- Berichten: 20
123-ignition
- Jack Eland
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
15-11-2014 11:35 #145484
door Jack Eland
123-ignition is gemaakt door Jack Eland
heb een volvo p1800 1966 , ga een 123 ignition aansluiten , wil dat de toererenteller ook gaat werken
hoe moet ik dit geheel aansluiten ,er komt alleen rode en zwarte draad uit de 123 ignition ??
uit de andere berichten over de 123 ignition kan het ik niet halen ,deze beschrijven andere types
123 ignition (met meerdere draden )
ben bekend met de diode setup die je op twee contacten van het contact slot aansluit .
voor de p1800 is de schakeldraad/ rood wit ipv groen (startmotor ).
hoor graag van de specialisten
groet jack

hoe moet ik dit geheel aansluiten ,er komt alleen rode en zwarte draad uit de 123 ignition ??
uit de andere berichten over de 123 ignition kan het ik niet halen ,deze beschrijven andere types
123 ignition (met meerdere draden )
ben bekend met de diode setup die je op twee contacten van het contact slot aansluit .
voor de p1800 is de schakeldraad/ rood wit ipv groen (startmotor ).
hoor graag van de specialisten
groet jack



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1299
15-11-2014 12:11 #145490
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 123-ignition
Bij een P1800 zit de toerenteller in serie met de bobine en contactpunten; een vrij ongebruikelijke constructie.
Vanaf de contactpunten gaat een witte draad naar de toerenteller, er komt ook weer een witte draad van de toerenteller terug en die zit op de bobine.
Als je nu een 123 ignition gaat plaatsen dan haal je de witte draad van de contactpunten los en die verbindt je met de zwarte draad van de 123 ignition (Dus zwarte draad niet rechtstreeks op de bobine!!)
De diodesetup is leuk maar denk ik niet strikt noodzakelijk; de 123 ignition schakelt zichzelf uit dus je kunt overwegen om de rode draad rechtstreesk op de + van de accu aan te sluiten (tenminste zolang je de originele bobine gebruikt)
Vanaf de contactpunten gaat een witte draad naar de toerenteller, er komt ook weer een witte draad van de toerenteller terug en die zit op de bobine.
Als je nu een 123 ignition gaat plaatsen dan haal je de witte draad van de contactpunten los en die verbindt je met de zwarte draad van de 123 ignition (Dus zwarte draad niet rechtstreeks op de bobine!!)
De diodesetup is leuk maar denk ik niet strikt noodzakelijk; de 123 ignition schakelt zichzelf uit dus je kunt overwegen om de rode draad rechtstreesk op de + van de accu aan te sluiten (tenminste zolang je de originele bobine gebruikt)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-11-2014 14:05 #145496
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 123-ignition
Voor de basis, zie
mijn uitleg
, maar die heb je wellicht al gezien omdat het diode plaatje daar vandaan komt.
Die uitleg met diode setup geldt voor je rode 123 draad.
En als aanvulling daarop mijn blogpost RVI toerenteller werkend aangesloten icm 123 .
Dat geldt dan voor je zwarte 123 draad en is volgens mij in lijn met de uitleg van Han.
Die uitleg met diode setup geldt voor je rode 123 draad.
En als aanvulling daarop mijn blogpost RVI toerenteller werkend aangesloten icm 123 .
Dat geldt dan voor je zwarte 123 draad en is volgens mij in lijn met de uitleg van Han.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jack Eland
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 20
16-11-2014 15:14 #145531
door Jack Eland
Beantwoord door Jack Eland in topic 123-ignition
Beide Heren hartelijk dank voor de reaktie het is duidelijk, ik ga het zo aansluiten ,daar ik de
auto aan het afbouwen ben (zon 80 % klaar ) kan ik jullie niet direkt berichten of het
funktioneert ,ik bericht jullie later nog .
met vriendelijke groet Jack Eland
auto aan het afbouwen ben (zon 80 % klaar ) kan ik jullie niet direkt berichten of het
funktioneert ,ik bericht jullie later nog .
met vriendelijke groet Jack Eland
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-11-2014 15:28 #145532
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 123-ignition
Hallo Jack, met de 123-ignition en een '66 1800 heb je een pantserkabel naar de bobine.
Dat betekent dat je geen + hebt om de 123 aant te kunnen sluiten.
Er zijn een aantal oplossingen, kort samengevat
1. Permanente plus op startmotor opzoeken en deze gebruiken, 123 kan worden aangesloten hierop en schakelt zich zelf uit
2. De kabel openmaken, en de doorlopende plus opzoeken en splitsen.
3. De Bobine openen en daar de plus isoleren, dan een nieuwe bobine erop.
Mijn voorkeur heeft methode 2, er is zelden iets mis met de originele Bobine en je hebt ook de mogelijk dit netjes onder het dashboard weg kan werken.
Dat betekent dat je geen + hebt om de 123 aant te kunnen sluiten.
Er zijn een aantal oplossingen, kort samengevat
1. Permanente plus op startmotor opzoeken en deze gebruiken, 123 kan worden aangesloten hierop en schakelt zich zelf uit
2. De kabel openmaken, en de doorlopende plus opzoeken en splitsen.
3. De Bobine openen en daar de plus isoleren, dan een nieuwe bobine erop.
Mijn voorkeur heeft methode 2, er is zelden iets mis met de originele Bobine en je hebt ook de mogelijk dit netjes onder het dashboard weg kan werken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-11-2014 15:35 #145534
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 123-ignition
Overigens, je kan het contactslot uit het dashboard halen door met de sleutel naar links te zetten.
Dan kun je het slotpuntje ontgrendelen
Dan kun je het slotpuntje ontgrendelen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.