Electrisch probleem volvo 142 uit 1974 ??
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-05-2014 18:45 #140801
door Ernest Zethof
Electrisch probleem volvo 142 uit 1974 ?? is gemaakt door Ernest Zethof
Hoi, we hebben een raadsel. Ik heb een Volvo 142 B20 uit 1974, het overgangs model naar de 240 serie toe met idem dash bord. Op et dashbord zit een lampje dat meet of er een kapotte lamp in je circuit zit. Als je het contact aan zet brand de lamp en hij gata uit na het starten, allemaal OK. Nu gloeit hij en seconde op als ik rem en gaat dan weer snel uit. Alle lampen zijn ongeveer nieuw van de koplampen tot alle lampen van het achterlichtunit. Alle lampen maken goed contact, lipjes nogs eens wat uitgebogen, wie weet wat dit zou kunnen zijn of waar dit op duidt ? Ik weet dat de lampen feller branden en wellict dat de Osram lampen, nieuw, beduidend beter zijn dan het tig jaat oude spul wat er uitkwam (beide voorlampen gingen gelijktijdig kapot)
Daarnaast nog een probleem en wellicht hangt het er mee samen stationair branden de H4 lampen goed, maar als ik gas geef en het toerental toeneemt, gaan de lampen ook feller branden. Idem doen de ruitenwissers, stationair wissen ze rustig, geef je gas of als je gewoon lekker rijdt, dan wissen ze extra vlot, soms zo vlot dat als je de boel uitzet, ze vanwege het houdtcontact bijna doorwissen en pas na een paar slagen stoppen ???
Accu is nieuw, de losse spaningsregelaar is ook nieuw (Hella via Nordicar nog geen 4 maanden oud), alle masa contacten al een keer nagelopen, maar ik heb het idee dat het allemaal samenhangt met iets.
Iemand tips ?
Groet,
Ernest
Daarnaast nog een probleem en wellicht hangt het er mee samen stationair branden de H4 lampen goed, maar als ik gas geef en het toerental toeneemt, gaan de lampen ook feller branden. Idem doen de ruitenwissers, stationair wissen ze rustig, geef je gas of als je gewoon lekker rijdt, dan wissen ze extra vlot, soms zo vlot dat als je de boel uitzet, ze vanwege het houdtcontact bijna doorwissen en pas na een paar slagen stoppen ???
Accu is nieuw, de losse spaningsregelaar is ook nieuw (Hella via Nordicar nog geen 4 maanden oud), alle masa contacten al een keer nagelopen, maar ik heb het idee dat het allemaal samenhangt met iets.
Iemand tips ?
Groet,
Ernest
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-05-2014 19:21 #140802
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Electrisch probleem volvo 142 uit 1974 ??
feller branden met meer gasgeven duidt op niet geweldige spanningsregelaar. Weet je zeker dat alle massa-aansluitingen in orde zijn? Vooral ook van de lampunits naar de carrosserie...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-05-2014 19:26 #140804
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Electrisch probleem volvo 142 uit 1974 ??
Even een voltmeter over de accu.
u zult moeten weten wat de laadspanning is.
dit zal 13tot een volt of 14 moeten zijn.
ik gok op een kapotte spanningsregelaar en of dynamo.
er zou dus ook nog een sluiting in een wikkeling e.d. kunnen zitten , maar meten is weten.
u zult moeten weten wat de laadspanning is.
dit zal 13tot een volt of 14 moeten zijn.
ik gok op een kapotte spanningsregelaar en of dynamo.
er zou dus ook nog een sluiting in een wikkeling e.d. kunnen zitten , maar meten is weten.
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-05-2014 20:09 #140806
door Ernest Zethof
Beantwoord door Ernest Zethof in topic Electrisch probleem volvo 142 uit 1974 ??
Ik gokte ook op een kapotte spanningsregelaar, maar die is nieuw gekocht 4 maanden geleden. Ik had nog een nieuwe spanningsregelaar liggen, omdat ik ook nog een gereviseerde dynamo heb liggen op reserve. Deze ertussen gezet, maar geen verschil. Mijn conclusie dat het haast onmogelijk is dat beide spanningsregelaars tegelijk kapot gaan….
Ik zal dus de boel na moeten laten meten.
Bij een kapotte dynamo, zou ik verwachten dat je juist omgekeerd, minder spanning zou moeten hebben ipv teveel ?
Massa punten van de koplampen, allemaal parker, eruit gehaald, schoongemaakt etc. maar ziet er allemaal keurig uit….
Groet,
Ernest
Ik zal dus de boel na moeten laten meten.
Bij een kapotte dynamo, zou ik verwachten dat je juist omgekeerd, minder spanning zou moeten hebben ipv teveel ?
Massa punten van de koplampen, allemaal parker, eruit gehaald, schoongemaakt etc. maar ziet er allemaal keurig uit….
Groet,
Ernest
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-05-2014 20:17 #140807
door Reinoud ter Braake
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Electrisch probleem volvo 142 uit 1974 ??
Heb je de massakabel tussen chassis en blok al bekeken?
Stel niet uit, maar doe het vandaag
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-05-2014 20:36 #140810
door Ernest Zethof
Beantwoord door Ernest Zethof in topic Electrisch probleem volvo 142 uit 1974 ??
Massa kabel is in orde, losgemakt en gecheckts op roestvorming o.i.d, maar alles OK. Nu lees ik wel eens dat er soms wordt geadviseerd een extra massa kabel aan te leggen of even een startkabel tussen de - pool en het blok te zetten, om een massa probleem uit te sluiten. Dit kun je probleemloos doen denk ik ?
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-05-2014 22:29 - 26-05-2014 11:27 #140814
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Electrisch probleem volvo 142 uit 1974 ??
Dat van die massakabel naar verschillende delen (stuurkolom, kachelhuis en carrosserie) heb ik idd ooit geadviseerd; ik verwacht echter niet dat dat je probleem oplost...
Ik denk toch ook eerder aan een slechte spanningsregelaar en/of dynamo, of wellicht is er daar iets verkeerd aangesloten (of los)?!?
Meten is weten, wat doet de spanning als je gas geeft? Maar eigenlijk weten we dat al, die zal wel oplopen :roll:
Laat de boel eens controleren bij een dynamoboer.
Ik denk toch ook eerder aan een slechte spanningsregelaar en/of dynamo, of wellicht is er daar iets verkeerd aangesloten (of los)?!?
Meten is weten, wat doet de spanning als je gas geeft? Maar eigenlijk weten we dat al, die zal wel oplopen :roll:
Laat de boel eens controleren bij een dynamoboer.
Groet, Hans
Laatst bewerkt 26-05-2014 11:27 door 05703-dummy.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-05-2014 23:29 #140817
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Electrisch probleem volvo 142 uit 1974 ??
Zit er een trekhaak op, deze moet op de zekeringkast worden aangesloten en op de remlichtschakelaar ipv op de achterlichten wat iedereen doet hierdoor kan je het probleem van het waarschuwingslampje krijgen.
Verder voor het feller lampen van de branden etc even je voltage meten met motor uit, aan en gas geven.
Verder voor het feller lampen van de branden etc even je voltage meten met motor uit, aan en gas geven.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-05-2014 21:36 #140839
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Electrisch probleem volvo 142 uit 1974 ??
ook even een waslijntje (nooddraad) leggen van de behuizing van de dynamo naar het blok of rechtstreeks naar de accu (massa)
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-06-2014 13:04 #141218
door Ernest Zethof
Hoi,
ik heb de oude spanningsregelaar ( de grote metalenkast) weer terug gezet en de kunstof nieuwe losse spanningsregelaar maar even achterin gegooid. Alle problemen zijn opgelost, maar ik snap hie rniets van. Ik kocht juist een nieuwe losse spanningsregelaar (kunstof uitvoering) om van het af en toe blijven hangen van de oude spanningsregelaar af te zijn. Nu kwam die keur niet heel vaak voor, maar ik ga maar op zoek naar een goede gebruikte originele spanningsregelaar voor de 142 met 35 A wisselstroom. Zou het dan toch iets van massa zijn ? Die oude zijn 1 stuk metaal terwijl de nieuwe slechts kunstof is....
Iemand iets liggen ?
mail dan naar zethof12@kpnmail.nl
Groet,
Ernest
ik heb de oude spanningsregelaar ( de grote metalenkast) weer terug gezet en de kunstof nieuwe losse spanningsregelaar maar even achterin gegooid. Alle problemen zijn opgelost, maar ik snap hie rniets van. Ik kocht juist een nieuwe losse spanningsregelaar (kunstof uitvoering) om van het af en toe blijven hangen van de oude spanningsregelaar af te zijn. Nu kwam die keur niet heel vaak voor, maar ik ga maar op zoek naar een goede gebruikte originele spanningsregelaar voor de 142 met 35 A wisselstroom. Zou het dan toch iets van massa zijn ? Die oude zijn 1 stuk metaal terwijl de nieuwe slechts kunstof is....
Iemand iets liggen ?
mail dan naar zethof12@kpnmail.nl
Groet,
Ernest