bobine controleren?
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-02-2015 16:17 #148035
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
bobine controleren? is gemaakt door Ruud Klok (GAST)
Hej Volvo Forum,
Ik zit met een luxe probleem, ik heb een 123 ignition en een nieuwe verdeler. :mrgreen:
Nu wil ik de 123 gaan inzetten en de originele verdeler in de achterbak leggen tijdens vakanties...
Nu het probleem, de Bobine moet voor een correcte werking een 1.5 Ohm opbrengen...
Ik heb de originele setup nog dus met gepantserde kabel.
is dit weerstand?
Hoe controleer ik of dit goed is?
Wat zijn de meetpunten?
Alvast bedankt!
Ruud :ugeek:
Ik zit met een luxe probleem, ik heb een 123 ignition en een nieuwe verdeler. :mrgreen:
Nu wil ik de 123 gaan inzetten en de originele verdeler in de achterbak leggen tijdens vakanties...
Nu het probleem, de Bobine moet voor een correcte werking een 1.5 Ohm opbrengen...
Ik heb de originele setup nog dus met gepantserde kabel.
is dit weerstand?
Hoe controleer ik of dit goed is?
Wat zijn de meetpunten?
Alvast bedankt!
Ruud :ugeek:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-02-2015 17:26 #148039
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic bobine controleren?
De meetpunten zijn de primaire spoel dus de + (pantserkabel) en de min (schroefje waar het draadje naar de verdeler naartoe gaat)
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-02-2015 18:11 #148045
door Ruud Klok (GAST)
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic bobine controleren?
Bedankt René,
De + oppakken bij het contactslot?
Kabel is immers dicht...
Moet ik dit testen met draaiende motor?
Ruud
De + oppakken bij het contactslot?
Kabel is immers dicht...
Moet ik dit testen met draaiende motor?
Ruud

- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-02-2015 21:06 #148052
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic bobine controleren?
Hallo Ruud.
ik zou de accu even loskoppelen.
meten idd bij of zo dicht mogelijk bij het contactslot , je moet dus echt de draad in de pantserkabel hebben, de plus.
het andere meetpunt is het schroefje op de bobine, dit is de min.
het gaat dus om de primaire spoel.
de secundaire spoel is de dikke kabel naar de verdeler ,( hoogspanning) en massa.
even terzijde , de website van 123 ign zegt letterlijk de oude bobine te wantrouwen.
Ik denk dat er nu wel voldoende praktijkervaringen zijn van medegebruikers om dit te onderschrijven.
op de site van lars staan mooie foto's van een nieuwe bobine op de oude voet gemonteerd.
Succes.
ik zou de accu even loskoppelen.
meten idd bij of zo dicht mogelijk bij het contactslot , je moet dus echt de draad in de pantserkabel hebben, de plus.
het andere meetpunt is het schroefje op de bobine, dit is de min.
het gaat dus om de primaire spoel.
de secundaire spoel is de dikke kabel naar de verdeler ,( hoogspanning) en massa.
even terzijde , de website van 123 ign zegt letterlijk de oude bobine te wantrouwen.
Ik denk dat er nu wel voldoende praktijkervaringen zijn van medegebruikers om dit te onderschrijven.
op de site van lars staan mooie foto's van een nieuwe bobine op de oude voet gemonteerd.
Succes.
02-02-2015 23:19 #148056
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic bobine controleren?
Ja, dat vrij prepareren van de oude bobine van de pantserkabel en een nieuwe met de plus aansluiten en in de oude voet plaatsen heb ik ook gedaan..... Maar is helemaal niet nodig !!!.
Je kunt de permanente plus van de dynamo pakken. De 123 ignition sluit zichzelf af.(kijk maar eens naar een eerder draadje hierover)
Dit voorkomt het probleem om de plus uit de pantserkabel te isoleren en je bobine te mollen.
Ook zijn deze pantserkabels en bobine onverslijtbaar, dus kan je prima handhaven....
aanvullend kun je met een massaonderbreker op de min-pool van je accu de wagen veilig achterlaten,
immers de pantserkabel is nog intact en daar halen ze niet zo makkelijk een plus af.
Je kunt de permanente plus van de dynamo pakken. De 123 ignition sluit zichzelf af.(kijk maar eens naar een eerder draadje hierover)
Dit voorkomt het probleem om de plus uit de pantserkabel te isoleren en je bobine te mollen.
Ook zijn deze pantserkabels en bobine onverslijtbaar, dus kan je prima handhaven....
aanvullend kun je met een massaonderbreker op de min-pool van je accu de wagen veilig achterlaten,
immers de pantserkabel is nog intact en daar halen ze niet zo makkelijk een plus af.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate