Is dit een spanningsregelaar?

• David Vermaas
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-02-2014 16:52 #137843 door David Vermaas
Is dit een spanningsregelaar? is gemaakt door David Vermaas
Deze week is mijn gelijkstroomdynamo in mijn Volvo Amazon (1965) overleden, en ik vertrouw de spanningsregelaar ook niet meer. Dus ik vervang ze liever allebei. Een vervangende gelijkstroom dynamo was snel gevonden, en de man bij wie ik de dynamo ophaalde had er ook nog iets bij wat op een spanningsregelaar leek. Maar niet de gebruikelijke. Zie de foto's hieronder. De vraag is of iemand het herkent als een spanningsregelaar, of als wat anders.

Het plaatje is nauwelijks meer te lezen. Volgens mij staat er op de bovenkant "Gemgo", en op het label is te lezen "12 Volt, 130-300 Watt" en volgens mij "12 A", wat me veel te weinig lijkt voor een spanningsregelaar. Maar gezien de draden lijkt het toch wel van het dynamocircuit te komen. Er zit een dikke rode en zwarte draad aan, en een dunnere groene. Op de dikke rode draad staat het nummer 662141, en als ik dat intyp in de onderdelenshop, krijg ik "kabelboom dynamo gelijkstroom", in de categorie "Amazon". Het lijkt me dan het meest logisch dat de zwarte naar de massa van de dynamo gaat (D-), de rode naar de D+ en de groene DF. Aan de andere kant dan eentje naar de batterij (daar waar nog een draadje op zit), maar waar er is nog een vijfde connector. Waar is die voor? En kan het wel dat de spanningsregelaar maar 12 Ampere is?

Ik ben benieuwd...

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2014 21:12 #137858 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Is dit een spanningsregelaar?
Als ik het zo bekijk dan is de aansluiting waar nog het korte rode draadje aanzit de aansluiting voor het laadstroomlampje.
De andere vrije aansluiting gaat (via de startmotor) naar de plus van de accu.

Gewoon even proberen en dan weet je het (je kunt niet veel kapot maken mocht er onverhoopt iets niet goed zitten)

Succes

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2014 23:50 #137864 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Is dit een spanningsregelaar?
Beste David, het is een spanningsregelaar, wel een oude.
De stroom kan ook wel kloppen het is een gelijkstroomdynamo en die leveren niet zoveel als een wisselstroom dynamo.
Heb je geen boek met het schema van de dynamo? Op de website is wel een schema vinden en is makkelijk te vertalen naar jou situatie.

succes

Johan Geers

• David Vermaas
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-02-2014 19:53 #137902 door David Vermaas
Beantwoord door David Vermaas in topic Is dit een spanningsregelaar?
Dank alvast.
Gelijkstroom is inderdaad niet zo gek veel stroom, maar wel meer dan 12A. Dynamo is 30A.

Ik dacht eigenlijk dat het korte afgeknipte draadje voor de accu was. Die zit namelijk direct verbonden met de rode draad die vanaf de dynamo komt (D+). Dat suggereert ook dat niet alle stroom door de spanningsregelaar gaat. Klopt dat? Dat zou verklaren waarom er maar 12A doorheen gaat.

Ik ga het morgen proberen. Wat loopt er schade als de spanningsregelaar het begeeft? Alleen accu of ook dynamo?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2014 07:46 #137911 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Is dit een spanningsregelaar?

"David Vermaas" schreef:
Dank alvast.
Gelijkstroom is inderdaad niet zo gek veel stroom, maar wel meer dan 12A. Dynamo is 30A.

Ik dacht eigenlijk dat het korte afgeknipte draadje voor de accu was. Die zit namelijk direct verbonden met de rode draad die vanaf de dynamo komt (D+). Dat suggereert ook dat niet alle stroom door de spanningsregelaar gaat. Klopt dat? Dat zou verklaren waarom er maar 12A doorheen gaat.

Ik ga het morgen proberen. Wat loopt er schade als de spanningsregelaar het begeeft? Alleen accu of ook dynamo?

In principe veel meer, als de spanning te hoog wordt, maar ik moet bekennen dat met 15/16 volt alles nog steeds bleef werken toen mijn spanningsregelaar defect was.

Bij sommige auto's trok ik van de spanningsregelaar een extra rode draad naar de accu, zodat hij beter kan bijladen. Ik kwam daar achter door spanning te meten over de spanningsregelaar en vervolgens op de accu. Bij deze gevallen mat ik een 0,6volt spanningsverlies.

• David Vermaas
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-02-2014 16:19 #138001 door David Vermaas
Beantwoord door David Vermaas in topic Is dit een spanningsregelaar?
De regelaars waren uiteindelijk niet het probleem, maar ook mijn vervangende gelijkstroomdynamo bleek kapot. Doorgemeten los van de regelaar, met DF en D- verbonden, en dan staat er (stationair) maar 0.2 V op de D+. Wel raar dat er ineens 2 dynamo's kapot zijn. Ik ga nu maar voor een wisselstroomdynamo. Geen gedoe meer met een losse regelaar en meteen een hogere laadstroom. Nog iemand interesse in een spanningsregelaar voor gelijkstroom?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD