Laadt de dynamo wel?
- 06871-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-08-2014 00:08 #142372
door 06871-dummy
Laadt de dynamo wel? is gemaakt door 06871-dummy
Vanavond merkte ik dat het beroemde rode lampje tijdens het rijden meer opgloeide dan gebruikelijk.Thuisgekomen heb ik de boordspanning bij stationair draaiende motor 12,9 V was en bij vol toerental maximaal 13,6 V.
Nu meen ik dat ik weleens bij vol toerental boordspanningen van ruim boven de 14 V gemeten heb.
Mijn vraag: Heb ik een bijlaad probleem?
Het betreft mijn Amazon Combi 1966 met gelijkstroom dynamo.
Nu meen ik dat ik weleens bij vol toerental boordspanningen van ruim boven de 14 V gemeten heb.
Mijn vraag: Heb ik een bijlaad probleem?
Het betreft mijn Amazon Combi 1966 met gelijkstroom dynamo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Goossen Foppen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-08-2014 08:46 #142377
door Goossen Foppen
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Beantwoord door Goossen Foppen in topic Laadt de dynamo wel?
Bij een goed werkende dynamo mag het amp lampje tijdens het rijden niet gaan branden. Dit zou volgens mij ook kunnen duiden op een slechte accu aangezien het lampje gaat branden bij spanningsverschil tussen de accu en de laadspanning van de dynamo. Bij een verhoogd toerental zou de dynamo echter ruim 14 Volt DC moeten leveren. Zou in jouw geval de dynamo en spanningsregelaar na laten meten.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-08-2014 09:55 #142378
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Laadt de dynamo wel?
Laadspanning moet ergens tussen de 13.7V en de 14.3V liggen.
Dus 13.6V is nog eens niet zo'n gekke waarde (wat is de meetnauwkeurigheid van de gebruikte meter???)
Bij een Amazon is het normaal dat het laadlampje een beetje flauw op licht (Volvo heeft dit toentertijd niet echt slim gemaakt) Er zitten te veel overgangscontacten (ik dacht in totaal 14) in het meetcircuit van het laadstroomlampje.
Zeker in het geval dat je meerdere verbruikers inschakelt (aanjager, ruitenwisser etc) zul je zien dat het laadstroomlampje flauw gaat oplichten. Zet je vervolgens je richtingaanwijzer aan dan zul je zien dat het laadstroomlampje in het ritme van de richtingaanwijzers gaat meeknipperen.
Als Johan schrijft dat het lijkt alsof het probleem de laatste tijd erger is geworden zou ik als eerste eens naar het zekeringenkastje kijken. Is een bekende boosdoener. Contacten doorsolderen helpt al een heel stuk (is op dit forum al veel over geschreven en ook in het laatste VKM). Contactten van de hoofdzekering schoonmaken ( is de korte dikke zekering) en kijk ook eens goed naar de AMP stekkers op je zekeringenkastje, zijn die niet gecorrodeerd?
Dus 13.6V is nog eens niet zo'n gekke waarde (wat is de meetnauwkeurigheid van de gebruikte meter???)
Bij een Amazon is het normaal dat het laadlampje een beetje flauw op licht (Volvo heeft dit toentertijd niet echt slim gemaakt) Er zitten te veel overgangscontacten (ik dacht in totaal 14) in het meetcircuit van het laadstroomlampje.
Zeker in het geval dat je meerdere verbruikers inschakelt (aanjager, ruitenwisser etc) zul je zien dat het laadstroomlampje flauw gaat oplichten. Zet je vervolgens je richtingaanwijzer aan dan zul je zien dat het laadstroomlampje in het ritme van de richtingaanwijzers gaat meeknipperen.
Als Johan schrijft dat het lijkt alsof het probleem de laatste tijd erger is geworden zou ik als eerste eens naar het zekeringenkastje kijken. Is een bekende boosdoener. Contacten doorsolderen helpt al een heel stuk (is op dit forum al veel over geschreven en ook in het laatste VKM). Contactten van de hoofdzekering schoonmaken ( is de korte dikke zekering) en kijk ook eens goed naar de AMP stekkers op je zekeringenkastje, zijn die niet gecorrodeerd?
- Goossen Foppen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-08-2014 10:30 #142380
door Goossen Foppen
13,6 Volt is naar mijn idee toch echt te laag. Maar oplichten van het lampje kan inderdaad ook te maken met slechte of gecorrodeerde contacten.
In het begin had ik zelfs het probleem dat bij het wegrijden alles functioneerde (oké de richtingaanwijzer knipperde wel wat langzaam, maar alles deed het goed en het amp. lampje ging keuring uit). Van het één op andere moment ging bij gebruik van de richtingaanwijzer alleen het amp lampje fel branden en deed richtingaanwijzer, kachel en ruitenwisser niets meer. Heb toen alle contacten (nou ja 4 in totaal
) in het zekeringkastje schoongemaakt. het probleem is daarna nooit meer opgetreden.
Toch zou ik bij een lage laad/boordspanning eerst even de werking van accu, spanningsregelaar en dynamo (laten) controleren. Bij een beetje garage willen ze het ook nog wel eens gratis voor je nameten is mijn ervaring. En natuurlijk het controleren/schoonmaken van de contacten in het zekeringkastje is ook redelijk eenvoudig te doen.
In het begin had ik zelfs het probleem dat bij het wegrijden alles functioneerde (oké de richtingaanwijzer knipperde wel wat langzaam, maar alles deed het goed en het amp. lampje ging keuring uit). Van het één op andere moment ging bij gebruik van de richtingaanwijzer alleen het amp lampje fel branden en deed richtingaanwijzer, kachel en ruitenwisser niets meer. Heb toen alle contacten (nou ja 4 in totaal

Toch zou ik bij een lage laad/boordspanning eerst even de werking van accu, spanningsregelaar en dynamo (laten) controleren. Bij een beetje garage willen ze het ook nog wel eens gratis voor je nameten is mijn ervaring. En natuurlijk het controleren/schoonmaken van de contacten in het zekeringkastje is ook redelijk eenvoudig te doen.
03-08-2014 10:15 #142407
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Laadt de dynamo wel?
Met een simpele spanningsmeter kun je dit heel goed zelf.
In de documentatie vind je de normaal waarde bij de Amazon van jouw bouwjaar.
Dynamo en spanningsregelaar zijn op elkaar afgesteld, zou beginnen met alle contacten in je zekeringkast en zeker ook die van de spanningsregelaar en dynamo te controleren, corrosie ? Draadbreuk ? Oogje bijna los etc.
Los van de systematische aanpak, denk ik dat als schoonmaken noet het gewenste effect heeft, de koperen sleepcontactjes in je dynamo bijna versleten zijn.
Succes en laat ons weten wat het geweest is.
In de documentatie vind je de normaal waarde bij de Amazon van jouw bouwjaar.
Dynamo en spanningsregelaar zijn op elkaar afgesteld, zou beginnen met alle contacten in je zekeringkast en zeker ook die van de spanningsregelaar en dynamo te controleren, corrosie ? Draadbreuk ? Oogje bijna los etc.
Los van de systematische aanpak, denk ik dat als schoonmaken noet het gewenste effect heeft, de koperen sleepcontactjes in je dynamo bijna versleten zijn.
Succes en laat ons weten wat het geweest is.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- 06871-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-08-2014 22:58 #142431
door 06871-dummy
Beantwoord door 06871-dummy in topic Laadt de dynamo wel?
Volvovrienden,
Ik heb, naar aanleiding van jullie adviezen, gekeken naar mogelijke corossie in de aansluitingen. Een aansluitng bij de spannings regelaar zag er niet lekker uit. Die heb ik schoongemaakt en ingevet en het probleem lijkt uit de wereld. Iedereen: Hartelijk bedankt
Ik heb, naar aanleiding van jullie adviezen, gekeken naar mogelijke corossie in de aansluitingen. Een aansluitng bij de spannings regelaar zag er niet lekker uit. Die heb ik schoongemaakt en ingevet en het probleem lijkt uit de wereld. Iedereen: Hartelijk bedankt
- Goossen Foppen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-08-2014 23:54 #142435
door Goossen Foppen
Goed om te horen. Hoe hoog is de gemeten (boord)spanning nu?