Gelijkstroom dynamo testen

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-06-2013 16:59 #128935 door Niek de Boer
Gelijkstroom dynamo testen is gemaakt door Niek de Boer
Ik heb nog een een behoorlijke hoeveelheid gelijkstroom dynamo's 12 volt voor de Amazon liggen.Nu ben ik ze aan het testen en daar heb ik een vraag over.
Ik sluit de te testen dynamo als volgt aan op een accu:

1-een startkabel op de plus van een accu en de andere kant op de D plus van de dynamo.

2-De andere startkabel sluit ik aan op de min van de accu en de andere kant op het huis van de dynamo.

3-Dan sluit ik een draad aan op de DF van de dynamo en de andere kant van die draad op de minpool van de accu.

Wanneer de dynamo dan gaat draaien betekent dat ,- zo heeft men mij eens verteld- dat hij ook zal laden als hij op de auto wordt gemonteerd.

Het gebeurt nog al eens,dat de dynamo al gaat draaien meteen nadat handeling 2 is verricht.Hij draait dan erg snel.Wanneer ik dan ook nog handeling 3 verricht gaat de dynamo weer langzamer draaien.

Wanneer ik een dynamo die meteen al na handeling 2 gaat draaien op een Amazon monteer ,blijkt deze toch ook goed te laden.

Zou een electrotechnicus mij kunnen uitleggen ,waarom de ene dynamo al gaat draaien na handeling 2 en de andere pas na handeling 3.Is er misschien toch iets niet in orde met zon dynamo?

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord. Niek de Boer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2013 21:12 #129138 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Gelijkstroom dynamo testen
Heb ik ook eens een vraag, geeft - tot nu toe - niemand antwoord.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2013 22:26 #129141 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Gelijkstroom dynamo testen
Hoi Niek,

Ik volg je bericht wel, maar kan er niets zinnigs over zeggen. ;)

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2013 00:43 #129147 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Gelijkstroom dynamo testen
De door jou toegepaste testmethode is mij onbekend en electrotechnicus ben ik niet, dus helaas geen echt antwoord mogelijk.
Vreemd vind ik het wel: stroom levert een dergelijke dynamo pas (op de collectorpolen) als de veldwikkelingen ook onder spanning staan (dus dan alle 3 aangesloten). Als je DF nog niet aangesloten hebt (als ik me niet vergis de veldwikkelingen dan niet onder spanning) zou ik verwachten dat hij dan ook niet kan draaien (geen magneetveld om collector heen aanwezig). Misschien is er bij deze dynamo's ergens een sluiting tussen D en DF waardoor bij het aansluiten van D meteen ook DF spanning heeft en is pas bij DF echt aansluiten de stroomkring zoals hij eigenlijk gedacht is. Waarom hij dan eerst sneller draait is mij ook een raadsel. Misschien dat iemand hier meer licht in kan aanbrengen.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-06-2013 09:58 #129149 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Gelijkstroom dynamo testen
Hallo Niek,
Kijk eens op deze site Gelijkstroomdynamo NSU 1000,hier staat heel uitgebreid de werking en het testen van de gelijkstroomdynamo op beschreven.
Gr Jan.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2013 13:35 #129166 door Niek de Boer
Bedankt Rudy en Jan voor de info.Ik heb dat stukje over de gelijkstroomdynamo van nsu 1000 al eerder gelezen,maar ook dat geeft geen antwoord op mijn vraag.Misschien kan Han Misdom licht in de duisternis laten schijnen?

• Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-06-2013 00:01 #129184 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Gelijkstroom dynamo testen
Diodes kapot misschien?

Ik test dynamo's altijd met de multimeter

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-06-2013 01:02 #129187 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Gelijkstroom dynamo testen
Lars in een gelijkstroom dynamo zitten geen diodes..

Niek , ik denk dat het te maken heeft met hoelang je de dynamo's al hebt liggen.
Via Df stuur je eigenlijk het magnetische veld aan (bij lange stilstand verdwijnd dit magnetische veld)
Moet zeggen dat ik de gelijkstroom versie nooit helemaal open heb gehad en dus ook niet weet of hier nu wel of geen permanente magneten inzitten (zoals je bij een fietsdynamo e.d wel hebt) of dat het magnetische veld alleen dmv spoel(en) op gewekt wordt (zoals bij een wisselstroomdynamo)

ff googelen en ik kom op deze site dit tegen ;-)

Re: Van gelijkstroom naar wisselstroom

door v ramselaar » wo 04 jan 2012, 16:24

hallo

er is een boel info op de site gezet maar hier het begin het word een heel verhaal

werking gekijkstroom dynamo

een gelijkstroom dynamo begint op te laden met het remanent meganisme van het anker de D+
dit is +/- 2 volt dit gaat via de regelaar D+ naar het veld de Df
dit veld word magnetisch en het anker bouwt er zijn spanning mee op tot +/-13volt
dan koppelt de automaat in de regelaar de dynamo aan de accu B+
nu kan de accu geladen worden
de stroombegrenser in de regelaar begrenst het aantal ampere dat de dynamo max mag laden
als het max overschreden wordt (erg lege accu defecte accu enz ) zou het soldeertin in het anker kunnen smelten
dit doet hij door de veld draad te onderbreken aantal amps daalt hij maakt weer kontakt enz
de spannings regelaar in de regelaar verbreekt het veld als de ingestelde spanning is bereikt
de spanning daalt weer en hij sluit weer
als de motor gestopt is gaat er een paar ampere terug naar de dynamo de automaat koppelt de dynamo los van de accu
als U dit goed gelezen heeft kunt U er uit opmaken dat of
de stroombegrenser werkt of de spanningsregelaar nooit beide gelijk
het lampje werkt als volgt de ene zijde krijgt spanning van het contact
de andere zijde zit aan de D+ /61 van het anker als de dynamo niet laad 12v contact 0 volt anker dus hij brand op 12volt
als hij laad +/- 14 volt contact en +/- 14 volt dynamo er is geen spannings verschil over het lampje en hij is uit
stel er zit een overgangs weerstand in het contactslot en hij krijgt bv geen 14 maar 12volt van het contact
gaat het lampje flauw branden op 14v dynamo - 12v contact = 2volt

als U een gelijkstroom dynamo wilt testen los van de auto
verbind DF met D+ zet er spanning op en maak massa met het huis en hij gaat als het goed is draaien als een motor

nu de wisselstroom dynamo (alternator)

deze dynamo heeft geen remenent magnetisme en kan daar door niet uit zich zelf beginnen
hij heeft het kleine stroompje nodig wat van het lampje komt
de werking is verder hetzelfde als bij de gelijkstroom dynamo wat het lampje betreft
er is geen automaat nodig om de accu te koppelen
de diode`s in de dynamo staan zo gericht dat er alleen een stroom richting accu kan lopen
van de accu naar de dynamo staan zij gesperd
een stroom begrenzer is ook niet nodig het max vermogen is constructief bepaald
er is alleen een spannings regelaar deze zogt ervoor dat de spanning niet hoger komt als 14/14,4 volt

een gelijkstroom dynamo heeft een anker met een collector met borstels waar de hoofdstroom over loopt
het veld staat stil
een wisselstroomm dynamo heeft een rotor met sleepringen en borstels voor de veldstroom
de hooftstroom komt van de stator die stilstaat

de wiiselstroom in een gelijkstroom dynamo word gelijkgericht door de collector
in een wisselstroom dynamo door de diode`s
het grote voordeel is dat een wissestroom dynamo een hoog toerental mag draaien (10.000 )
dus als we de overbrenging krukas dynamo goed kiezen max motortoeren is bijna max dynamo toeren
draait hij al lekker om te laden bij stationair draaien motor

hieronder een scema voor het ombouwen van gelijk naar wisselsrtoom draad kleuren kunnen evt niet goed zijn

ik wist dat het een heel verhaal zou worden maar mischien heeft iemand er iets aan

george

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-06-2013 13:48 #129199 door Niek de Boer
Dank je wel jojo.Hier wordt dus mijn testmethode besproken.Het kan best zijn,dat mijn vraag inderdaad beantwoord kan worden met jouw opmerking ,dat de dynamo's lang hebben stil gelegen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD