Grootlichtschakelaar

• Wim Heijnen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2015 15:10 #147438 door Wim Heijnen
Grootlichtschakelaar is gemaakt door Wim Heijnen
Dag,

Waarom gaat er na een paar keer gebruiken toch iedere keer de grootlichtschakelaar stuk.
Ik heb er nu twee vervangende gemonteerd en na een paar keer doet het grootlicht het niet en het is wel verplicht voor de keuring dacht ik.
Kan het aan het relais liggen en waar kan ik die vinden en zitten daar nog meer schakelaars op? ik heb de zekeringen bekeken en daar kan ik niets aan zien.

O ja het gaat om een 145-1973.

Gr. Wim.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• M. van Esch
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-01-2015 19:49 #147532 door M. van Esch
Beantwoord door M. van Esch in topic Grootlichtschakelaar
Hallo Wim,
In het Volvo klassieker magazine van april 2010 staat een schakeling van een wisselrelais. Het komt er eigenlijk op neer dat er teveel stroom door je voetschakelaar loopt op het moment dat je groot licht inschakeld. In combinatie met vocht en vuil en dat de kwaliteit van de vroegere schakelaar blijkbaar beter was ontstaat een brandluchtje en vervolgens is je schakelaar kapot.

De oplossing is om een wisselrelais aan te sluiten zodat de stuurstroom van het relais alleen nog door je voetschakelaar loopt. Het relais krijgt dus de "grote stroom" te verwerken. Omdat er 2 schakelaars in het stroomschema zitten heb je dus een wisselrelais nodig (met 5 pootjes).

Dan nu mijn probleem gelijk ook maar even in de groep gooien. Ondanks dat ik onlangs dit schema zelf heb toegepast op mijn eigen amazon, is er een ander probleempje ontstaan. Als de auto niet op contact staat doet de handle van het grootlicht signaal het wel, maar als de motor loopt (of als de sleutel op het contact staat) werkt de grootlicht / signaal handle niet meer.....

Ra ra, maar wie wee hier een oplossing voor?

NB ik zal het schema zsm inscannen en hierbij plaatsen.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2015 21:36 #147534 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Grootlichtschakelaar
Dan heb je een verkeerde voeding gebruikt, eentje die dus geen spanning geeft als de motor draait of als contact aanstaat.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Wim Heijnen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2015 12:53 #148324 door Wim Heijnen
Beantwoord door Wim Heijnen in topic Grootlichtschakelaar
Dank v. Esch en Rob

Wel wat laat mijn reactie, maar er word aan gewerkt en als het voldoet krijgen jullie het resultaat van mij.
Hoop dat het probleem met de Amazon inmiddels verholpen is.

Gr. Wim.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-02-2015 16:56 #148332 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Grootlichtschakelaar
Aan het contactslot zitten een aantal uitgangen, meet met een simpele spanningszoeker welke een plus krijgt als het contact 'aan' staat, daar haal je de plus voor je schakeling grootlicht weg.
Er is er een die alleen als je start een plus krijgt, die gaat naar de startmotor, ik denk dat je per ongeluk deze er voor hebt gebruikt.

Ik ben ook niet sterk in elektra, maar een stuurrelais per verbruiker, en een hoofdrelais, zorgen ervoor dat er nooit te veel spanning op de schakelingen komt.
De vervang voetschakelaar, ziet er ook niet echt sterk en betrouwbaar uit....zeker als je het vergelijkt met het origineel is dit een typisch voorbeeld van 'limited span of life' of te wel 'gemaakt om snel kapot te gaan'

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD