo te laag amperage heeft en dus te zwaar moet trekken? Ik kan het amperage overigens niet aflezen.
Als ik alles (koplampen, breedstralers, achteruitverwarming, aanjager) aanzet kan ik zomaar tegen de 40 ampere trekken.
Anders gesteld: helpt het om een zwaardere dynamo erop te zetten, bijvoorbeeld 70 amp, en trekt die dan minder zwaar aan de snaar?
www.ruilof-images.nl
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-02-2015 10:35 #148232
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic dynamo
Volgens mij is dit probleem niet gerelateerd aan de zwaarte van de dynamo. Als de dynamo het niet aankan, springt je accu gewoon bij en gaat je rode dashboard-lampje oplichten. Verhogen van het toerental moet dan voldoende zijn om de dynamo weer zijn werk te laten doen. Zijn de poelies nog netjes? En schoon?
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-02-2015 11:11 #148233
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic dynamo
Hoe meer stroom je verbruikt hoe zwaarder de dynamo gaat lopen , dit is wel binnen een bepaalde grens anders zou idd
de boel gaan slippen of blokkeren.
en ja als de dynamo het niet trekt springt de accu bij en licht je laadlampje op.
een v snaar heeft een lengte maar ook een breedtemaat.
de slijtage ontstaat meestal aan de zijkanten van de v snaar , op deze punten ontstaat ook de wrijving , de snaar wordt hierdoor langzaam dunner en komt dieper in de poelie te liggen tot het punt dat er onvoldoende grip is tussen snaar en poelie.
misschien is de snaar versleten of is de breedtemaat verkeerd.
te strak spannen kost je je dynamo en waterpomplagers.
de boel gaan slippen of blokkeren.
en ja als de dynamo het niet trekt springt de accu bij en licht je laadlampje op.
een v snaar heeft een lengte maar ook een breedtemaat.
de slijtage ontstaat meestal aan de zijkanten van de v snaar , op deze punten ontstaat ook de wrijving , de snaar wordt hierdoor langzaam dunner en komt dieper in de poelie te liggen tot het punt dat er onvoldoende grip is tussen snaar en poelie.
misschien is de snaar versleten of is de breedtemaat verkeerd.
te strak spannen kost je je dynamo en waterpomplagers.
08-02-2015 12:52 #148241
door Joop van Putten
www.ruilof-images.nl
De snaar kan niet versleten zijn want die is 1500 km geleden vernieuwd. Ik heb hem nagespannen (een paar mm op de rail) en ik kan hem met enige moeite een centimeter indrukken op het langste vrije gedeelte. Zou goed moeten zijn.
Wat ik ook nog bedenk is dat vocht de oorzaak kan zijn. Is daarover iets bekend?
Wat ik ook nog bedenk is dat vocht de oorzaak kan zijn. Is daarover iets bekend?
www.ruilof-images.nl
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-02-2015 14:15 #148246
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic dynamo
Joop, het is normaal dat een V-snaar na een aantal 100km nagetrokken moet worden. Bij een moderne auto zit een ander type multiriem op, dan is dat minder.
Zijn de aanlegvlakken op de poelies goed schoon, en vetvrij ( denk ik wel..
) ?
Dan, een paar millimeter strakker is maar weinig. Ik stel hem meestal zo dat ik met de auto in de eerste versnelling de motor kan verdraaien door met je handen aan de bladen van de koelfan te draaien. Slipt hij dan door, dan staat hij te los.
Ik zou hem nog een paar millimeter strakker zetten, en het dan proberen. Kan geen kwaad.
Succes,
Hans
Zijn de aanlegvlakken op de poelies goed schoon, en vetvrij ( denk ik wel..

Dan, een paar millimeter strakker is maar weinig. Ik stel hem meestal zo dat ik met de auto in de eerste versnelling de motor kan verdraaien door met je handen aan de bladen van de koelfan te draaien. Slipt hij dan door, dan staat hij te los.
Ik zou hem nog een paar millimeter strakker zetten, en het dan proberen. Kan geen kwaad.
Succes,
Hans
09-02-2015 11:49 #148287
door Joop van Putten
www.ruilof-images.nl
Probleem is opgelost. De snaar mocht inderdaad een stuk strakker.
www.ruilof-images.nl