Ampere lampje brand, dynamo defect? Diodeblok meten

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2013 08:59 #130934 door Boele Braaksma
Goedemorgen,

Afgelopen zondag is tijdens het rijden op Zandvoort het ampère lampje gaan branden. Ik heb eenmaal thuis de accuspanning gemeten, 13,2V. Bij gasgeven 13,5V. Te laag dus.
Ik heb een elektronische spanningsregelaar. Ik zoek daar dus niet het probleem.

Nu heb ik de dynamo losgehaald. Koolborstels bekeken, die zijn half op. Het lager heeft iets speling, dus die wil ik ook vervangen. Nog niet eerder gedaan, dus tips zijn welkom.

Vervolgens wilde ik het diodeblok doormeten, maar hoe doe ik dat?

Wellicht is het economisch het verstandigst om een nieuwe dynamo te kopen. Ik heb niet meer dan 35A nodig in de 1800, dus dan zoek ik liever naar een kleiner exemplaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2013 11:43 #130942 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Ampere lampje brand, dynamo defect? Diodeblok meten
Hoi Boele.
dynamo's worden op een testbank gemeten, onder belasting dus.
13.5 v is niet echt slecht, vreemd dat met 13.5v het amp lampje oplicht.
buiten de gebruikte dynamo's van marktplaats etc, als een nieuwe te duur mocht zijn is de opel corsa AenB een alternatief
Dit is een kleine 55 amp dynamo die aleen uitgelijnd dient te worden.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2013 11:53 #130943 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Ampere lampje brand, dynamo defect? Diodeblok meten
Hoorde zojuist dat ik voor 40euro nieuwe lagers, diodebrug en koolborstels kan bestellen. Nooit eerder gedaan dus een leuke klus. Maar toch ben ik benieuwd of die diodebrug wel defect is, hoe meet ik dat!?

Op de sloop weet ik natuurlijk ook nooit wat ik koop..

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2013 15:39 #130954 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Ampere lampje brand, dynamo defect? Diodeblok meten
13.5 volt is te laag, spanning moet rond de 14.3/14.4 volt zijn

Even het schema bestuderen, is niet zo moeilijk
Regelaar is tegenwoordeig helemaal electronisch even googelen.

Stel niet uit, maar doe het vandaag
Bijlagen:

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2013 15:42 #130955 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Ampere lampje brand, dynamo defect? Diodeblok meten
Zoals deze met een zenerdiode

Stel niet uit, maar doe het vandaag
Bijlagen:

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2013 20:23 #130964 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Ampere lampje brand, dynamo defect? Diodeblok meten
Bij een laadspanning van 13.5V gaat je laadstroomlampje echt niet branden!!
Het laadstroomlampje gloeit een klein beetje op als de spanning over dit lampje ongeveer 4V is. Dat kan dus zijn als de dynamospanning 4V hoger is als de accuspanning i(n het geval van Boele 13,5 + 5 = 17,5V) of als de dynamospanning 4V lager is (13,5 - 4 = 9,5V) Dti laatste is duidelijk niet het geval want je accu wordt wel bijgeladen.
E.e.a. is goed te zien in het schema wat Reinoud heeft geupload.
Als de dybnamo helemaal niet meer bijlaadt, bijv als de V-snaar kapot is dan gaat het lampje AMP lampje fel branden.

Om op de origineele vraag van Boele terug te komen: Met een universeelmeter kun je de diodes doormeten. Gebruik hiervoor de diode-meet-stand.
Er zitten 6 dikke diodes in, 2 x 3 gegroepeerd. 3 daarvan zitten met de Anode op de koelplaat; de 3 anderen zitten met de Kathode op een tweede koelplaat. De 3 diodes die naar het laadstroomlampje gaan zijn kleine diodes zonder koelplaat. Op de foto van Boele zie ik maar een koelplaat.

Als je in detail kijkt naar het elektrsische schema van een Amazon / P1800 / Kattenrug, dan is de manier waarop het AMP lampje zit aangesloten een regelrechte ramp. Er zitten in totaal ik dacht 14 overgangscontacten in de complete bedrading. IS dus heel wat complexer als in het schema van Reinoud. Bekend probleem bij onze oudjes is dan ook dat het AMP lampje oplicht, zeker als de aanjager aanstaat in combinatie met de ruitenwisser. Als je dan voor de lol ook de richtingaanwijzer aanzet dan zie je het AMP lamje vrolijk meeknipperen in het ritme van de richtingaanwijzer. Hier is niets mis met de dynamo spannigsregelaar of accu. Dit is puur een probleem van een slecht ontwerp van Volvo!!
Berucht in deze is de hoofdzekering (dit is de kleine korte zekering) Als deze slecht contact maakt (oxidatie) dan is het feest.

PS: de dynamo's va SEV-Marchal en Motorola de op sommige Amazons werden toegepast hebben een afwijkend elektrisch circuit. Deze dynomo's en spanningsregelaars kunnen niet onderling uitgewisseld worden met die van Bosch. Dus in geval van een SEV-Marchal dynamo ook altijd een SEV-Marchal spanningsregelaar gebruiken.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-08-2013 10:50 #131158 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Ampere lampje brand, dynamo defect? Diodeblok meten
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Han. Weer wat geleerd.

De diodes moet ik eerst los-solderen alvorens ik ze kan meten. Ik heb hem uit elkaar gehaald. Maak nu de stator/rotor netjes schoon, monteer nieuwe borstels, lagers en laat even de sleepcontacten nakijken. Soms zitten daar groeven in waardoor de koolborstels anders weer snel gaan slijten.

Ik denk niet dat het mijn probleem verhelpt, anders dan dat de lagers een beetje speling hadden en het er dus wel beter van wordt.

Raar dat ik sinds Nationaal Oldtimer Festival ook een probleem heb met de Kenlowe fan, en dat de kabelboom van de dynamo boven de Kenlowe fan langs loopt naar bakboordzijde van de 1800. Wellicht maar eens de motorkap er af halen en bekabeling bekijken/vernieuwen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD