Massa probleem Volvo 142 uit 1974 ?
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-01-2014 20:43 #135859
door Ernest Zethof
Massa probleem Volvo 142 uit 1974 ? is gemaakt door Ernest Zethof
We hebben een last van een electrische stroring. Als de auto gewoon loopt, en het knipperlicht wordt uitgezet, dan flikkert ook het dahsboardverlichting een beetje en knippert het relais hoorbaar sneller. Naar links of rechts maakt niet uit. Als je de achterruitverwarming ook nog bijschakeld, valt de gewone verlichting uit en als je de achteruitrijdt en de achteruitrijlichten schakelen in, dan dimt het gewone licht.....
Het leuke is, dat als je de auto uitzet en opnieuw start het over is. 's morgens is het de vraag doet is hij het normaal of niet.
Vandaag de accu laten vervangen door een nieuw exemplaar van 70 AH en de werking van de dynamo laten meten, allemaal 100%.
Moet ik het zoeken in massa contacten en dan welke en waar.....
Iemand tips ? De auto is roestvrij en bijna in nieuwstaat (71.000 KM origineel) en staat dik in de dinitrol, dat zou toch goed moeten geleiden.
Bedankt voor de tips !
Het leuke is, dat als je de auto uitzet en opnieuw start het over is. 's morgens is het de vraag doet is hij het normaal of niet.
Vandaag de accu laten vervangen door een nieuw exemplaar van 70 AH en de werking van de dynamo laten meten, allemaal 100%.
Moet ik het zoeken in massa contacten en dan welke en waar.....
Iemand tips ? De auto is roestvrij en bijna in nieuwstaat (71.000 KM origineel) en staat dik in de dinitrol, dat zou toch goed moeten geleiden.
Bedankt voor de tips !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-01-2014 22:23 #135868
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Massa probleem Volvo 142 uit 1974 ?
Ja dat klinkt als een massaprobleem, de stroom gaat dan 'zoeken' naar een andere massa.
Zou de massa's opzoeken op het stroomschema en los/schoonmaken, er zitten er ook een paar onder het dashboard.
Dan moet de beschermingskap eraf.
Ook de zekeringen zou ik even eruit halen en licht opschuren, zitten in het midden onder het dashboard en kan je mooi bij als de kap eraf is
Zou de massa's opzoeken op het stroomschema en los/schoonmaken, er zitten er ook een paar onder het dashboard.
Dan moet de beschermingskap eraf.
Ook de zekeringen zou ik even eruit halen en licht opschuren, zitten in het midden onder het dashboard en kan je mooi bij als de kap eraf is
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-01-2014 23:06 #135876
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Massa probleem Volvo 142 uit 1974 ?
Hallo Ernest,
Zoals je het omschrijft ,lijkt het een massa probleem .
Begin bij de -pool van de accu ,daar moet een verbinding vanaf lopen naar het chassis, ook al ziet de verbinding er mooi uit ,even loshalen en een schuurpapiertje erlangs.
Wat je ook kan doen is het volgende ,je doet bijv, je lampen aan en op het moment dat je een andere gebruiker aan zet en de lampen gaan zwakker branden ,neem je een stuk draad van de -pool accu en doe je rechtstreeks op de -aansluiting van een lamp ,gaat deze weer normaal branden dan weet je genoeg.
Gr Jan.
Zoals je het omschrijft ,lijkt het een massa probleem .
Begin bij de -pool van de accu ,daar moet een verbinding vanaf lopen naar het chassis, ook al ziet de verbinding er mooi uit ,even loshalen en een schuurpapiertje erlangs.
Wat je ook kan doen is het volgende ,je doet bijv, je lampen aan en op het moment dat je een andere gebruiker aan zet en de lampen gaan zwakker branden ,neem je een stuk draad van de -pool accu en doe je rechtstreeks op de -aansluiting van een lamp ,gaat deze weer normaal branden dan weet je genoeg.
Gr Jan.
04-01-2014 11:53 #135886
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Massa probleem Volvo 142 uit 1974 ?
Met al die dinitrol zou ik onder de auto de massakabel die van het chassis naar de motor/koppelingshuis loopt eens nakijken. Draait de startmotor wel gewoon snel rond? Vaak is het chassis geroest onder die gevlochten kabel...
Ik heb trouwens vanaf de min van de accu een extra massakabel gelegd naar de motor, dat scheelt eeen hoop.
Ik heb trouwens vanaf de min van de accu een extra massakabel gelegd naar de motor, dat scheelt eeen hoop.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-01-2014 13:10 #135892
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Massa probleem Volvo 142 uit 1974 ?
Ik zit toch eerder te denken aan een spanniningsregelaar die soms ff blijft hangen, temeer omdat het probleem opgelost is als je de motor uitzet en opnieuw start. Als je de beschikking hebt over een voltmeter meet dan de spanning eens bij problemen.
En misschien is het toch een massaprobleem. Zet tijdens de problemen eens een startkabel op de - van de accu en kijk of er verbetring optreedt als je deze ergens tegen blank metaal of motorblok houdt.
Zoals Tom ook al zegt een extra massakabel naar je motorblok kan nooit kwaad, en trek 'm dan gelijk mee naar binnen en maak een verbinding naar stuurkolom en massapunt op kachelhuis.
Succes, gaat vast goedkomen!
En misschien is het toch een massaprobleem. Zet tijdens de problemen eens een startkabel op de - van de accu en kijk of er verbetring optreedt als je deze ergens tegen blank metaal of motorblok houdt.
Zoals Tom ook al zegt een extra massakabel naar je motorblok kan nooit kwaad, en trek 'm dan gelijk mee naar binnen en maak een verbinding naar stuurkolom en massapunt op kachelhuis.
Succes, gaat vast goedkomen!
Groet, Hans
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
04-01-2014 13:36 #135895
door Ernest Zethof
Beantwoord door Ernest Zethof in topic Massa probleem Volvo 142 uit 1974 ?
Bedankt voor alle tips, ik begin met de massa punten na te lopen om te kijken of dat een verbetering geeft. De spanningsregelaar staat ook op mijn lijstje, temeer omdat ik dan het geheel zou vervangen door een wisselstroomdynamo met ingebouwde spanningsregelaar, maar dan moeten er nog wel wat draden worden omgelegd en anders aangesloten, niet mijn sterkste kant.
Groet,
Ernest
Groet,
Ernest
04-01-2014 22:13 #135916
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Die extra kabel is een prima idee, massakabel los maken -gaat je startmotor veel meer presteren - en ontroesten ook... Maar ik denk toch dat er een massa probleem elders is
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-01-2014 16:28 #135935
door Ernest Zethof
Hoi, alle massa contacten schoongemaakt. Vooral in de schroeven van de massa punten van de voorlampen zat roest, Schoon gemaakt en waar nodig nieuwe parkers gemonteerd. Massa kabel van motorblok naar chassis was helemaal roestvrij. Achterlampen was allemaal in nieuw staat. 3 keer proberen is voor als nog geen problemen dus we gaan het volgende week zien. Het 2e wat ik wil testen is een andere spanningsregelaar monteren. Dit is de losse spanningsregelaars op een wisselstroomdynamo van 35A in een Volvo 142 uit 1974, alternatief is een wisselstroomdynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
Wat ik me ook nog afvroeg, als de auto niet loopt, dus alles gewoon over de accu staat, zou het probleem zich ook moeten voordoen toch ? Dan kun je eventueel uitstluiten of het een haperende spanningsregelaar is.
Groet,
Ernest
Wat ik me ook nog afvroeg, als de auto niet loopt, dus alles gewoon over de accu staat, zou het probleem zich ook moeten voordoen toch ? Dan kun je eventueel uitstluiten of het een haperende spanningsregelaar is.
Groet,
Ernest
05-01-2014 18:13 #135947
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Goedkoopste optie is een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar, als je toch voor origineel gaat - wat ik toe juich - moeten spanningsregelaar en dynamo op elkaar worden afgesteld.
Ik heb een fantastisch adres hiervoor in Oosterbeek.
Heb standaard een set liggen Bosch of Motorola, spanningsregelaars worden schaars en zijn duur.
Waar woon je ?
Ik heb een fantastisch adres hiervoor in Oosterbeek.
Heb standaard een set liggen Bosch of Motorola, spanningsregelaars worden schaars en zijn duur.
Waar woon je ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Ernest Zethof
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-01-2014 20:17 #135956
door Ernest Zethof
Hoi Ed, bedankt voor de reactie, ik woon in Kudelstaart, bij Aalsmeer een 20 km onder Amsterdam dus niet bij jullie om de hoek. Origineel is leuk en de auto heeft nog maar 70.000 km gelopen dus ik ga wellicht op zoek naar een gebruikte originele spanninsregelaar, eerst eens zien hoe de boel het de komende week doet.
Groet,
Ernest
Groet,
Ernest