Omzetten gelijkstroom naar wisselstroom dynamo?

• Jules Hopman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-07-2013 16:59 #129896 door Jules Hopman
Hallo,

Ik leer steeds meer van mijn Volvo met wat hulp maar van electriciteit heb ik heel weinig kaas gegeten.
Mijn gelijkstroom dynamo heeft het begeven en nu wil ik naar een gewone dynamo.
Die heb ik nog liggen van een ander b20 blok.

Kan iemand me vertellen hoe ik deze moet aansluiten en waar ik op moet letten?
Ik neem aan dat van de gelijkstroomdynamo rood plus, zwart min en groen aarde is?
En van de gelijkstroom dynamo??

Van beide even een foto.

BVD!

Gr,
Jules

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2013 18:06 #129897 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Omzetten gelijkstroom naar wisselstroom dynamo?
Je hebt voor deze wisselstroom dynamo een andere spanningsregelaar nodig.Nu zit er een spanningsregelaar voor een gelijkstroomdynamo op.
Ik zou eerst eens meten wat er aan de hand is.Misschien is je spanningsregelaar niet in orde .Ook kan het zijn dat de koolborstels van de gelijkstroomdynamo op zijn.Ik zou de dynamo even laten zitten en naar een auto elektronica bedrijf gaan om de boel door te laten meten.
Neem dan ook die wisselstroomdynamo mee en laat hem door meten.Mogelijk is hij ook niet in orde,dan weet je dat meteen
.Je moet in ieder geval niet de wisselstroomdynamo aansluiten op de draden die nu op de gelijkstroomdynamo zitten zonder een andere regelaar te monteren,want dan gaat het helemaal mis.Succes!

• Jules Hopman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-07-2013 16:26 #130363 door Jules Hopman
Beantwoord door Jules Hopman in topic Omzetten gelijkstroom naar wisselstroom dynamo?

"Niek de Boer" schreef:
Je hebt voor deze wisselstroom dynamo een andere spanningsregelaar nodig.Nu zit er een spanningsregelaar voor een gelijkstroomdynamo op.
Ik zou eerst eens meten wat er aan de hand is.Misschien is je spanningsregelaar niet in orde .Ook kan het zijn dat de koolborstels van de gelijkstroomdynamo op zijn.Ik zou de dynamo even laten zitten en naar een auto elektronica bedrijf gaan om de boel door te laten meten.
Neem dan ook die wisselstroomdynamo mee en laat hem door meten.Mogelijk is hij ook niet in orde,dan weet je dat meteen
.Je moet in ieder geval niet de wisselstroomdynamo aansluiten op de draden die nu op de gelijkstroomdynamo zitten zonder een andere regelaar te monteren,want dan gaat het helemaal mis.Succes!

Ik ga de boel idd maar even wegbrengen. Nog een domme vraag dan maar even....
Hoe ziet die spanningsregelaar eruit en waar zit ie? :)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD