Ombouw gelijkstroom naar wisselstroom PV544
- Jelle Veeninga (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2013 14:44 #128013
door Jelle Veeninga (GAST)
Ombouw gelijkstroom naar wisselstroom PV544 is gemaakt door Jelle Veeninga (GAST)
Ik heb dit weekend in mijn PV544 de oude gelijkstroom dynamo vervangen door een exemplaar met wisselstroom (incl. interne spanningsregelaar). Het aansluiten lijkt mij eenvoudig, de B+ via de startmotor naar de accu en de dunne rode draad naar het laadstroomlampje. Aangezien deze draden ook in de oude situatie op de externe spanningsregelaar zitten, wil ik deze draden gebruiken, alleen zijn deze te kort en moet ik dus gaan verlengen. Kan ik hiervoor het stuk kabel gebruiken wat in de gelijkstroom set-up tussen de dynamo en de externe spanningsregelaar zat? Hier heb ik namelijk 3 stukken kabel liggen. Indien dit mogelijk is, wat is dan de beste manier om de kabels aan elkaar te maken? Solderen en krimpkous?
Daarnaast is de oude spanbeugel te kort om op de nieuwe dynamo een V-snaar te leggen van 900mm. Wat is nu wijsheid, een langere spanbeugel of korte V-snaar?
Daarnaast is de oude spanbeugel te kort om op de nieuwe dynamo een V-snaar te leggen van 900mm. Wat is nu wijsheid, een langere spanbeugel of korte V-snaar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-05-2013 17:25 #128017
door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Ombouw gelijkstroom naar wisselstroom PV544
Hallo Jelle.
Ga naar een auto electrozaak en haal nieuwe kabel van de goede dikte en vervang de oude kabels. Misschien ben je dan nog geen tien euro kwijt, maar je hebt geen kans op problemen.
Hans
Ga naar een auto electrozaak en haal nieuwe kabel van de goede dikte en vervang de oude kabels. Misschien ben je dan nog geen tien euro kwijt, maar je hebt geen kans op problemen.
Hans
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-05-2013 17:28 #128019
door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Ombouw gelijkstroom naar wisselstroom PV544
ps.
kijk voor een kleinere V-snaar, Kan de dynamo ook niet tegen de carrosserie aanlopen.
Hans
kijk voor een kleinere V-snaar, Kan de dynamo ook niet tegen de carrosserie aanlopen.
Hans
- Jelle Veeninga (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2013 18:29 #128024
Beantwoord door Jelle Veeninga (GAST) in topic Ombouw gelijkstroom naar wisselstroom PV544
Hallo Hans,
Dank voor je reactie. Het trekken van nieuwe kabels is een optie. Echter de optie om 2 van de bestaande kabels te gebruiken wil ik ook onderzoeken. Dus de vraag blijft hoe ik het beste 2 kabels aan elkaar maak.
Ik heb ook weleens gelezen dat mensen de voorkeur geven aan een langere spanbeugel ivm hitte van het blok/spruitstuk.
Dank voor je reactie. Het trekken van nieuwe kabels is een optie. Echter de optie om 2 van de bestaande kabels te gebruiken wil ik ook onderzoeken. Dus de vraag blijft hoe ik het beste 2 kabels aan elkaar maak.
Ik heb ook weleens gelezen dat mensen de voorkeur geven aan een langere spanbeugel ivm hitte van het blok/spruitstuk.
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-05-2013 22:52 #128037
door 13041-dummy
Hallo Jelle.
Bij mij heb ik de spannings draad naar de startmotor lopen en vandaar naar het start circuit, hierbij is hij tevens aangesloten op de accu.een connector in deze draad is voor mij geen optie, (minimaal 36 Ampère laadstroom)
Het draadje voor de controlelamp kun je gewoon doorverbinden.
Hans
Bij mij heb ik de spannings draad naar de startmotor lopen en vandaar naar het start circuit, hierbij is hij tevens aangesloten op de accu.een connector in deze draad is voor mij geen optie, (minimaal 36 Ampère laadstroom)
Het draadje voor de controlelamp kun je gewoon doorverbinden.
Hans
- Jelle Veeninga (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2013 20:36 #128095
Beantwoord door Jelle Veeninga (GAST) in topic Ombouw gelijkstroom naar wisselstroom PV544
Zijn er nog andere leden die ervaring hebben met de lengte van v snaar en spanbeugel in een PV met B18 motor?