Geen spanning, niks. Waar te beginnen.
- Paul Scholte
-
- Nieuw lid
-
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Heb al op het forum gezocht, maar kon niet echt iets vinden wat mijn probleem beschrijft.
Vanochtend in die stromende regen wilde ik mijn vriendin wegbrengen naar haar werk met onze '64 amazone. In eerste instantie leek alles ok. Ik draai de sleutel, hoor de tik van de lpg en probeer te starten. Dit gaat tegenwoordig niet in 1 keer, maar wel altijd in 2 keer, en dan draait ze heel goed.
Vandaag probeerde ik het voor de 2de keer maar er gebeurde helemaal niet. Geen tik, geen lampjes op dashboard, verlichting werkt niet, niks.
Toen het net droog was, maar even gaan kijken wat het zou kunnen zijn, maar ik heb weinig diagnostische kennis omtrent het elektrische systeem. Ik heb onlangs een 123ignition met nieuwe bobine geïnstalleerd.
De accu meet 13,9V, lijkt me goed.
Zekeringen allemaal heel.
Waar moet ik beginnen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
(Wel in de aanname dat de accu vol en in orde is, anders eerst dit zeker stellen)
- Paul Scholte
-
- Nieuw lid
-
Ik kreeg de tip om de groene draad bij de startmotor te meten. Dit ging ik net doen en prompt zie ik een kapot contact wat aan de startmotor hoort te zitten. Dit was inderdaad de boosdoener. Net gefixt en de motor start weer en ik heb een klein stukje gereden wat me opvalt is dat soms, als ik optrek vanuit stilstand de motor bijna afslaat en begint te pruttelen. Alsof ik de motor verzuip. (of misschien valse lucht?) Gisteren deed ze het nog prima.
Kan dit door de regen komen? De motorruimte is door mijn klus van net wel nat geworden.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Arno Pfennings" schreef:
Meet om te beginnen eens voor en achter elke zekering (1 klem aan massa), vervolgens de verdenking op het contactslot
(Wel in de aanname dat de accu vol en in orde is, anders eerst dit zeker stellen)
Aangezien de verlichting het ook niet doet, verdenk ik het contactslot niet. De verlichting werkt buiten het contactslot om.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Dus goed kijken droogmaken en ev. zon 'startspray' gebruiken zodat het vocht wordt buiten gebannen.
Ook starten op benzine helpt bij mij, dan loopt hij prima, ga dus de LPG installatie eens bekijken, gasmengstuk schoonmaken of wellicht versleten en vervangen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Symptoon is dat helemaal niks maar ook niks van de electrische instalatie aan boord iets deed.
De gemene deler bij alle electrische apparaten is de massakabel naar de carosserie. Het kan makkelijk zijn dat hij soms wel voldoende massa biedt en soms niet.
En is 13,9v voor een uitstaande motor niet wat veel?
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Heb vergelijkbaar probleem gehad.
Tijdens rijden viel voor korte tijd alle spanning weg, bleek de plus aansluiting naar contactslot een bruekje te hebben.
Nieuw schoentje gemonteerd, probleem verholpen.
Hans
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
geen pijl op te trekken maar dus vaak starten, lopen en een enkele keer alleen die gevreesde "klik"...
zelf heb ik wel eens een niet helemaal goed vastzittende accupool gehad, eigen schuld maar het zelfde probleem...
Volvo... Drive it like You hate it