Startmotor draait door

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2014 14:57 #139198 door Niek de Boer
Startmotor draait door is gemaakt door Niek de Boer
Een week geleden startte ik mijn Amazon.De startmotor bleef gewoon doorlopen ,ook als ik de motor uitzette met de contactsleutel.De auto heeft een dashboard contactslot.Met deze auto wordt maar een paar honderd kilometer per jaar gereden.Ik had er al wel gedurende een week iedere dag mee gereden en geen problemen gehad.

Wel even paniek,maar ik was gelukkig thuis en snel sleutel 13 mm gepakt en accu kabel los gemaakt.Meteen erna heb ik het nogmaals geprobeerd en weer het zelfde liedje.Weer accu los gemaakt.Daarna werkte alles weer goed.Dat was ergens wel jammer,want wat was nu de oorzaak.

Ik had natuurlijk meteen spijt,dat ik de tweede keer niet heb geprobeerd wat er zou gebeuren als ik de dunne groene draad van het contactslot van het startrelais had losgenomen.Als hij dan was gestopt had ik geweten dat het contactslot de oorzaak moest zijn.

Ik heb een keer of twintig gestart en het probleem deed zich niet meer voor.Daarna een andere startmotor gemonteerd en inmiddels weer een week rondgereden en heel vaak gestart in de hoop dat het weer mis zou gaan om vast te kunnen stellen wat de oorzaak is geweest : contactslot of de startmotor.

Het contactslot veert heel goed terug uit de startstand als je de sleutel loslaat.Ik verdenk dus in eerste instantie de startmotor,omdat het probleem zich na vervangen startmotor niet meer heeft voorgedaan en het contactslot erg goed aanvoelt.

Ik overweeg nu om het relais van de startmotor ,waarmee het probleem zich voor deed open te maken.Wie van de electronica deskundigen weet ,waar ik aan kan zien- als de startmotor open ligt -of het relais of de bendix de oorzaak is geweest en zo kan vaststellen dat het contactslot in orde moet zijn.De startmotor heeft het dus na die twee keer doorlopen toch weer zo'n twintig keer goed gewerkt.

Ik heb ook overwogen om ook nog de bobine met pantserkabel te vervangen,maar dan weet ik nooit wat de oorzaak is geweest en dan ligt er naast een dubieuze startmotor ook nog een dubieuze bobine met pantserkabel.

graag jullie advies.Bij voorbaat hartelijk dank .Vriendelijke groet Niek de Boer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2014 15:42 #139199 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Startmotor draait door
Niek, wat me niet helemaal duidelijk is, die eerste keer, stopte de motor met lopen, en bleef de startmotor de motor aandrijven? Dan ligt het aan het startrelais wat blijft hangen.
Als alleen de bendix door blijft lopen, bij lopende motor, maar je hoort de startmotor zelf niet, dan zit het in de bendix (of de tanden op je vliegwiel zijn niet fris) die niet terugkomt.
Maar ik zou mijn geld op een slecht startrelais zetten. En die kun je volgens mij bij elk type lossolderen, en zo van binnenuit controleren.

Succes ermee!

Hans

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2014 19:15 #139206 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Startmotor draait door
Hoi Hans,

Toen ik de motor afzette,dus de sleutel in de neutraal stand,bleef de startmotor de motor ronddraaien.Je hoorde de startmotor blijvend het geluid geluid maken,dat hij maakt als je start,maar de motor wil niet aanslaan.Dus de bendix zal het niet zijn.Blijft dus over het relais of het contactslot.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2014 20:55 #139210 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Startmotor draait door
Hallo,

Als tijdens het terugdraaien van de sleutel de rest wel uitging (ventilator/ controlelampjes)
is het 100% je relais. (volgens mij als je contactslot kapot is, had de auto aan moeten slaan omdat de bobine ook stroom krijgt afhankelijk van je contactslot stand)

de startmotor staat in directe verbinding met de pluspool, de enigste die hem schakelt is het startrelais. Als het relais intern blijft plakken, slaat hij dus niet uit wanneer de stuurstroom wegvalt.

zoals je de symptonen beschrijft is het 100% je startrelais.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-03-2014 01:19 #139228 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Startmotor draait door
Beste Niek, ik zou ook naar het startrelais kijken is het meest voor de hand liggend.
En je auto maar een paar honderd km per jaar gebruiken in die situatie zit ik ook ik rijdt ook maar een 1000km per jaar en dan heb je in verband met het stilstaan al gauw kleine probleempjes, dan is het weer een vlotter die blijft hangen dan weer een slecht contactje hier en dan weer een prulletje daar.
Maar ja het houd je van de straat.

succes

Johan Geers

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-03-2014 18:51 #139241 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Startmotor draait door
Iedereen bedankt voor het meedenken.Ik ga het startrelais eens bekijken.

Vriendelijke groet niek de boer

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD