bobine

• Ted van Drunen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-09-2013 09:46 #132200 door Ted van Drunen
bobine is gemaakt door Ted van Drunen
Hallo, Het gaat om mijn Katterug van 1960, 12 volt. Ik heb een bobine waaraan rechstreeks de contactslotaansluiting zit (dus niet zoals gebruikelijk bovenop twee aansluitschroefjes en de dikke "verdeelkapkabel") wie kan mij zeggen hoe ik deze moet aansluiten, (bij het contactslot zitten drie aansluitschroeven en bovenop de bobine zit maar een aansluitschroefje en de dikke "verdeelkapkabel") ) en hoe kan ik deze bobine controleren en hoe kan ik de condensator controleren. Ik krijg het nl. maar niet voor elkaar om een vonk te krijgen.Wie helpt me. Voor een foto van de bobine neem contact op met; thvandrunen@gmail.com . bvd. Ted

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-09-2013 10:30 #132204 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic bobine
Achter op het contactslot zitten drie aansluitingen:
#30 is de constante plus aansluiting. Hierop zit een dikke zwarte draad aangesloten die naar de startmotor gaat; van hieruit is deze draad doorgelust naar de plus van de accu..
M.a.w op #30 staat dus altijd 12V
#54 is de geschakelde plus. Hierop zit een rode draad en die gaat naar de hoofdzekering (dit is de kleine zekering in het zekringenkastje)
M.a.w. op #54 staat spanning als je het contact aanzet. Nu komt de instinker; als je je contactsleutel doordraait om te starten dan valt de spanning op #54 weer weg!!
#50 is het startcontact. Hierop zit een groene draad die naar het startrelais boven op de startmotor loopt. Op dit punt staat dus spanning op het moment dat je de contactsleutel doordraait om te starten.

Op de bobine zitten twee aansluitingen:
De hoogspanningsaansluiting die naar het centrale contact van de verdelerkap gaat.
Een laagspanningsansluiting die naar de contactpunten gaat.
De 12V voor de bobine wordt rechtstreeks vanaf het contactslot via de pantserkabel naar de bobine gevoerd (de bobine mist dus de tweede laagspanningsaansluiting die bij "normale " bobines gangbaar is.

Als je geen vonk krijgt dan moet je eerst controleren of de diverse spannigen op het contactslot staan zoals hierboven beschreven.
Vervolgens kun je op de laagspanningsaansluiting van de bobine checken of er 12V staat op het moment dat je contactpunten geopend zijn.

succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD