- Berichten: 22
Is dit een spanningsregelaar?
- David Vermaas
- Junior lid
-
Het plaatje is nauwelijks meer te lezen. Volgens mij staat er op de bovenkant "Gemgo", en op het label is te lezen "12 Volt, 130-300 Watt" en volgens mij "12 A", wat me veel te weinig lijkt voor een spanningsregelaar. Maar gezien de draden lijkt het toch wel van het dynamocircuit te komen. Er zit een dikke rode en zwarte draad aan, en een dunnere groene. Op de dikke rode draad staat het nummer 662141, en als ik dat intyp in de onderdelenshop, krijg ik "kabelboom dynamo gelijkstroom", in de categorie "Amazon". Het lijkt me dan het meest logisch dat de zwarte naar de massa van de dynamo gaat (D-), de rode naar de D+ en de groene DF. Aan de andere kant dan eentje naar de batterij (daar waar nog een draadje op zit), maar waar er is nog een vijfde connector. Waar is die voor? En kan het wel dat de spanningsregelaar maar 12 Ampere is?
Ik ben benieuwd...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1282
De andere vrije aansluiting gaat (via de startmotor) naar de plus van de accu.
Gewoon even proberen en dan weet je het (je kunt niet veel kapot maken mocht er onverhoopt iets niet goed zitten)
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
De stroom kan ook wel kloppen het is een gelijkstroomdynamo en die leveren niet zoveel als een wisselstroom dynamo.
Heb je geen boek met het schema van de dynamo? Op de website is wel een schema vinden en is makkelijk te vertalen naar jou situatie.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- David Vermaas
- Junior lid
-
- Berichten: 22
Gelijkstroom is inderdaad niet zo gek veel stroom, maar wel meer dan 12A. Dynamo is 30A.
Ik dacht eigenlijk dat het korte afgeknipte draadje voor de accu was. Die zit namelijk direct verbonden met de rode draad die vanaf de dynamo komt (D+). Dat suggereert ook dat niet alle stroom door de spanningsregelaar gaat. Klopt dat? Dat zou verklaren waarom er maar 12A doorheen gaat.
Ik ga het morgen proberen. Wat loopt er schade als de spanningsregelaar het begeeft? Alleen accu of ook dynamo?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
In principe veel meer, als de spanning te hoog wordt, maar ik moet bekennen dat met 15/16 volt alles nog steeds bleef werken toen mijn spanningsregelaar defect was."David Vermaas" schreef:
Dank alvast.
Gelijkstroom is inderdaad niet zo gek veel stroom, maar wel meer dan 12A. Dynamo is 30A.
Ik dacht eigenlijk dat het korte afgeknipte draadje voor de accu was. Die zit namelijk direct verbonden met de rode draad die vanaf de dynamo komt (D+). Dat suggereert ook dat niet alle stroom door de spanningsregelaar gaat. Klopt dat? Dat zou verklaren waarom er maar 12A doorheen gaat.
Ik ga het morgen proberen. Wat loopt er schade als de spanningsregelaar het begeeft? Alleen accu of ook dynamo?
Bij sommige auto's trok ik van de spanningsregelaar een extra rode draad naar de accu, zodat hij beter kan bijladen. Ik kwam daar achter door spanning te meten over de spanningsregelaar en vervolgens op de accu. Bij deze gevallen mat ik een 0,6volt spanningsverlies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- David Vermaas
- Junior lid
-
- Berichten: 22
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.