Is mijn acculader in orde?
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-12-2014 12:23 #146399
door Niek de Boer
Is mijn acculader in orde? is gemaakt door Niek de Boer
Wanneer ik mijn acculader op een accu aansluit,slaat de meter meteen uit naar 2,maar zakt dan binnen een paar minuten al naar 0.Ik vraag me daarom af of de lader wel goed functioneert.Ik heb dit op een paar verschillende accus geprobeerd,met hetzelfde resultaat.
Ik heb de volgende tests uitgevoerd:
Ik heb een losse koplamp op de klemmetjes van de acculader gezet en dan gaat de lamp van 55 W branden.Stekker in stopcontact uiteraard.
Wanneer ik de klemmen van de acculader op de multimeter aansluit, meet ik ruim 15 V.Uiteraard met de stekker in het stopcontact.
Wanneer ik tijdens het laden de pennen van de multimeter op de polen van de accu ,waar dan ook de klemmen van acculader op zitten,houd ,meet ik 15,9 V
Wanneer ik de klemmen van de acculader los neem van de accu ,meet ik op de pennen van de acculader ook 15,9 V
Wanneer de accu een paar uur aan de acculader heeft gehangen ,meet ik op de accupolen (acculader los genomen) 14.3 V
De accus zijn in goede staat en ik heb er geen problemen mee.Ik wil ze alleen zo nu en dan wat bijladen in verband met de winterse omstandigheden.
Ik vraag me af of ik op de juiste wijze meet en of mijn acculader werkt en of deze mogelijk te veel laadt.
Hopelijk kan iemand mij een goed advies geven.Bij voorbaat hartelijk dank!
Vriendelijke groet niek de boer.
Ik heb de volgende tests uitgevoerd:
Ik heb een losse koplamp op de klemmetjes van de acculader gezet en dan gaat de lamp van 55 W branden.Stekker in stopcontact uiteraard.
Wanneer ik de klemmen van de acculader op de multimeter aansluit, meet ik ruim 15 V.Uiteraard met de stekker in het stopcontact.
Wanneer ik tijdens het laden de pennen van de multimeter op de polen van de accu ,waar dan ook de klemmen van acculader op zitten,houd ,meet ik 15,9 V
Wanneer ik de klemmen van de acculader los neem van de accu ,meet ik op de pennen van de acculader ook 15,9 V
Wanneer de accu een paar uur aan de acculader heeft gehangen ,meet ik op de accupolen (acculader los genomen) 14.3 V
De accus zijn in goede staat en ik heb er geen problemen mee.Ik wil ze alleen zo nu en dan wat bijladen in verband met de winterse omstandigheden.
Ik vraag me af of ik op de juiste wijze meet en of mijn acculader werkt en of deze mogelijk te veel laadt.
Hopelijk kan iemand mij een goed advies geven.Bij voorbaat hartelijk dank!
Vriendelijke groet niek de boer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-12-2014 14:32 #146406
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Is mijn acculader in orde?
De lange termijn 'rust' voltage over de polen is 12,7 V, dan is-ie 100% geladen. Laadstroom in de auto is rond de 14,3 V, dat is een beetje extra voor alle verliezen onderweg. 15,9 V is een erg ruime overcapaciteit aan volts, maar vol = vol, boven 110-120% kan de lader geen stroom meer kwijt aan de accu, vandaar dat-ie begint bij 2A en snel naar 0 zakt.
Wat je lader er meer inpropt dan 12,7 V, kan de accu toch niet lang vasthouden. Dus, zet wat weerstand (2W lampjes bijvoorbeeld) in serie met de accu dan zakt de laadspanning wat naar normale waardes, en je hebt licht.
Wat je lader er meer inpropt dan 12,7 V, kan de accu toch niet lang vasthouden. Dus, zet wat weerstand (2W lampjes bijvoorbeeld) in serie met de accu dan zakt de laadspanning wat naar normale waardes, en je hebt licht.
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-12-2014 14:43 #146407
P.S. Mijn lader (een Bosch) die ik altijd wat slapjes vind, geeft 13,3V over de klemmen.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-12-2014 21:58 #146458
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Is mijn acculader in orde?
Bedankt voor je antwoord Marc.Wanneer ik de lader gewoon gebruik (zonder een lampje van 2 W in serie te plaatsen) ,loop ik dan het risico, dat ik de accus beschadig?
Niek de boer.
Niek de boer.
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-12-2014 22:57 #146465
In mijn Volvo 66 had ik een kapotte spanningsregelaar en die 'kookte' een accu. De loodplaten trekken krom van de warmte, verliezen hun loodbekleding en er kunnen zelfs interne kortsluitinkjes ontstaan waardoor de capaciteit vd accu langzaam of snel daalt, het kan kwaad op den duur.
Plus er gaat erg veel water verdwijnen in de vorm van waterstofgas en zuurstof, wat je weer bij moet vullen, ook al staat er 'onderhoudsvrij' op de accu.
Plus er gaat erg veel water verdwijnen in de vorm van waterstofgas en zuurstof, wat je weer bij moet vullen, ook al staat er 'onderhoudsvrij' op de accu.
16-12-2014 01:09 #146472
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Is mijn acculader in orde?
Al hangt het een beetje af van de lader en de accu, maar als stelregel hanteer ik voor autoacculaders altijd: tijdens het laden loopt de spanning op en neemt de stroom af. Ik laad altijd met max 6 Ampere (bijna altijd fors lager, want de accu is lang niet leeg.) 2-3 Ampere is bij een 6 volt-accu normaal, die loopt langzaam terug. Tegelijk loopt het voltage op: van 6,3 (ongeveer) naar 7,2 V bij 100% geladen. Voor 12 volts accu's kun je de voltages gewoon verdubbelen, wat je precies met de stroom moet doen weet ik niet, maar de richting ligt ook dan vast: van een hoge stroom naar een steeds lagere. Maar kom nooit boven 14,4 volt uit, want dan maakt je accu er alleen nog waterstof van en kookt je accu droog.
Als je een gel-accu hebt, is het minder dan 14,4, Google kan je vertellen hoeveel je daar onder moet blijven. 15,x volt is echt te hoog en een garantie voor een defecte accu als je dat even volhoudt.
Als je een gel-accu hebt, is het minder dan 14,4, Google kan je vertellen hoeveel je daar onder moet blijven. 15,x volt is echt te hoog en een garantie voor een defecte accu als je dat even volhoudt.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
17-12-2014 08:18 #146521
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Is mijn acculader in orde?
Als je de accu alleen wilt onderhouden kun je beter een druppellader kopen. Ik heb ook twee accu's aan zonnepaneeltjes 12volt hangen, die houden de accu's echt goed want het amperage is heel laag.!
Aan jouw acculader mankeert volgens mij niets, het geleverde amperage loopt terug naar mate de accu voller is.
Aan jouw acculader mankeert volgens mij niets, het geleverde amperage loopt terug naar mate de accu voller is.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl