Handle 'dubbele passeerhoorn' verdwenen?
- Robert Walstra
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-03-2014 22:00 #139122
door Robert Walstra
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Handle 'dubbele passeerhoorn' verdwenen? is gemaakt door Robert Walstra
In mijn enkele maanden geleden aangeschafte Volvo 1800S uit 1966 mist de handle waar voorheen de dubbele passeerhoorn mee bediend werd.
De schakelaar lijkt er nog intact in te zitten, maar de handle is spoorloos.
Heb de hele auto al binnenstebuiten gehad, maar er is niets boven komen drijven wat erop lijkt. Ik vind het een beetje zonde om hier een volledig nieuwe schakelaar voor te gaan kopen, dus 2 vragen:
1. Als de handle los te verkrijgen is, kun je deze er dan gewoonweg indraaien?
2. Indien dit mogelijk is hoe kom ik aan een losse handle, zonder weer een volledige schakelaar te kopen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
De schakelaar lijkt er nog intact in te zitten, maar de handle is spoorloos.
Heb de hele auto al binnenstebuiten gehad, maar er is niets boven komen drijven wat erop lijkt. Ik vind het een beetje zonde om hier een volledig nieuwe schakelaar voor te gaan kopen, dus 2 vragen:
1. Als de handle los te verkrijgen is, kun je deze er dan gewoonweg indraaien?
2. Indien dit mogelijk is hoe kom ik aan een losse handle, zonder weer een volledige schakelaar te kopen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-03-2014 08:09 #139129
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Handle 'dubbele passeerhoorn' verdwenen?
Alleen de P1800 had de dubbele hoorn rechts naast het stuur, met de overdrive schakelaar op het dashboard. De 1800S heeft de overdriveschakelaar rechts naast het stuur, geen grote claxon. Neemt niet weg, dat je overdrive-pookje afgebroken is...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-03-2014 09:33 #139132
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Handle 'dubbele passeerhoorn' verdwenen?
Als ik het goed zie heb je rechts van het stuur in het dashboard een kleine overdrive schakelaar. Zoals Rob al aangaf is dit, met een loud-tone schakelaar aan het stuur, niet origineel bij een 1800 uit 1966, daar hoor je een overdriveschakelaar als pookje rechts aan de stuurkolom te hebben (die in het dashboard vervalt dan, ook heb je dan origineel geen loud-tone claxon meer).
Pookje zit niet geschroefd, dus deze schakelaar is niet even te repareren.
Er zijn drie mogelijkheden:
- zo laten en niet origineel
- loud-tone schakelaar erbij zetten en dus niet origineel 1966
- overdriveschakelaar in dashboard demonteren en aan het stuur een pookje monteren. Dit kan origineel met een overdriveschakelaar of, als je toch een afvalschakeling voor je overdrive wilt bouwen, met een loud-tone schakelaar (pookje ziet er hetzelfde uit). Het verschil is niet iedereen duidelijk dus soms worden er ook loud-tone schakelaars (met rond huis en 1 stekkeraansluiting) als overdriveschakelaars (hoekig huis met twee stekkeraansluitingen) verkocht. Met de originele aansluiting moet je een echte overdriveschakelaar hebben.
Ik heb in mijn 1965er de afvalschakeling met een loud-tone schakelaar ingebouwd, een dergelijk schakelaar zou ik je kunnen verkopen.
groeten, Rudi
Pookje zit niet geschroefd, dus deze schakelaar is niet even te repareren.
Er zijn drie mogelijkheden:
- zo laten en niet origineel
- loud-tone schakelaar erbij zetten en dus niet origineel 1966
- overdriveschakelaar in dashboard demonteren en aan het stuur een pookje monteren. Dit kan origineel met een overdriveschakelaar of, als je toch een afvalschakeling voor je overdrive wilt bouwen, met een loud-tone schakelaar (pookje ziet er hetzelfde uit). Het verschil is niet iedereen duidelijk dus soms worden er ook loud-tone schakelaars (met rond huis en 1 stekkeraansluiting) als overdriveschakelaars (hoekig huis met twee stekkeraansluitingen) verkocht. Met de originele aansluiting moet je een echte overdriveschakelaar hebben.
Ik heb in mijn 1965er de afvalschakeling met een loud-tone schakelaar ingebouwd, een dergelijk schakelaar zou ik je kunnen verkopen.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
28-03-2014 09:49 #139133
door Robert Walstra
Beantwoord door Robert Walstra in topic Handle 'dubbele passeerhoorn' verdwenen?
Rob & Rudi,
Bedankt voor jullie antwoorden!
Het heeft me veel duidelijk gemaakt en het klopt inderdaad dat er rechts van het stuur nog een kleine overdrive schakelaar zit.
Volgens het onderdelenboek werd de passeerhoorn gebruikt t/m chassisnummer 12499 en dit komt inderdaad niet overeen met het chassisnummer van mijn 1800S. Ik dacht nog even dat het wellicht iets te maken kon hebben met het feit dat m'n 1800S oorsponkelijk voor de amerikaanse markt is gemaakt, maar dat zal niet het geval zijn.
Het is de bedoeling om 'm zo origineel mogelijk te houden/maken.
Ik ga dus iets toevoegen aan m'n 'Bucket List' voor de restauratie en zal tzt een overdriveschakelaar (hoekig huis met twee stekkeraansluitingen
) gaan monteren met aan het stuur een pookje.
Groet,
Robert
Bedankt voor jullie antwoorden!
Het heeft me veel duidelijk gemaakt en het klopt inderdaad dat er rechts van het stuur nog een kleine overdrive schakelaar zit.
Volgens het onderdelenboek werd de passeerhoorn gebruikt t/m chassisnummer 12499 en dit komt inderdaad niet overeen met het chassisnummer van mijn 1800S. Ik dacht nog even dat het wellicht iets te maken kon hebben met het feit dat m'n 1800S oorsponkelijk voor de amerikaanse markt is gemaakt, maar dat zal niet het geval zijn.
Het is de bedoeling om 'm zo origineel mogelijk te houden/maken.
Ik ga dus iets toevoegen aan m'n 'Bucket List' voor de restauratie en zal tzt een overdriveschakelaar (hoekig huis met twee stekkeraansluitingen

Groet,
Robert