interval perikelen
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 00:04 #134287
door Frans Pars (GAST)
interval perikelen is gemaakt door Frans Pars (GAST)
Hej, vanavond een poging gedaan om een Hella interval schakelaar voor de ruitenwisser aan te sluiten maar helaas 
Heb een 66'er Amazon met een ruitenwissermotor die een groene kabelboom gebruikt met 1 rode,1 groene en 1 zwarte draad. Heb gebruik gemaakt van het duidelijke schema die ook op het forum staat (die van de hella zelf is niet zo duidelijk namelijk) alles aangesloten maar er gebeurt wel iets maar niet wat de bedoeling is.
Ik heb nog alle drie de standen (langzaam, snel, plus snel met sproeien) dus dat werkt gewoon nog zoals het hoort.
Draai ik de interval schakelaar om (met de ruitenwisser knop op dashboard op uit) dan hoor ik het relais klikken de ruitenwissers gaan wissen maar maken maar halve slagen (de slag wordt uiteindelijk wel afgemaakt maar in twee keer)
Dat is ook de enige stand, want draai ik de interval schakelaar naar sneller wissen dan gebeurt er helemaal niks meer.
Heeft iemand enig idee wat er fout kan zijn gegaan / fout is, even aannemend dat ik de aansluiting zo heb gedaan zoals beschreven in de handleiding
groet Frans

Heb een 66'er Amazon met een ruitenwissermotor die een groene kabelboom gebruikt met 1 rode,1 groene en 1 zwarte draad. Heb gebruik gemaakt van het duidelijke schema die ook op het forum staat (die van de hella zelf is niet zo duidelijk namelijk) alles aangesloten maar er gebeurt wel iets maar niet wat de bedoeling is.
Ik heb nog alle drie de standen (langzaam, snel, plus snel met sproeien) dus dat werkt gewoon nog zoals het hoort.
Draai ik de interval schakelaar om (met de ruitenwisser knop op dashboard op uit) dan hoor ik het relais klikken de ruitenwissers gaan wissen maar maken maar halve slagen (de slag wordt uiteindelijk wel afgemaakt maar in twee keer)
Dat is ook de enige stand, want draai ik de interval schakelaar naar sneller wissen dan gebeurt er helemaal niks meer.
Heeft iemand enig idee wat er fout kan zijn gegaan / fout is, even aannemend dat ik de aansluiting zo heb gedaan zoals beschreven in de handleiding

groet Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-11-2013 11:59 #134295
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic interval perikelen
Ben je al met de zoekfunctie aan de slag geweest? Ik vind bv. de onderstaande info, wellicht nuttig:
"Sluit deze niet aan zoals hella dat op het papiertje weergeeft. Want dan gaan je ruitenwissers langzaam heen en snel terug. Niet zo fraai. Helaas ken ik de kleurcodes niet maar je hebt maar drie draden nodig van de hella en je hoeft geen draad door te knippen. De plus van de hella aan de plus van de ruitenwisser schakelaar. De min van de hella aan het chassis en de schakeldraad van de hella op punt 31b van de schakelaar. Simpel en netjes. Suc6 er mee"
Bron: www.make.my/fuapkmy
"Sluit deze niet aan zoals hella dat op het papiertje weergeeft. Want dan gaan je ruitenwissers langzaam heen en snel terug. Niet zo fraai. Helaas ken ik de kleurcodes niet maar je hebt maar drie draden nodig van de hella en je hoeft geen draad door te knippen. De plus van de hella aan de plus van de ruitenwisser schakelaar. De min van de hella aan het chassis en de schakeldraad van de hella op punt 31b van de schakelaar. Simpel en netjes. Suc6 er mee"
Bron: www.make.my/fuapkmy
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 12:08 #134296
door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic interval perikelen
Hi Gert,
Jazeker heb ik het forum doorgespit
vandaar dat ik ook een alternatief schema was tegengekomen (dus niet die Hella zelf), het gekke is dat ik dus juist niet het schema heb gevolgd van Hella maar een alternatief wat hier op het forum beschreven staat en werkt (voor degene die het gevolgd hebben
)
maar als ik het onderstaande lees lijkt het er toch heeeeeeel veel op dat ik nu juist precies wel het schema van Hella zou hebben gevolgd. Mhhhh toch maar weer eens goed de aansluitingen bekijken dan en nagaan.
groet
Frans
Jazeker heb ik het forum doorgespit

maar als ik het onderstaande lees lijkt het er toch heeeeeeel veel op dat ik nu juist precies wel het schema van Hella zou hebben gevolgd. Mhhhh toch maar weer eens goed de aansluitingen bekijken dan en nagaan.
groet
Frans
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 12:13 #134297
door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic interval perikelen
Heeft iemand misschien nog een overzichtje voor mij hoe de aansluitingen werken van het ruitenwisser gedeelte?
De massa snap ik (bij mij de zwarte draad) dan heb ik een rode draad naar de ruitenwisser motor (neem aan dat dit de spanningsdraad is) en een groene naar een soort mechanisme (neem aan dat dit de schakeldraad is)
Waarom ik het vraag is dat ik nu al een paar keer meegemaakt heb dat de vorige eigenaren wat "creatief" zijn omgegaan met elektrische aansluitingen en ook gerust draden/kleuren hebben omgedraaid.
groeten
Frans
De massa snap ik (bij mij de zwarte draad) dan heb ik een rode draad naar de ruitenwisser motor (neem aan dat dit de spanningsdraad is) en een groene naar een soort mechanisme (neem aan dat dit de schakeldraad is)
Waarom ik het vraag is dat ik nu al een paar keer meegemaakt heb dat de vorige eigenaren wat "creatief" zijn omgegaan met elektrische aansluitingen en ook gerust draden/kleuren hebben omgedraaid.
groeten
Frans
25-11-2013 13:03 #134303
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic interval perikelen
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 13:32 #134304
door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic interval perikelen
mijn schakelaar werkt als volgt: hoe verder ik de knop met de klok mee draai, hoe groter de interval (dus langere tussenpozen). het kan zelfs zo lang zijn (als de knop helemaal gedraaid is) dat je denkt dat er niets meer gebeurt."Frans Pars" schreef:
want draai ik de interval schakelaar naar sneller wissen dan gebeurt er helemaal niks meer.