controle lampje AMP

• Pim Dumans (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 13:35 #141163 door Pim Dumans (GAST)
controle lampje AMP is gemaakt door Pim Dumans (GAST)
Dit weekend heb ik mijn gelijkstroom dynamo vervangen voor een wisselstroom 55 Amp/uur dynamo. Ging uiteindelijk vrij soepel. Starten ging zonder problemen en accu lijkt goed bij te laden. Nu blijkt er echter toch iets niet helemaal goed te zijn gegaan. Mijn controlelampje (AMP) gaat branden op het moment dat ik de motor uitzet (contact verbreek). Als ik weer opnieuw start gaat het lampje uit. Vreemd?

Ik heb de D+ uitgang aangesloten op het kleine (0,75mm2) rode draadje dat naar controle lampje gaat. De B+ heb ik aangesloten op de 6mm2 zwarte draad die van de startmotor komt. Ik heb het huis van de dynamo geaard.

Iemand een idee wat ik fout gedaan zou kunnen hebben? Ik ben benieuwd. Alvast dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-06-2014 14:43 #141165 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic controle lampje AMP

"Pim Dumans" schreef:
Dit weekend heb ik mijn gelijkstroom dynamo vervangen voor een wisselstroom 55 Amp/uur dynamo. Ging uiteindelijk vrij soepel. Starten ging zonder problemen en accu lijkt goed bij te laden. Nu blijkt er echter toch iets niet helemaal goed te zijn gegaan. Mijn controlelampje (AMP) gaat branden op het moment dat ik de motor uitzet (contact verbreek). Als ik weer opnieuw start gaat het lampje uit. Vreemd?

Ik heb de D+ uitgang aangesloten op het kleine (0,75mm2) rode draadje dat naar controle lampje gaat. De B+ heb ik aangesloten op de 6mm2 zwarte draad die van de startmotor komt. Ik heb het huis van de dynamo geaard.

Iemand een idee wat ik fout gedaan zou kunnen hebben? Ik ben benieuwd. Alvast dank!

Wat is er dan niet goed volgens jou? Het AMP lampje moet gaan branden als de auto op contact staat, maar de motor uit is, want dan laadt de dynamo niet meer bij.. Of brand het lampje zelfs als de auto niet op contact staat (sleutel eruit)?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Pim Dumans (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2014 20:20 #141199 door Pim Dumans (GAST)
Beantwoord door Pim Dumans (GAST) in topic controle lampje AMP
Ha Erik,

Inderdaad; ook als de sleutel uit het contact is brand het lampje en blijft dus branden....

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-06-2014 01:16 #141208 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic controle lampje AMP
Beste Pim, volgens mij niets maar bekijk deze website eens.
www.veterancar.nl/dynamos.htm

succes

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-06-2014 03:56 #141209 door Johan Geers (GAST)
Beste Pim, even in het electroschema van daar ik begrijp van een Volvo amazone.
De draad naar de dynamo (rode dunne draad) komt rechtstreeks van het laadstroomlampje.
De andere draad van het laadstroomlampje gaat naar het oliedruklampje en vandaar naar de benzienemeter op dat aansluitpunt van de benzienemeter moeten als het goed is vier draden zitten.
Een draad komt zoals ik vernoemde van het oliedruklampje, een draad naar de kachelventielator, twee draden naar de ruitenwisserschakelaar.
Een van die twee draden van de ruitenwisserschakelaar gaat naar een geschakelde zekering van 8amp.
Nu ben ik bang dat er in het cirquit vanaf het olielampje iets niet goed zit.
De oliedrukschakelaar schakelt naar massa (dus geen druk gesloten contact).
Bij de dynamo is dit hetzelfde zover ik het kan beredeneren.

Een tweede mogelijk is dat de aansturing van het lampje in de dynamo niet goed is.
Je zou de dikke draad eens los moeten halen en de dunne van het lampje laten ziten kijken of het lampje uitgaat.

Ik denk dat je de laatste test eerste moet doen daar die het makkelijkts is.

succes

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-06-2014 04:07 #141210 door Johan Geers (GAST)
Beste Pim, en met onderstaande uitleg moet je er zeker uitkomen.
Als je het contactslot bediend komt er op de ene kant van het lampje 12V te staan. De dynamo genereert dan nog geen stroom en de andere kant van het lampje is via de veldwikkeling (D+) met aarde verbonden, waardoor het lampje brand. Als nu de motor gaat lopen en dus de dynamo draait, en dus (als alles goed is) stroom genereert, geeft de D+ ook 12 V. Er is dan geen spanningsverschil tussen de twee aansluitingen van het lampje en het lampje zal dan doven (ten teken dat de dynamo spanning opwekt).
Indien het lampje zwak brand, kan dit dus betekenen dat de dynamo minder dan 12 V op wekt en er via D+ minder dan 12 Vbij de ene kant van het lampje aankomt, mogelijk regelaar defect. En dat kan ook voorkomen bij een gloedjenieuwe dynamo.

nogmaals

succes

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-06-2014 05:14 #141211 door Johan Geers (GAST)
beste Pim en met dit schema wordt het nog duidelijker

succes

Johan Geers

Bijlagen:

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-06-2014 11:41 #141266 door Johan Geers (GAST)
Beste Pim, ben je er nog aan uitgekomen? Wat was de fout?

m.vr.gr.

Johan Geers

• Pim Dumans (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2014 18:32 #141277 door Pim Dumans (GAST)
Beste Johan,

De site lag er even uit, daarom kon ik niet eerder reageren. Ik ga al je tips goed lezen en daarna verder op zoek. Ik hou je op de hoogte.
Dank voor je reacties!

groet,
Pim

• Pim Dumans (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2014 19:22 #141785 door Pim Dumans (GAST)
Ha Johan,

Vandaag weer even bezig geweest met de dynamo; het controlelampje doet nu wat hij moet doen; op jouw advies alle bedrading langsgelopen en inderdaad er was wat verwisseld. Dank voor het meedenken.

groet,
Pim

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD