Aansluiting probleem overdrive

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-01-2015 16:59 - 27-01-2015 17:06 #147818 door Frederik van Beek
Aansluiting probleem overdrive is gemaakt door Frederik van Beek
Beste forumleden,

Afgelopen week deed mijn overdrive het ineens niet meer van mijn volvo 145 uit 1973. Ik weet niet wat het voor soort overdrive is, maar volgensmij is de bak van een 240 serie en de overdrive denk ik dus ook. Toen ik onder auto lag zag ik dat een rode draad die vanaf mijn schakelaar op de versnellingspook loopt los ligt. Ook heb ik de relais gecontroleerd hiervan was er een kapot die ik heb vervangen. Ik heb een paar foto's gemaakt om te laten zien hoe het door een van de vorige eigenaren is gemaakt. Dus mijn vraag is waar deze draad naar toe moet lopen. Hopelijk is het op de foto's te zien hoe de schakeling er bij mij uit ziet. Er lopen 2 gele draden vanaf de versnellingsbak richting de relais, een gele draad maakt massa en de ander loopt in de relais schakeling. Ook hangen op de eerste foto nog andere draden, heeft iemand een idee waar die van zijn?

mvg, Frederik

Bijlagen:
Laatst bewerkt 27-01-2015 17:06 door Frederik van Beek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-01-2015 17:04 #147819 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic Aansluiting probleem overdrive
Ook loopt er nog een gele draad richting de motor ruimte en dan verdwijnt hij naar binnen zie foto. De draad die over de top van mijn ring en middelvinger loopt is het.

Bijlagen:

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-01-2015 21:29 #147836 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Aansluiting probleem overdrive
Beetje een zooitje, ik heb een vermoeden dat er een M46 met overdrive op zit.
Dan hebben ze de 240 bedrading, aangesloten op je Amazon, het heeft wel gewerkt ?
Zo te zien geen kleuren gebruikt die je terug kunt vinden in een schema, tja...dat wordt meten.
Ook het relais ziet er niet meer zomers uit, zou die eerst doormeten of/en vervangen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-01-2015 21:56 #147840 door Frederik van Beek
Ja het heeft altijd gewoon gewerkt, misschien als ik erover terug denk dat ik soms een keer vaker op de overdrive knop moest drukken, maar dat was het dan ook. Hoe is het meestal geschakeld? Ik heb niet veel verstand voor het doormeten van de relais. Dus alle tips zijn eigenlijk welkom hoe ik dit aan moet pakken. Maar met het doormeten van het relais weet ik nog steeds niet waar die ene rode draad naar toe heeft gelopen.. Heeft iemand een idee? hoe is het normaal?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-01-2015 22:20 #147843 door Ed van der Zee
tja, rood os in principe een plus..... In de laatste VCM's staan een aantal artikelen over klassieker electra.
Doormeten van relais is ook met een lampje/spanningzoeker te doen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Leof
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-01-2015 10:57 #147856 door Leof
Beantwoord door Leof in topic Aansluiting probleem overdrive
Schema in mijn Amazon:

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-01-2015 13:37 #147861 door Ed van der Zee
Die stekker is gebruik als contactdoos, het lijkt of die losse rode dubbel heeft gezeten met die rode die nog in de contactdoos zit.
Een plus zoeken, is gemakkelijk....zo'n verklikker lampje met schroevendraaier punt en klem.
Klem op aarde ergens aan chassis en dan met punt die rode contact maken, gaat het lampje branden dan is dat de plus.
Zou goed kunnen dat alles dan weer gewoon werkt, succes.
Het schema wat is geplaatst, helpt je niet verder alle draden zijn zwart....zou eerder kijken in het schema van de 240 hoe daar de overdrive is geschakeld en met welke kleuren...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-01-2015 16:58 #147866 door Frederik van Beek
Helaas heb ik geen verklikker lampje, dit kan ik denk ik ook met een multimeter meten? Maar kan dat wel dat de twee draden vanuit de schakelaar op de versnellingspook samen naar het zelfde punt gaan? Zo ja zal ik dat eens proberen.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-01-2015 19:42 #147874 door Ed van der Zee
Eerst doormeten met multimeter, ook verwacht dat die losse de plus is....als er ook op de andere stroom staat, is het geen goed idee ze te verbinden....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-01-2015 20:20 #147878 door Frederik van Beek
Het is gemaakt! hij doet het weer gelukkig en hij schakelt nu zelf sneller en makkelijker in dan van te voren, het contact zal al langer niet geweldig meer zijn geweest. Het was de aansluiting links onder, dit was de gele draad die doorgekoppeld is met een van de aansluitingen op de versnellingsbak. Dus alvast bedankt voor de reacties!

Mijn achteruit verlichting doet het bij mij ook niet, dit is al zolang dat ik hem heb. De verlichting verder doet het allemaal prima. Iemand een idee waar dit aan ligt?

Weet iemand iemand waarvan de kabels zijn die waar niks aan zit? kan dit te maken hebben met mijn achteruitverlichting?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD