- Berichten: 504
LPG tankzender conversie
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-05-2013 15:23 #127492
door Rob Vijgenboom
LPG tankzender conversie is gemaakt door Rob Vijgenboom
Ik ben voornemens mijn benzine tank te verwijderen en uitlsuitend op LPG verder te gaan.
Daarom wil ik graag de LPG tankzender aansluiten op de brandstofmeter in het dashboard. Een apart LED meterje voor LPG en een 'dode' brandstofmeter (er is dan immers geen benzine meer) vind ik geen optie.
Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de LPG tankzender op dezelfde manier 'reageert' als de vlotter in de oude benzinetank - immers, daar is de brandstofmeter in het dashboard voor gemaakt.
Er bestaan Schramifa Livello LPG tankmetertjes met ingebouwde zender, die aangepast kunnen worden voor onze brandstofmeters - wordt o.m. door Huke Basart geleverd als onderdeel van zijn 'duobrandstofmeter' oplossing.
Probleem is dat de Schramifa Livello zender niet op een LPG tank met multi-valve past ...... op de Tomasetto AT02 multi-valve die ik aan ga schaffen worden normaal gesproken AEB tank meter/zendertjes geleverd met een bereik van 0-90 Ohm, die (fysiek) kleiner zijn
De brandstofmeter in een Amazon verwacht echter 0 - 205 Ohm, nagenoeg lineair (0=leeg, 205 = vol; info : dank aan Huke Basart !).
Vraag is nu : hoe het 0-90 Ohm signaal aan te passen naar 0-205 Ohm ?
Mogelijkheden :
1) een weerstand plaatsen, parallel aan de brandstofmeter op het dashboard. Dat leidt echter tot een niet lineaire uitlezing, die met name onnauwkeuriger wordt als de tank leger wordt - en je wilt juist precies het omgekeerde .....
Als je bijvoorbeeld 160 Ohm zou gebruiken (1/90 = 1/205 + 1/160) dan krijg je als uitlezing :
LPG tank 100% brandstofmeter 100%
LPG tank 50% brandstofmeter 30%
LPG tank 25% brandstofmeter 12%
LPG tank 10% brandstofmeter 4%
Je zou een lagere weerstand kunnen kiezen, bijv. 80 Ohm zdd dat LPG tank 50% overeenkomt met brandstofmeter 50%, maar daarna zakt de uitlezing van je brandstofmeter nog steeds veel te snel, en bovendien blijft hij op 'vol' staan totdat er al ruim 1/3 uit de LPG tank is verbruikt. Bepaald niet ideaal dus.
2) LPG tankzender inwendig aan te passen. Aangenomen dat die AEB zendertjes vergelijkbaar zijn qua techniek met de Schramifa Livello's, dan werkt het metertje magnetisch en de naald op het metertje/zender maakt, al naar gelang de tank voller is, contact met een steeds grotere serie weerstandjes. Zie bijvoorbeeld : www.schramifa.com/_images/groot/l7_tumb.jpg
Dat zijn 'smd' weerstanden - die zou je natuurlijk kunnen vervangen door zwaardere om aan een bereik van 0 - 205 Ohm ipv 0 - 90 Ohm te komen. Een heel ge-meet en verschrikkelijk gepriegel in zo'n klein meterje, maar wel mogelijk.
3) voor een multi-valve bestaan ook zgn 'Hall'-effect sensoren die een signaal van ca 1-4 volt geven. Maar hoe je dat dan weer moet converteren naar een signaal van 0 - 205 Ohm voor de Amazon brandstof meter ???
Heeft iemand nog ideëen / suggesties ? met name optie 3 - heb ik 'geen kaas van gegeten' ? :geek: Zijn er nog andere schakelingen te bedenken - 'intelligenter' dan een paralle weerstand ?
Daarom wil ik graag de LPG tankzender aansluiten op de brandstofmeter in het dashboard. Een apart LED meterje voor LPG en een 'dode' brandstofmeter (er is dan immers geen benzine meer) vind ik geen optie.
Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de LPG tankzender op dezelfde manier 'reageert' als de vlotter in de oude benzinetank - immers, daar is de brandstofmeter in het dashboard voor gemaakt.
Er bestaan Schramifa Livello LPG tankmetertjes met ingebouwde zender, die aangepast kunnen worden voor onze brandstofmeters - wordt o.m. door Huke Basart geleverd als onderdeel van zijn 'duobrandstofmeter' oplossing.
Probleem is dat de Schramifa Livello zender niet op een LPG tank met multi-valve past ...... op de Tomasetto AT02 multi-valve die ik aan ga schaffen worden normaal gesproken AEB tank meter/zendertjes geleverd met een bereik van 0-90 Ohm, die (fysiek) kleiner zijn

De brandstofmeter in een Amazon verwacht echter 0 - 205 Ohm, nagenoeg lineair (0=leeg, 205 = vol; info : dank aan Huke Basart !).
Vraag is nu : hoe het 0-90 Ohm signaal aan te passen naar 0-205 Ohm ?
Mogelijkheden :
1) een weerstand plaatsen, parallel aan de brandstofmeter op het dashboard. Dat leidt echter tot een niet lineaire uitlezing, die met name onnauwkeuriger wordt als de tank leger wordt - en je wilt juist precies het omgekeerde .....

Als je bijvoorbeeld 160 Ohm zou gebruiken (1/90 = 1/205 + 1/160) dan krijg je als uitlezing :
LPG tank 100% brandstofmeter 100%
LPG tank 50% brandstofmeter 30%
LPG tank 25% brandstofmeter 12%
LPG tank 10% brandstofmeter 4%
Je zou een lagere weerstand kunnen kiezen, bijv. 80 Ohm zdd dat LPG tank 50% overeenkomt met brandstofmeter 50%, maar daarna zakt de uitlezing van je brandstofmeter nog steeds veel te snel, en bovendien blijft hij op 'vol' staan totdat er al ruim 1/3 uit de LPG tank is verbruikt. Bepaald niet ideaal dus.
2) LPG tankzender inwendig aan te passen. Aangenomen dat die AEB zendertjes vergelijkbaar zijn qua techniek met de Schramifa Livello's, dan werkt het metertje magnetisch en de naald op het metertje/zender maakt, al naar gelang de tank voller is, contact met een steeds grotere serie weerstandjes. Zie bijvoorbeeld : www.schramifa.com/_images/groot/l7_tumb.jpg
Dat zijn 'smd' weerstanden - die zou je natuurlijk kunnen vervangen door zwaardere om aan een bereik van 0 - 205 Ohm ipv 0 - 90 Ohm te komen. Een heel ge-meet en verschrikkelijk gepriegel in zo'n klein meterje, maar wel mogelijk.
3) voor een multi-valve bestaan ook zgn 'Hall'-effect sensoren die een signaal van ca 1-4 volt geven. Maar hoe je dat dan weer moet converteren naar een signaal van 0 - 205 Ohm voor de Amazon brandstof meter ???
Heeft iemand nog ideëen / suggesties ? met name optie 3 - heb ik 'geen kaas van gegeten' ? :geek: Zijn er nog andere schakelingen te bedenken - 'intelligenter' dan een paralle weerstand ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
17-05-2013 17:07 #127496
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic LPG tankzender conversie
Ha Rob,
Volgens mij moet je met een enkele opamp (operationele amplifier) en wat weerstanden wel een circuitje kunnen maken die als 'weerstand-vermenigvuldiger' werkt. Maar hoe precies, zou ik moeten uitzoeken.
Optie 2 is relatief eenvoudig te doen, je meet de weerstand die erop zit, vermenigvuldigt 'm met 205/90 = 2.28 en vervangt die weerstand voor een weerstand die daar het dichtst bij zit qua waarde. Wel wat gepruts, maar goed te doen.
Optie 3: daar heb je ook een opamp voor nodig, misschien wel 2, om de spanning om te zetten naar 'iets' wat als weerstand reageert. Zal grotendeels lijken op het circuitje wat ik net beschreef (weerstands-vermenigvuldiger)
Volgens mij moet je met een enkele opamp (operationele amplifier) en wat weerstanden wel een circuitje kunnen maken die als 'weerstand-vermenigvuldiger' werkt. Maar hoe precies, zou ik moeten uitzoeken.
Optie 2 is relatief eenvoudig te doen, je meet de weerstand die erop zit, vermenigvuldigt 'm met 205/90 = 2.28 en vervangt die weerstand voor een weerstand die daar het dichtst bij zit qua waarde. Wel wat gepruts, maar goed te doen.
Optie 3: daar heb je ook een opamp voor nodig, misschien wel 2, om de spanning om te zetten naar 'iets' wat als weerstand reageert. Zal grotendeels lijken op het circuitje wat ik net beschreef (weerstands-vermenigvuldiger)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
17-05-2013 18:56 #127498
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG tankzender conversie
Hoi Erik,
Weerstanden, diodes, etc begrijp ik nog wel en iets heel eenvoudigs in elkaar solderen zal misschien ook nog wel lukken, maar verder ben ik niet zo'n Willy Wortel. "OpAmp" - het begrip heb ik wel van gehoord, maar hoe je dat zou kunnen gebruiken ??? :geek:
Wat betreft optie 2 : het gaat om een hele serie van die smd weerstandjes - in de Schramifa Livello tel ik er al zo'n 18 - waarvan je dus minstens een deel moet vervangen. De AEB metertjes zijn nog kleiner (ik schat < 3cm diameter) en ik weet niet of die hetzelfde werkt (heb 'm nog niet). Dat wordt hoe dan ook een heel gepriegel, en als er ooit wat met het ding zou zijn en je moet hem vervangen dan begint het weer van voor af aan..... Kan wel, maar zou ik dus liever willen vermijden.
Ik heb inmiddels wel dit gevonden :
www.spiyda.com/magento/index.php/vehicle...uge-electronics.html
maar daar betaal je dan wel € 50 - 75 voor, afhankelijk van opties
(en dan te bedenken dat die LPG tankzender zelf maar zo'n € 20 kost ....). Dit kan je echter wel laten werken met een standaard 0-90 Ohm LPG tankzender die je overal kunt krijgen, plus je kunt rekening houden met de max 80% vulgraad van de LPG tank, hetgeen dus overeen moet komen met "vol" op de brandstofmeter ..... (dus die 0-90 Ohm wordt eigenlijk 0 - 72 Ohm, denk ik).
Weerstanden, diodes, etc begrijp ik nog wel en iets heel eenvoudigs in elkaar solderen zal misschien ook nog wel lukken, maar verder ben ik niet zo'n Willy Wortel. "OpAmp" - het begrip heb ik wel van gehoord, maar hoe je dat zou kunnen gebruiken ??? :geek:
Wat betreft optie 2 : het gaat om een hele serie van die smd weerstandjes - in de Schramifa Livello tel ik er al zo'n 18 - waarvan je dus minstens een deel moet vervangen. De AEB metertjes zijn nog kleiner (ik schat < 3cm diameter) en ik weet niet of die hetzelfde werkt (heb 'm nog niet). Dat wordt hoe dan ook een heel gepriegel, en als er ooit wat met het ding zou zijn en je moet hem vervangen dan begint het weer van voor af aan..... Kan wel, maar zou ik dus liever willen vermijden.

Ik heb inmiddels wel dit gevonden :
www.spiyda.com/magento/index.php/vehicle...uge-electronics.html
maar daar betaal je dan wel € 50 - 75 voor, afhankelijk van opties

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
17-05-2013 19:50 #127501
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic LPG tankzender conversie
Hallo,
Leuke knutseltip: (ik, doe iets gelijksoortigs, ben de benzinemeter om aan het bouwen naar temp meter met een knop om te wisselen tussen olie en koelwater temp)
koop een arduino uno (om en nabij de 25 euro) en koop een transistor (10ct).
met de arduino kan je het signaal meten van je tank, via de arduino kan je dan via een transistor je tankmeter aansturen.
in je arduino kan je redelijk simpel een rekenconversie maken en ebentueel calibreren. Desnoods ook nog met een potweerstand zodat je niet meteen je programeertaal hoeft aan te passen.
het leuke is dat over de arduino op internet van alles is te vinden (voor absolute beginners) en dat je fantasie de limiet wordt.
ikzelf ben begonnen met meesturende mistlampen en heb die imiddels uitgebreid tot een boordcomputer. (voorlopig nog in testopstelling)
Leuke knutseltip: (ik, doe iets gelijksoortigs, ben de benzinemeter om aan het bouwen naar temp meter met een knop om te wisselen tussen olie en koelwater temp)
koop een arduino uno (om en nabij de 25 euro) en koop een transistor (10ct).
met de arduino kan je het signaal meten van je tank, via de arduino kan je dan via een transistor je tankmeter aansturen.
in je arduino kan je redelijk simpel een rekenconversie maken en ebentueel calibreren. Desnoods ook nog met een potweerstand zodat je niet meteen je programeertaal hoeft aan te passen.
het leuke is dat over de arduino op internet van alles is te vinden (voor absolute beginners) en dat je fantasie de limiet wordt.
ikzelf ben begonnen met meesturende mistlampen en heb die imiddels uitgebreid tot een boordcomputer. (voorlopig nog in testopstelling)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Oscar Keur (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 181
17-05-2013 21:38 #127504
door Oscar Keur (GAST)
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic LPG tankzender conversie
Ronald;
Meesturende lampen?
Schrijf daar anders dan eens een stukje over, erg benieuwd naar!
Meesturende lampen?
Schrijf daar anders dan eens een stukje over, erg benieuwd naar!
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
17-05-2013 21:56 #127506
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic LPG tankzender conversie
ik zal binnenkort eens een pagina er speciaal voor maken.
Maar stel je er niet te veel bij voor. Hier een klein filmpje van mijn testopstelling.
hij meet de snelheid, brandstof verbruik en stuur uitslag (nu met potmeter, ik weet nog niet goed wat ik hiervoor kan gebruiken). (hiermee rekent hij verbruik en actieradius uit en geeft weer op lcd scherm)
verder kan ik met een afstandbediening mijn luchthoorn af laten gaan alsmede alle lampen een bepaald ritme laten knipperen (mijn andere youtube filmpje) dat ritme kan ik ook aanzetten wanneer ik rij. Bedoeling is dat ik het ooit aan kan sturen via mijn telefoon. (Maar die programeertaal vind ik nu erg moeilijk)
Maar stel je er niet te veel bij voor. Hier een klein filmpje van mijn testopstelling.
hij meet de snelheid, brandstof verbruik en stuur uitslag (nu met potmeter, ik weet nog niet goed wat ik hiervoor kan gebruiken). (hiermee rekent hij verbruik en actieradius uit en geeft weer op lcd scherm)
verder kan ik met een afstandbediening mijn luchthoorn af laten gaan alsmede alle lampen een bepaald ritme laten knipperen (mijn andere youtube filmpje) dat ritme kan ik ook aanzetten wanneer ik rij. Bedoeling is dat ik het ooit aan kan sturen via mijn telefoon. (Maar die programeertaal vind ik nu erg moeilijk)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Oscar Keur (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 181
17-05-2013 22:03 #127508
door Oscar Keur (GAST)
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic LPG tankzender conversie
Misschien me binnenkort dan toch ook maar eens in arduino verdiepen..
Daar kan je wel genoeg leuke dingen mee zeg..
Daar kan je wel genoeg leuke dingen mee zeg..
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
17-05-2013 22:47 #127515
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic LPG tankzender conversie
Ha Ronald, goed bezig! Mooie demo-opstelling ook
Het oog wil ook wat, niet waar?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
05-11-2013 10:12 #133680
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG tankzender conversie
De Spiyda oplossing die ik eerder noemde werkt helaas niet.
Weliswaar kon ik de 'leeg' en 'vol' stand van de benzine meter op het dashboard er goed mee instellen, maar v.w.b. de lineariteit was de kwaliteit uitzonderlijk teleurstellend. Bij LPG tank 75% vol stond de benzinemeter al onder de 25% ..... !
(bij nadere bestudering van de Spiyda documentatie bleek dat zij ervan uitgaan dat een benzinemeter een hoge weerstand heeft bij 'empty' en een lage weerstand (0) bij 'full' - en als je meter en/of zender andersom werkt kan de lineariteit niet aangepast worden met hun 'wizard' .... dus het is niet per se een slecht product, maar helaas niet geschikt voor onze benzinemeters .....)
Terug naar af - ik start wel even een nieuw 'draadje', want hier zijn we al ver van het oorspronkelijke onderwerp afgedwaald ...
Weliswaar kon ik de 'leeg' en 'vol' stand van de benzine meter op het dashboard er goed mee instellen, maar v.w.b. de lineariteit was de kwaliteit uitzonderlijk teleurstellend. Bij LPG tank 75% vol stond de benzinemeter al onder de 25% ..... !
(bij nadere bestudering van de Spiyda documentatie bleek dat zij ervan uitgaan dat een benzinemeter een hoge weerstand heeft bij 'empty' en een lage weerstand (0) bij 'full' - en als je meter en/of zender andersom werkt kan de lineariteit niet aangepast worden met hun 'wizard' .... dus het is niet per se een slecht product, maar helaas niet geschikt voor onze benzinemeters .....)

Terug naar af - ik start wel even een nieuw 'draadje', want hier zijn we al ver van het oorspronkelijke onderwerp afgedwaald ...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.