Hella intervalschakelaar
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Nu werkt het ding wel, maar de intervallen duren m.i. veel te lang. Zo duurt een interval op de snelste stand nog meer dan 10 seconden. Eenzelfde schakelaar zit ook in mijn PV544 (door een vorige eigenaar geïnstalleerd, maar anders aangesloten), echter daar duren de intervallen veel korter.
De spanning op de schakelaar is niet te laag; moet ik het ding dan als defect beschouwen of zie ik een mogelijke oorzaak over het hoofd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Je wilt niet weten hoe lang een interval duurt in de langzaamste stand...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Zoals ik al schreef, is de spanning op de schakelaar niet te laag."Rob Spoon" schreef:
En 12V is ook werkelijk iets van 12V?
Om precies te zijn: 14,8 V als de motor draait en 12,9 V als de motor niet draait.
Bij de eerste test duurden de intervallen wel iets korter als de motor draaide, maar dat was maar eenmalig. Bij alle volgende gelegenheden heb ik nog geen korter interval dan 10 seconden mogen meemaken met de knop in de snelste stand.
Uiteraard zet ik niet beide schakelaars tegelijk aan."Jacques Smeets" schreef:
Misschien een overbodige opmerking maar: heb je niet de ruitenwisser aanstaan met zowel de interval als ook de gewone schakelaar? Beide samen is niet goed, dan krijg je ook een vreemde reactie.
Overigens is er niets mis met de gewone r.w.schakelaar en ook niet met de ruitenwissermotor.
Mijn vermoeden dat er iets mis is met de intervalschakelaar lijkt dus te worden bevestigd gezien de reacties.
Ik zal het (goedwerkende) exemplaar in mijn PV544 nog eens uittesten in de Amazon voor de zekerheid.
Zo gezegd, zo gedaan. Ook in de Amazon werkt dit exemplaar perfect, dus de oorzaak zit dus wel degelijk in de nieuw aangeschafte schakelaar. Kon het niet nalaten om deze eens in de Katterug aan te sluiten. Tot mijn verbazing werkte het ding nu wel goed, maar nadat ik hem in het dashboard had gemonteerd was het weer mis. Weer die langdurige intervallen. Maar dat was nog niet alles, want bij de derde slag stopten de ruitenwissers er mee midden in de slag. Ook de gewone r.w.schakelaar werkt nu niet meer."Gert Vegter" schreef:
Ik zal het (goedwerkende) exemplaar in mijn PV544 nog eens uittesten in de Amazon voor de zekerheid.

- Hansw
-
- Platinum lid
-
Hans
Stomme vragen bestaan niet, alleen stomme antwoorden..."Hans Wassink" schreef:
Gert, stomme vraag waarschijnlijk, maar het zal toch niet zo zijn dat je nu net nieuwe exemplaar wel werkt volgens het door Hella bijgeleverde schema?

Gelukkig werken de wissers van de Katterug weer, er was een stekkertje losgeschoten dat niet vast genoeg zat.
Vervolgens de intervalschakelaar weer uitgebouwd, maar wel aangesloten gelaten en weer getest: werking weer in orde. Wederom gemonteerd en... hij werkt nog steed goed. :geek: Rest de vraag of dat zo blijft, ik heb m'n twijfels, want het ding gedraagt zich wel erg onvoorspelbaar.
Wat betreft het schema: in mijn Katterug is de intervalschakelaar aangesloten door een vorige eigenaar. Daarbij is alleen rode bedrading gebruikt die volledig is ingetaped, dus is het niet zo gemakkelijk te zien welke draad waar zit aangesloten. Overigens is de originele ruitenwisserschakelaar van een Katterug ook niet exact gelijk aan die van een Amazon.
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Ik heb het vermoeden als je de interval monteert dat er door het aandraaien van de moer er een bepaalde spanning op de print optreed. Vermoedelijk ergens een print breuk die zich pas voordoet als je de schakelaar gaat monteren.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.