Elektrische problemen
- Griet van Deun
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2014 15:23 #142659
door Griet van Deun
Elektrische problemen is gemaakt door Griet van Deun
Na twee jaar aan een amazon gewerkt te hebben die jaren buiten stil gestaan had, gisteren eindelijk eerste proefrit gemaakt. Toen ik aan de auto begon werkte de helft van het elektrische gedeelte niet meer. Deze problemen heb ik allemaal reeds opgelost en waren vooral te wijten aan slechte contacten in de zekeringdoos. Eerste proefrit was tip top maar na de tweede proefrit werkte plots de richtingaanwijzers niet meer en bij het aanzetten van de rich aanwijzer ging het alternator lampje branden. Verder bleef alles normaal werken. Maar eens thuisgekomen kon ik de motor ook niet meer via het contactslot stilleggen. Na motor stilgelegd te hebben (bobijnkabel losmaken) bleek bij het aanzetten van het contact de alternator en oliedruklampjes niet aan te gaan, starten ging wel. Na een tijdje werkte alles weer normaal. Dit deed de amazon ook toen ik hem pas had maar nadien heb ik dit niet meer meegemaakt en ik vermoede dus dat ik alles al wel deftig hersteld had dan. Nu vermoed ik dat dit euvel in de elektrische contacten van het contactslot zal zitten, zeker omdat stilleggen niet mogelijk was met contactslot. Het is een amazon uit 1965 maar wel omgebouwd naar een contactslot aan het stuur. Ik zag bij Scandcar dat je het elektrische gedeelte van het contactslot wel apart kan bestellen. Iemand ook een vermoeden dat dit in het slot zit ??? Trouwens kan je dat elektrische gedeelte eigenlijk opendoen en eventueel herstellen of niet ?
Ik begin er alvast volgende week aan.
Griet
Ik begin er alvast volgende week aan.
Griet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-08-2014 17:00 #142660
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Elektrische problemen
Het contactslot maakt en verbreekt het contact.
met het contact uit is de positieve of +12 of 6 volt naar de +van de bobine onderbroken.
de -van de bobine heeft een permamente verbinding met de contactpunten en condensator.
Met het contact aan is er een gesloten cicuit en kan de motor gestart worden in de laatste stand.
de startmotor draaid in deze stand en met het loslaten van de sleutel blijft de motor draaien omdat er immers een gesloten circuit is.
De storing die omschreven is zou het contactslot kunnen zijn als het contact moet wordt onderbroken en dit gebeurd niet.
of het contact moet gemaakt worden en dit gebeurd niet.
Theoretisch zou het dus het contactslot kunnen zijn , het kunnen ook verkeerde aansluitingen aan het contactslot zijn of
Slechte massaverbindingen spelen hier ook parten.
Het contact aan het contactslot is een schakelaar die bediend wordt door het contactslot zelf.
inwendig zijn dit wat messing plaatjes en veertjes etc , er is weinig aan te repareren.
Ik zou eerst deze schakelaar doormeten , dan kun je het e.e.a. uitsluiten.
met het contact uit is de positieve of +12 of 6 volt naar de +van de bobine onderbroken.
de -van de bobine heeft een permamente verbinding met de contactpunten en condensator.
Met het contact aan is er een gesloten cicuit en kan de motor gestart worden in de laatste stand.
de startmotor draaid in deze stand en met het loslaten van de sleutel blijft de motor draaien omdat er immers een gesloten circuit is.
De storing die omschreven is zou het contactslot kunnen zijn als het contact moet wordt onderbroken en dit gebeurd niet.
of het contact moet gemaakt worden en dit gebeurd niet.
Theoretisch zou het dus het contactslot kunnen zijn , het kunnen ook verkeerde aansluitingen aan het contactslot zijn of
Slechte massaverbindingen spelen hier ook parten.
Het contact aan het contactslot is een schakelaar die bediend wordt door het contactslot zelf.
inwendig zijn dit wat messing plaatjes en veertjes etc , er is weinig aan te repareren.
Ik zou eerst deze schakelaar doormeten , dan kun je het e.e.a. uitsluiten.
- Griet van Deun
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2014 18:33 #142661
door Griet van Deun
Beantwoord door Griet van Deun in topic Elektrische problemen
Dat is net het moeilijke he Rene want het euvel doet zich maar af en toe voor. Verkeerde aansluitingen zijn er niet hoor want de vorige eigenaar heeft ongeveer 10 jaar met deze auto gereden waarna hij nog enkele jaren buiten heeft stilgestaan. Ik denk dat ik gewoon het contactslot eens ga vervangen.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-08-2014 20:46 #142665
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Elektrische problemen
En niet te vergeten de nummer 1 in electrische storingen: het zekeringkastje 
Alle contacten goed schoonmaken en eventueel de "klinknageltjes" doorsolderen.
Het zekeringkastje zal niet de oorzaak zijn van de motor die niet meer uit te zetten was, maar wellicht is er een opeenhoping van electrische probleempjes (zeker niet vreemd na 10 jaar stilstand!) vandaar de tip om het zekeringkastje even serieuze aandacht te geven.

Alle contacten goed schoonmaken en eventueel de "klinknageltjes" doorsolderen.
Het zekeringkastje zal niet de oorzaak zijn van de motor die niet meer uit te zetten was, maar wellicht is er een opeenhoping van electrische probleempjes (zeker niet vreemd na 10 jaar stilstand!) vandaar de tip om het zekeringkastje even serieuze aandacht te geven.
Groet, Hans
- Griet van Deun
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2014 23:05 #142670
door Griet van Deun
Het zekeringkastje heb ik weken geleden al helemaal doorgesoldeerd en is in orde.
- Griet van Deun
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2014 21:24 #142733
door Griet van Deun
Hoikes,
Ik denk het euvel gevonden te hebben... blijkbaar toch nog 1 slechte verbinding in de zekeringkast die ik niet gesoldeerd had namelijk de doorverbinding aan de linkse kast die 2 stekkerverbindingen met elkaar verbindt.
Momenteel werkt alles weer normaal. Nog enkele proefritten maken en dan ben ik zeker dat alles tip top is en kan ik naar de keuring rijden. Bedankt allemaal voor het meedenken.
Griet
Ik denk het euvel gevonden te hebben... blijkbaar toch nog 1 slechte verbinding in de zekeringkast die ik niet gesoldeerd had namelijk de doorverbinding aan de linkse kast die 2 stekkerverbindingen met elkaar verbindt.
Momenteel werkt alles weer normaal. Nog enkele proefritten maken en dan ben ik zeker dat alles tip top is en kan ik naar de keuring rijden. Bedankt allemaal voor het meedenken.
Griet
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-08-2014 12:20 #142748
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Elektrische problemen
Fijns Griet!
Succes met de keuring :mrgreen:
Succes met de keuring :mrgreen:
Groet, Hans