Geen vonk 6 volts 544
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-05-2014 16:19 #140468
door Ben Bergmans
Geen vonk 6 volts 544 is gemaakt door Ben Bergmans
Ter voorbereiding van het plaatsen van een 123-ontsteking, heb ik bobine en contactslot vervangen. Contactslot (universeel) aangesloten als oude aangesloten was. Dit betekent: dikke rode draad van 25 amp zekering naar 54, samen met zwarte, die naar de aansteker gaat. Dikke zwarte draad, die naar de spanningsregelaar gaat, samen met zwarte draad naar zekering van 8 ampere, beide op 30. Danzit de grijze naar de startmotor op 50.
Van de zekeringen gaat een constante plus, waar ook de zwarte draad van 30 op zit, naar de plus van de bobine. En de min van de verdeler gaat naar de min van de bobine.
Contact gaat aan, startmotor draait, alleen geen vonk. Wat doe ik fout?
Het is een 6 volts 544 met B 16a motor. Voor deze actie liep hij gewoon. Bougiekabels ook net vervangen maar daar heeft hij wel mee gereden.
Van de zekeringen gaat een constante plus, waar ook de zwarte draad van 30 op zit, naar de plus van de bobine. En de min van de verdeler gaat naar de min van de bobine.
Contact gaat aan, startmotor draait, alleen geen vonk. Wat doe ik fout?
Het is een 6 volts 544 met B 16a motor. Voor deze actie liep hij gewoon. Bougiekabels ook net vervangen maar daar heeft hij wel mee gereden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-05-2014 20:33 #140480
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Geen vonk 6 volts 544
Als ik de plus aan de accu aansluit, start hij wel. Maar blijft hij lopen als ik het contact uitzet. Als de motor niet loopt, is het contact uit, als het in de uitstand staat. Waar zit de verkeerde aansluiting?
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-05-2014 21:56 #140487
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Geen vonk 6 volts 544
Ik ben aan het meten gegaan. Er zitten 4 contacten op het contactslot, te weten 54-30-50 en 15.
Volgens het schema wordt 15 niet gebruikt. Maar afwijkend van het originele contactslot wordt 54-30 bij contact uit, doorverbonden. Daarom heb ik 15 gebruikt in plaats van 54. Helaas bleef hij nu ook lopen met contact uit.
Daarna gemeten bij de geschakelde zekeringen. Ik begreep altijd dat deze spanningsloos zijn bij het starten. Gemeten en gewoon spanning tijdens het starten. Dus daarop aangesloten. Nu start hij en stopt hij als het contact wordt uitgezet.
Binnenkort kan de 123-ontsteking er op. Eerst het contactslot nog een beetje netjes inbouwen. Moet daar nog een beugeltje voor maken.
Volgens het schema wordt 15 niet gebruikt. Maar afwijkend van het originele contactslot wordt 54-30 bij contact uit, doorverbonden. Daarom heb ik 15 gebruikt in plaats van 54. Helaas bleef hij nu ook lopen met contact uit.
Daarna gemeten bij de geschakelde zekeringen. Ik begreep altijd dat deze spanningsloos zijn bij het starten. Gemeten en gewoon spanning tijdens het starten. Dus daarop aangesloten. Nu start hij en stopt hij als het contact wordt uitgezet.
Binnenkort kan de 123-ontsteking er op. Eerst het contactslot nog een beetje netjes inbouwen. Moet daar nog een beugeltje voor maken.