Aansluiting ruitewissermotor

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-10-2013 22:01 #132586 door Teun van Popta
Aansluiting ruitewissermotor is gemaakt door Teun van Popta
Beste vrienden,

Omdat ik bij mijn "dashboardproject" de hele boel omgegooid heb en er nu ook een andere schakelaar voor de ruitewisser is, heb ik een vraag. Naar de motor gaan drie draden, te weten een rode, een groene en een zwarte. Het schema in de Haynes manual maakt mij niet echt wijzer als ik naar de aansluiting op de schakelaar kijk.
Concreet: welke draad is spanningsvoerend en zijn de andere twee afzonderlijk aan te sluiten of is er een of andere koppeling nodig voor de tweede snelheid.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-10-2013 22:52 #132595 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Aansluiting ruitewissermotor
Ha Teun, heerlijk dashboard wordt het! Heb je de laatste VKM (september 2013), pagina 50 en 51 nog niet gelezen? Precies de info die je zoekt toch?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-10-2013 22:52 #132596 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Aansluiting ruitewissermotor
Hallo Teun, je hebt als het goed is twee spanningsvoerende draden, en 1 massa. Die komt waarschijnlijk niet voor in je kabelboom omdat je die van de kachelhuisbevestiging kunt halen.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-10-2013 07:40 #132603 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Aansluiting ruitewissermotor
Het huis van de motor moet inderdaad altijd aan massa liggen.
Door spanning op de zwarte draad te zetten gaat de motor snel draaien.
Door spanning op de rode draad te zetten activeer je de 'rem' waardoor de motor langzamer gaat draaien.
Door altijd spanning op de groene draad te zetten kan de motor naar de rustpositie draaien zelfs nadat je de schakelaar uitgezet hebt. De motor opent zelf een interne schakelaar als hij de rustpositie bereikt.

Dus groen altijd aan 12v leggen, zwart en rood schakelen. Let op dat het activeren van de rem geen zin heeft als er op de zwarte draad geen spanning staat. Succes en anders hoor ik t wel!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-10-2013 18:59 #132606 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Aansluiting ruitewissermotor
Beste Boele en Erik,

Enorm bedankt voor jullie reacties. Het is nu helemaal helder. Ik moet bekennen dat er naast mijn stoel een giga stapel ongelezen tijdschriften ligt (van drie old-timer-clubs) en nog wat auto-motor-klassieks. In ieder geval kan ik vanavond de boel echt afmaken. Zonder werkende ruitewisser is het in dit land onmogelijk om op stap te gaan tenslotte.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD